Kofter – Kristin Holte

Jeg er veldig begeistra for biblioteket. Det lokale biblioteket kan jeg ikke få skrytt nok av! Dem tar inn aktuelle bøker og er åpen for ønsker fra oss lånere. En annen fin ting er at det er fult mulig å holde seg oppdatert vi nett om strikkebok-beholdningen og hva som er inne til en hver tid.

En av de nye bøkene som er kommet inn er Kofter av Kristin Holte. Ei kjempefin bok som utfordrer den tradisjonelle tankegangen en ofte har rundt dette strikkeplagget, noe jeg liker. Fargene er spreke og mønstrene morsomme!

I boka skriver Kristin Holte om at hun har hentet inspirasjon fra gamle strikkemønstre og at koftene er strikket slik dem ble gjort på 50-tallet. Altså flate, frem og tilbake, med sømmer i sidene. 

Det er hele 17 koftemønstre i boka med variasjoner som korte, lange, med rund hals, med krage, vanlige ermer og puffermer. Noe som er viktig for forfatteren er at strikkejakka, som er så stor av vår nasjonale identitet, hentes frem i lyset igjen og blir brukt til hverdag og til fest. For det finnes faktisk en oppskrift på ei helt egen festkofte i boka. 

Det er skrevet litt om hva som er inspirasjonen til hver kofte i tillegg til en kort historikk om mønster og symboler. Morsom kofte dette her, med mønster av damer og menn, i en kort modell.

Søt kofte, men fargevalgene blir litt i meste laget pastell for min del. Jeg likte V-halsen og puffermene. Små detaljer som gjør stor forskjell.

Dette er favoritten i boka. Kjempefint mønster!

Til slutt er det skrevet litt om montering og rundt detaljer. Her vises det frem puffermer og en type krage. 

Mønsterdiagrammene til alle koftene finnes bakerst i boka, i 3 størrelser. Boka inneholder også tips om hvordan du komponerer din egen kofte, med de elementene du liker. 

Kort sagt, ei kjempefin bok som både opplyser, utfordrer og inspirerer! Denne har jeg planer å tilføre til strikkebok-samlingen min, bra at det snart er jul…

4 kommentarer
    1. Hei!
      Fin blogg du har, med mye inspirasjon! Norske kofter er noe av det fineste som strikkes syns jeg 🙂 Selv holder jeg på å ferdigstille en setesdalkofte nå. Dette så ut som en spennende bok, med en ny vri på den tradisjonelle kofta 🙂

    2. Birgitte: Takk for det! 🙂 jeg bruker strikkejakker svært ofte, så jeg liker variasjon. Dessuten er jeg glad i farger 🙂 Setedalskofta har jeg ikke strikket så langt, men den er fin! Er det mye jobb å sy på alle båndene? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg