Designerikonet – Mariusgenseren

Tidligere i høst begynte jeg på min første Mariusgenser, denne en feminin variant med rundfelling. Nå kan jeg proklamere at den er ferdig! En grei genser å strikke egentlig, men pga rundfellingen og garnvalget skulle det vise seg at det ble et tungt strikketøy, i form av vekt, å arbeide med. Men jeg er derimot fornøyd med resultatet.

Garnvalget falt på Drops Merino Extra Fine, et garn jeg aldri har strikket med tidligere. Men for et deilig garn! Det kjennes nesten ut som bomull. Genseren ble supermyk og passe tykk. Maskene ble klare og definerte, slik at mønsteret kommer tydelig frem.

Jeg har gjort noen små endringer på genseren i forhold til oppskrifta. Genseren har blitt noen få centimetre lengre og perlestrikk-kantene har blitt bytta ut til fordel for vrangbord med 2 rette og 2 vrange. Genseren er svakt innsvinga i livet, noe som ikke kommer godt frem på bildet her. 

Som alltid, når noen andre en meg selv skal ha det jeg lager, legger jeg med en vaskelapp. Dette for å sørge for korrekt stell og lengre levetid på plagget. På vaskelappene skriver jeg, med forståelig norsk og dropper vaskesymbolene. Min erfaring er at en skal være spesielt intressert eller kunskapsrik for å kunne alle disse. Jeg har en svær oversikt i matrialkunnskapsboka fra videre gårende skole, men den finner til og med jeg kjedelig. Denne genseren tåler vask i vaskemaskin, helst på ullprogram, men for å holde formen må den tørkes liggende flatt.

Jeg liker å grave i historien bak det jeg holder på med. Det er spennende å finne ut hvorfor ting har blitt som dem har blitt. 

Historien bak Mariusgenseren:

Mariusgenseren er en strikkegenser med et mønster inspirert av den tradisjonelle setesdalsgenser, men uten lus. Mens de tradisjonelle genserene brukte saueullens naturlige farger svart, grått, brun og hvit, ble Mariusgenseren designet og lansert i innfarget garn i Norges flaggfarger. Like under bunaden og langt over brunosten rager Mariusgenseren som norsk design- og stilikon. Norges suverent mest strikkede genser. Det antas at det er solgt opp mot fem millioner mønstre, og når hvert mønster kan bli til flere gensere, er antallet Mariusgensere temmelig formidabelt. 

Mariusgenseren som vi kjenner den i dag, ble laget for føste gang i 1953. Eller helt mot slutten av 1920-tallet. Det avhenger av hvilken av de to Mariushostoriene som fortelles. I familien Eriksen fortelling om genseren, er der Birgit “Bitten” Eriksen som er opphavskvinne til mønsteret. Hun var gift med Marius Eriksen Senior, en kjent friskus som hadde tjent gode penger på sine nyvinninger innen skiutsyr. Han drev Oslos mest eksklusive sortsforretning. Birgit var en av de tidlige norske slalåmdamene, ved siden av sport var strikkingen hennes store lidenskap. I Eriksen Marius-historie dateres den første Mariusgenseren til 1928 eller 1929. Om Birgit kalte den opp etter mannen eller sønnen Marius, er noe uvisst. 

Marius Eriksen Jr.

Nasjonen var i seiersrus etter vinterolympiaden i 1952, der Stein Eriksen hadde tatt gull i storslalåm. Han og Marius seilte opp som storkjendiser i lille Norge. Storebror Marius var ikke bare krigshelt, men også slående vakker og omtalt som landets store kommende filmstjerne. I tillegg var han dobbelt Norgesmester i slalåm. Eriksenbrødrene var populære i hovedstadens jetsettmiljø, et miljø hvor alle kjente alle og hvor både sportshelter, filmfolk og designere vanket.

I den andre versjonen av Mariusgenseren historie er det designeren var Unn Søiland Dale (1926-2002) som har laget mønsteret til genseren. Unn var en aktiv dame og hun hadde bakgrunn som håndarbeidslærerinne, flyvertinne, manekeng i Paris og London samt hun var motekåsør i BBC. Men det var strikkingen som var hennes virkelige lidenskap. Mellom øktene på på catwalken og hver ledige stund, strikket hun. Eksotiske plagg med norsk utseende, som vakte stor oppsikt blant modeller og moteskapere. Venner og kolegaer etterspurte de tradisjonelt inspirerte sportsgenserne hennes, og hun innså snart at hun ønsket å fortsette strikkeinteressen hennes i et større omfang.

Sandnes Ullvarefabrikk kjøpte mønsteret, og håndstrikkerettighetene, i 1953. Mønsteret til genseren ble i sin tid solgt for en hundrelapp, som tilbake i 1953 var en stor sum penger. 

Mariusgenseren skulle promoteres. I utgangspunktet ønsket Søiland Dale seg OL-vinneren Stein Eriksen som fotomodell på omslaget til strikkemønsteret. Da dette ikke lot seg gjøre, ble forespørselen rettet mot storebror Marius. I ettertid virket det noe underlig at Birgit “Bitten” Eriksens sønn, skulle bidra til å promotere Unn Søiland Dales Mariusgenser. I dag er det ingen som helt kan forklare hvordan denne avtalen ble til. Jetsettmiljøet på Oslo vest var som sagt ikke stort og modelloppdragene var attraktive. For jobben ble han honorert med 300 kr.

Marius Eriksen Jr.

Våren 1954 hadde den norske skikomedien “Troll i ord” premiere. Gjennom Søiland Dales nye kjæreste, reklametegneren Knut Yran, ble det ordnet slik at hovedrolleinnehaverene var iført hennes strikkegensere. Rollen som kjekk skitrener som sjarmerer en dansk kvinnelig turist ble spilt av Marius Eriksen, igjen iført Mariusgenser. Det var slik genseren fikk sitt navn. Etter filmen tok etterspørselen helt av.  

Unn Søileland Dales selskap Lillunn AS Design og Norway beholdt alltid opphavsretten til sine mønstre. Selskapet ble senere overtatt av datteren Vigdis Yran Dale, som tillot fabrikkproduksjon av Mariusgensere fra Rauma Ullvare i 2008. Mønsteret er i dag på mange forskjellige produkter, ikke bare på gensere. 

 

Nå håper jeg bare at studievenninna mi blir like fornøyd som meg!



#mariusgenser #strikking #norsktradisjon #strikkehistorie

Lik strikkepikens facebookside og bli jevnlig oppdatert og strikke-stoff og tips!

30 kommentarer
    1. Vakker genser. eg holder på med ein i samme garn.Men i heilt andre farger. ser att din vart veldig fin i strikket og mønsteret kom godt frem so du seier. Det er stor forskjell på kossen genseren vert utifra garnvalget. Tror det er 5 forskjellige garn eg har seller holder på å strikke den i. gleder emg til å sjå kossen min vert i dette garnet. Ikkje min da, men ein av dei eg holder på med no. Ha ein fin dag videre

    2. Er ikkje sikker på favorittgarn, men det spørs om det er på den eg holder på med til emg sjølv. babysilk fra DSA. Holder på med ein i brun bunnfarge til med i det garnet og så har eg ein i Merinoullsxtra fin i knallrosa som eg jobber med på dagtid . har ikkje begynt med mønsteret på nokon av dei. derfor kan eg ikkje sei 100% sikekrt kven som er favoritten.

    3. Hei! Fin genser det ser ut som den har en fin fasong. På det mønstret som jeg har er den smalere i fasongen. Hvor har du funnet dette mønster? Kan man bruke mønster med omsatte armer og lage rundfelling?

    4. Åsa: Hei og takk for de 🙂 Nå vet ikke jeg hvilket mønster du har, men oppskriften jeg har strikket etter kommer fra Sandnesgarn sitt klassikkerhefte modell nr. 11. Jeg vet ikke helt hva du mener med “omsatte” armer, men er det isydde armer du tenker på så er det nok mulig å lage et mønster som passer til rundfelling. Da vil jeg ta utgangspunkt i en genser/jakke som har den fasongen du vil ha og det mønsteret du vil ha, for så å kombinere disse to. Da har du både garnvalg, størrelse og det mønsteret du vil ha. Lykke til!

    5. Hej!
      Jag letar efter en Mariusgenser, men hittills utan framgång. Den du har bild på här ovanför är underbart fin! Såg i kommentarerna ovan att du stickade på beställning, gör du det fortfarande, och vad skulle det kosta ungefär att sticka en genser i storlek small i så fall?
      Tack på förhand! 🙂

    6. Hei!
      Jeg strikker mariusgenser med rundfelling etter oppskrift fra Sandnes garn. Har strikket ferdig bolen og begynt på armene, men for meg virker det som om armene blir veldig lange. Har du opplevd det samme med denne genseren?

    7. Hanna: Hei 🙂 Nei, det har jeg ikke opplevd. Har du tatt mål av armen? Jeg måler fra håndledd opp til armhulen, på strak arm, da får du lengden du skal strikke på rundfellingsermene dine 😉

      Lykke til 🙂

    8. Skal strikke ein Marius genser i marino extra fin rundfelling har ei mønster i sisu kor stor forskjell trur du det er på masketallet. Liker ikkje sisu takker for svar

    9. Genseren var veldig fin! Hvilke fargekoder har du brukt? 😊 og er de veldig ulike orginalfargene? 😊

    10. Karina: Hei og takk 🙂 Merino extra fine fra Drops i fargene sort nr. 02, natur nr. 01 og rød nr. 11.

      Helt hva som akkurat er originalfargene og det originale garnet er ikke helt godt å si, men det blir sikkert fint å bytte ut den svarte med marineblå. Lykke til 🙂

    11. Hei, holder på med mariusgenser m/rundfelling til min datter. Det jeg lurer på er, hvor mange masker hadde du på pinnen da du startet med vrangborden på halsen. Jeg strikker medium størrelse, men synes den blir veldig vid i halsen. Min datter vil ha lik den du har strikket. På forhånd tusen takk for svar.

    12. Hei. Mener å huske at dette er en str. S og at jeg felte ned til maskeantallet til str. XS. Utover det mener jeg at jeg fulgte oppskriften, sett bort fra at jeg bytta ut perlestrikk med 2 rette og 2 vrange 🙂

    13. Veldig interessant å lese kommentarene. Jeg har tenkt å strikke Mariusgenseren med rundfelling i blått. Kan jeg kjøpe garn hos deg, eller fra en butikk i Bergen der jeg bor? Jeg er ikke flink til å strikke, men har lyst til å prøve meg på Mariusgenseren

    14. Ellen Skarsten: Hei 🙂 Så spennende at du skal i gang med et slikt prosjekt! 🙂 Du kan nok ikke kjøpe garn hos meg, for jeg selger ikke garn. Men ta deg en tur innom din lokale garnbutikk og hør på hva dem anbefaler deg 🙂 Lykke til 🙂

    15. Hei, Så fin genseren var 🙂 vil selv begynne på mariusgenser, og skal strikke den i merino ekstra fine, Er det samme maskeantall som i alpakka og mønsteret eller må jeg ha flere masker?

    16. Jeg synes du strikker veldig fine gensere. Jeg skal også begynne på en Marius-genser og jeg har tenkt å bruke Merino ekstra fine. Jeg ser at du anbefaler å bruke oppskriften til Sandnes alpakka. Jeg har dessverre bare oppskriften til Sisu-garn. Jeg har vært i garnbutikken her jeg bor, og jeg må kjøpe garn der, for å få kjøpt oppskriften. Etter det jeg har skjønt, blir bare Merino ekstra fine solgt på nettet. Jeg bare lurer – er jeg frekk hvis jeg spør deg om du har mulighet til å sende meg en kopi av oppskriften du har til Sandnes alpakka?

    17. Hei og takk for en hyggelige ord.

      Merino extra fine selges også i enkelte butikker. Jeg vil råde deg å titte innom garnstudio.com, for der mener jeg det ligger en oversikt over hvilke butikker som selger garnet.

      Jeg har ikke mulighet til å sende deg en kopi, i og med dette er en oppskrift som er i salg.

      Men har du oppskriften til Sisu kan du bruke Sandnesgarn sinn tynn merino, drops baby merino, Sisu, minialpakka eller drops sin alpakka.

      Et annet alternativ kan være å kjøpe garn til ditt neste strikkeprosjekt etter Marisgenseren, og samtidig kjøpe oppskriftsheftet til Marius i ønsket tykkelse.

      Lykke til 🙂

    18. Hei
      Utrolig fin den genseren du har strikket. Jeg har lyst å strikke samme genseren i Merino Ekstra Fine. Har en genser i det garnet, og det er en kjempegod kvalitet. Har Sandnesgarn sitt hefte. Ser i modell 11 at pinnestr er 3 og 3,5. Men på Merino garnet står det pinne str. 4. Har du noe erfaring med hvordan dette blir? Skal strikke genser til en som er str M.
      Hvilken pinne str brukte du? Og hvordan ble den i str?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg