Slitesterke herresokker i ull (med gratis oppskrift)

Jeg kommer fra en familie som har lange tradisjoner innenfor håndarbeid. I og med at kvinnene i familien min er så kunskapsrike og nevenyttige har det ført til at mennene har blitt kresne på hva dem vil ha og spesielt når det kommer til ullsokker.

– Mamma har hele tiden understreket viktigheten av garnvalg, passe stramt opplegg, lange og forsterkede hæler for god passform og slitestyrke.

– Pappa vil ha sokkene et godt stykke opp over leggen og at sokkene skal sitte godt og tett på foten.

– Bestefar har alltid fortalt hvor viktig det er med gode ullklær som har plass til luftlommer, som dermed holder ekstra godt på varmen til mannfolk som er ute i skog og mark. Som har både “opp og ned”, som han kaller det, helt fram til tærne. (Dette er hans måte å refere til rett og vrang, med en mangel på faguttrykk.)

Jeg har lyttet og lært og nå har jeg sammenfattet en oppskrift der jeg prøver å i møte komme alle disse ønskene. 


 

Oppskrift på slitesterke herresokker

Strømpepinner/liten rundpinne nr. 3,5

150 g sokkegarn med 80% ull og 20% nylon i tykkelsen 50 g = 100 m

Forsterkningsgarn

Maskemarkører 

Les gjennom hele oppskrifter før du begynner, siden det er flere ting som skjer på samme tid.

Legg opp 56 masker (14 m på hver pinne). Se video under for og lær en ny og svært elastisk oppleggsmetode. 

 

Strikk 18 cm vrangbord med 2 rett og 2 vrang. (Dette blir mer elastisk en bare 1 r og 1 vr)  Sett av 30 masker til hæl. Strikk i teknikken forsterket hæl, med sokkegarn og forsterkningsgarn, i 8 cm.

Forsterket hæl er mer slitesterk en en vanlig hæl og strikkes slik:

På retten: * Løft første m rett av, 1 r *

På vrangen: *Strikk alle m vrang* 

Maskene som løftes av kommer til å stikke litt ut når man ser dem fra retten. Fortsett med å løfte av og strikke samme maskene som tidligere, samtidig som det felles til hæl. Sett merke før det felles til hæl.

 

Fell så av til hæl på følgende måte, fra retten:

Strikk til det er 10 m igjen på pinnen (fortsatt med tenikken forsterket hæl, med forsterkningsgarn) på pinnen og strikk 2 m sammen, snu. Ta føste maske løst av. Strikk til det er 10 m på pinnen og strikk  2 m vrang sammen, snu.

Ta første maske løst av, strikk til det er 9 m på pinnen og strikk  2 m sammen, snu. Ta første maske løst av, strikke til det er 9 m på pinnen og strikk 2 m vrang sammen. Fortsett slik med en mindre maske for hver gang til det ikke er flere masker igjen å felle. Klipp av forsterkningsgarnet. Plukk opp 14 masker i hver side av hælen, disse strikkes vridd rett første omgang etter opplukking. Totalt 66 m.

Fordelingen av maskene vil nå se slik ut: 26 m opp på foten, 10 masker i hver side og pinnen under foten har 20 m. (Det er 12 m igjen etter hælfellingen. I tillegg hentes det 4 masker fra hver side av hælen, av de 14 maskene som ble plukket opp og nå har blitt til 10. Underfoten-pinne vil se slik ut 4 + 12 + 4 = 20 m)

Fortsett da med forsterket såle. Nå strikkes hver andre omgang alle maskene rett, og neste pinne *løft første m rett av, 1 r*. SAMTIDIG som det skal felles 1 m i hver side av hælen, på annen hver pinne 3 ganger, til maskeantallet er 60. Maskene på høyre side av vrangpartiet felles med strikk 2 masker vridd sammen, og på venstre side 2 rett sammen. Les mer på hvordan få fine fellinger som heller mot høyre og vestre?

Siden ikke alle maskene strikkes på den forsterkede sålen, blir den kortere en resten av sokken. For å unngå at sålen drar seg bakover, har jeg strikket forkortede pinner hver 1 cm. Mål fra der maskene ble plukket opp etter hælen. Sett merker for hver forkortede pinne. På en herresokk i ca 42 bruker jeg 10-12 forkorta pinner. Dette antallet har jeg oppjustert pga erfaring jeg har fått en stund etter at jeg skrev oppskrifta. 

Forkortede pinner strikkes slik:

*løft første m rett av, 1 r* over de 20 maskene som utgjør sålen. Snu strikketøyet og strikk vrangt, fra vrangen, over de 20 såle-maskene. Strikk så tilbake igjen på retten slik *løft første m rett av, 1 r* strikk slik over alle sålemaskene. Strikk videre rundt i 1 cm og gjenta.

For å unngå hull i strikketøyet når forkortede pinner strikkes, er dette en fin teknikk å bruke.

 

Fortsett med 2 vr og 2 r opp på foten, over 26 m, strikk glattstrikk over 10 m i hver side og forsterket såle over de 20 maskene under foten. Det kan være lurt å være litt strategisk når det kommer til maskefordelingen på pinnene. Jeg har 26 masker (opp på foten) som strikkes 2 vrang og 2 rett, 10 m glattstrikk i hver side og 20 masker under foten som strikkes som forsterket såle. Dette gjør det enklere å holde styr på hvilke masker som skal strikkes i forskjellige teknikker. 

Strikk til sokken måler halve skostørrelsen (f. eks. str. 42 = 21 cm) fra det røde merke på hælen. Fordel så maskene på pinnene slik at det blir like mange masker over og under foten, så fordeles dette til 15 m på alle 4 pinnene.

Det finnes 2 ulike måter å felle til tå på denne sokken, og hvilken metode du velger er opp til deg. Personlig liker jeg stjernetå best. 

Opprinnelig tåfelling: Tåpartiet måler totalt 5 cm og det felles masker i hver side av sokken.

Strikk de 2 første maskene vridd rett sammen på høyre side av sokken og 2 rett sammen på venstre. Det felles 4 m rett for hver omg, 2 i hver side. Strikk til det er 12 masker igjen, klipp tråden og dra gjennom. Fest alle tråder.


Bilde over er av stjernetåfelling. Alle andre bilder er sokker etter opprinnelig oppskrift.
 

Ny stjernetåfelling: Tåpartiet måler ca 5 cm. Alt strikket nå og videre i glattstrikk.

*Strikk 2 masker rett sammen, strikk 4 rett* gjenta ut omgangen. Strikk 4 omganger rett.
*Strikk 2 rett sammen, strikk 3 masker* gjenta ut omgangen. Strikk 3 omganger rett.
*Strikk 2 rett sammen, strikk 2 masker* gjenta ut omgangen. Strikk 2 omganger rett.
*Strikk 2 rett sammen, strikk 1 masker* gjenta ut omgangen. Strikk 1 omganger rett.
Strikk 2 og 2 masker rett sammen, ut omgangen. Klipp av tråden og dra gjennom de resterende maskene. Fest alle tråder.


 


 

Sokkene finnes også i damestørrelse og oppskriften finnes her.

Nå håper jeg bare at dem faller i smak!


#ullsokker #raggsokker #læsta

Strikkepiken har egen facebookside, lik den da vell! 

103 kommentarer
    1. :-O
      Jeg drømmer om å kunne strikke sånne! Legger link til siden din i håndarbeidmappa og leter den frem igjen når motet til å sette i gang kommer 🙂
      Ha en strålende påskeuke!

    2. Bente og Lars O: Det er ikke så vanskelig å strikke sokker 🙂 dette er sokker med litt ekstra på, men som er fult overkommelige å strikke. Trenger du hjelp, så rop ut 🙂

      Flott påske til deg og dine også 🙂

    3. Kjempefine “læsta”/sokkeoppskrift du har her! Akkurat som bestemor strikket 🙂 Men nå som jeg skal lære å strikke, så er hun jo ikke med oss lengre, desverre! Syntes det har vært enkelt å følge oppskriften din for en helt grønn nybegynner som meg. Men nå er jeg stoppet litt opp. Får liksom ikke maskeantallet til å stemme på foten. Jeg har 26 m over, 11 m på hver side og 12 m i sålen (=60 m). Men jeg ser at du har 26+10×2+20=66 m. Dette har kanskje ikke så mye å si, men 12 m i sålen blir vel i praksis en smal sokk…? Har du noe tips til hvordag jeg kan løse floken min?
      Igjen må jeg takke for en verdifull videreføring av god strikketradisjon! :))

    4. Line: Takk for for en hyggelig kommentar 🙂

      Jeg mistenker at du har plukket opp for få masker på siden av hælen. Her plukkes det opp 14 masker og IKKE 11. Det er viktig å plukke opp disse maskene, for senere å felle dem der foten får mindre omkrets. Slik følger sokken formen til foten og den blir ikke for trang eller for løs noen steder,

      12 masker i teknikken forsterket såle, blir for smalt til å dekke alle slitepunktene på sokken. Da henter du 4 ekstra masker på hver side av hælen (av de 14 opplukkede sidemaskene på hver side). Så strikker du teknikken forsterket såle over disse 20 m. (4 + 12 + 4 =20 m) Når maskene er fordelt på pinnene 26 + 10 + 20 +10, så kan du begynne å felle 1m x 3 ganger (på annenhver pinne) på hver side, av disse 10 sidemaskene.

      Vet ikke om dette ble noe enklere… For det er ganske mye som skjer på en gang, men når koden på sokkene er knekt er dette veldig greit å få til 🙂 Men sånn er det vel med alt man kan, da er det enkelt… 😛

      Spør for all del igjen om du ikke ble noe klokere 🙂

    5. Tusen takk! Nå skjønner jeg hvor jeg har gjort feil.. Jeg hadde ikke hentet 4 masker på hver side til sålen, og da blir det straks mer logisk 🙂 Da er det bare å gå på med friskt mot igjen! Neste prosjekt: lære seg “forkortede pinner” 🙂
      Det skal bli noen par sokker før de blir like fine som dine 😉 Og min stakkar samboer blir nå å få noen svært slitesterke sokker han ikke kan bytte ut med det første 🙂 Hehehe…

    6. Line: Spennende! 🙂 Youtube og garnstudio har masse fine instruksjonsvideoer 🙂 Øvelse gjør mester, og sokker er en grei ting å øve seg på. De skal man ha UNDER foten og sokker er alltid noen som har bruk for. Mange fluer i en smekk 🙂

    7. Prøver meg på disse nå, ser veldig fine ut! Har gjort noen endringer siden mannen min er ganske stor… Skostørrelse 50/51 og dertil kraftige legger. Doblet (!) maskeantallet og bruker pinner i str. 3 for å få passe omkrets til leggen, så spørsmålet mitt er; skal jeg fortsette å doble maskeantallet i oppskriften? Er ikke så flink til å strikke, men så store ullsokker får man ikke kjøpt i butikk :p Hjelp! 🙂

    8. Annthe: Så gøy 🙂 Jeg vil tro det å doble maskeantallet er i overkant mange. Du skriver at du bruker pinner nr. 3, men du sier ingenting om hvilket garn du bruker. Tror du nesten bare på prøve deg fram. Jeg har strikket denne oppskriften til en som har str. 46 i sko, med tykke legger og kraftig fot, og det har fungert helt fint. Jeg har laget samme type oppskrift i damestørrelse og der legger jeg opp 4 masker MINDRE til leggen, bare for å sette ting litt i perspektiv 🙂

    9. Takk for raskt svar! Jeg bruker 100% ull i samme tykkelse som du anbefaler 🙂 Tok det jeg hadde for hånden igår når jeg fikk mot nok til å starte, har ikke strikket en eneste sokk før i hele mitt liv… Har du noen tips til hvordan jeg bør gå frem videre?

    10. Flotte sokker. Selv strikker jeg også mye, bl.a. sokker, men i forhold til deg så liker jeg veldig godt romslige vrangborder. Disse strikker jeg som oftest i glattstrikk. Garnet jeg sverger til er Hosuband. Dette er et garn fra Island som er VELDIG slitesterkt. Pinne nr 3,5 er best her også.
      Etter å ha sett på dine sokker, så tror jeg nok at dette mønsteret må prøves :).

    11. heidi Aas: Takk for det 🙂 Smak og behag, er jo kjekt med at folk liker litt forskjellig. Det garnet har jeg ikke hørt ut, men må kanskje sjekke det ut 🙂

      Ja, det er bare å sette i gang. Det finnes en oppskrift på damesokker også, om oppskriften skulle falle i smak. 🙂

    12. Marie: Så fint! 😀 jeg har en oppskrift til damer også, om det skulle være aktuelt 🙂

      Forsterkningsgarn i nylon/polyamid får du på garnbutikken. Koster vel ca 20 kr for et lite nøste 🙂

    13. Ja, det var damesokken jeg tenkte å prøve meg på 🙂
      Forsterkningsgarn har jeg spurt etter i alle garnbutikk jeg har vært innom de siste uken, men ingen har. Og Google finner kun utsalg av annet Regia garn. Noen tips?

    14. Marie: Så bra! 🙂

      Hm… Dette hørtes rart ut… Har du sjekka nettbutikkene som selger garn? 🙂 Eventuelt kanskje forhøre deg på strikkesida på facebook, om du er der? Kan jo hende at det er noen fra “ditt område” som vet hvor sånt er å få kjøpt i nærheten av deg 🙂

    15. For noen fantastisk gode sokker!!! Det var en aldeles super oppskrift, detaljert og god. Er nå i gang med neste par. Tusen takk!!

    16. Hei på deg 🙂
      Jeg har strikket mange par sokker, men disse så veldig flotte ut. Så nå skal jeg prøve meg på noe nytt 🙂 Det var en veldig flott forklaring og noen nye metoder som skal prøves ut.
      Takk for at du deler 🙂
      Mvh Vibeke

    17. Hvordan regner jeg ut helen med feks med 40 m. Takknemlig for svar. Synes helen din var så pen.

    18. Siv Langeland: Takk 🙂 Du deler maskeantallet på 2. 20 masker til hæl og 20 masker opp på foten. Når det kommer til hælfelling bruker jeg å dele maskeantallet på 3 når jeg begynner å felle.

      Altså strikk til det gjennstår 13 masker, strikk så 2 sammen og snu arbeidet. Strikk vrang til du har 13 masker igjen og strikk 2 vrange sammen. Fortsett med 12 igjen, 11, 10 osv. til du ikke har flere masker igjen å felle. Lykke til 🙂

    19. Min mor liker å strikke. Hun ser etter lærsåler som kan syes på sokker for slitestyrke. Har du noen ideer.
      Mvh,
      Ojw

    20. Ole Wiersholm: Lærsåler fås som regel kjøpt på garnbutikker 🙂 Ellers kan du prøve deg på ebay.com eller etsy.com. Da søker du på sueded leather soles. Håper dette er til hjelp 🙂

    21. Klara Melby: Nå har jeg ikke rukket å slite i stykker et par med denne teknikken. Men den er gammel og velbrukt teknikk på hælflappene som skal øke slitestyrken, så jeg regner med at det gjelder for sålene også. Men de blir gode å gå på og varmere fordi det blir luftlommer i sålene 🙂

    22. Hei. Morsom måte å strikke sokker på, men det krever at du er for deg selv og har det rolig, i alle fall til du har kommet inn i teknikken. Mye å passe på. Blir veldig fine da. Lite spørsmål: Forsterkningstråden må vel bli med hele omg. rundt og ikke bare UNDER foten. Hadde vel litt tykt garn, så syns den ble litt klumpete

    23. Lillian Gjerdene: Hei 🙂 Jeg syns det går veldig greit, men jeg har jo strikket ganske mange par og er godt inne i teknikken. Men, ja, det er mye som skjer på en gang.

      Forsterkningstråden brukes bare i hælen, som strikkes fram og tilbake. Den kuttes før det begynnes med å strikke rundt.

      Jeg har ikke prøvd tykkere garn til denne oppskriften, men jeg kan tenke meg til at det blir tykt.

    24. Hei igjen. Strever fortsatt med disse sokkene, men vil så gjerne prøve å få det riktig Sikkert noe jeg ikke skjønner men du skriver at jeg skal ha 26m oppe på foten, plukke opp 14m på hver side og 20m under foten. Dette blir jo 74m, og ikke 66m før en feller de 6m, Altså 8m for mye. Hva gjør jeg feil. Må ha det inn med teskje

    25. Lillian Gjerdene: Hei igjen.

      Du skal ha 26 m opp på foten. Så plukker du opp 14 masker på hver side av sokken. Etter hælfellingen sitter du igjen med 12 m. Så henter du 4 masker fra sidepinnene på hver side av hælen og flyter over til “underfoten-pinnen”.

      Da vil det bli 26 m opp på foten, 10 m på hver side og 20 m under foten (4+12+4). Dette skulle bli 66 m og du kan nå felle dine 6 masker, 3 på hver side på annenhver pinne.

      Ble det mer forståelig nå? 🙂

    26. Torunn Bjørgan: Jeg har ikke gjort det selv, så jeg kan ikke snakke ut fra erfaring. Men jeg skulle tro at om du bruker sokke/strømpegarn som er nylonforsterket i utgansgspunktet skulle det gå greit. Du får nesten bare prøve! 😉

    27. Hei! Skal man felle 4 masker hver omgang til tå? Skal man strikke to m rett sammen to ganger på ene siden og to m vridd rett sammen på andre siden? Skal man gjøre dette rett ettervrangbord? Håper du forstår hva jeg mener 😉

    28. Marit: Hei! Ja, det felles 4 masker, 2 i hver side, på hver omgang. Så fortsetter du med vrangbord mellom fellingene i sidene, mens du feller.

      Du begynner å felle 2 vridd rett sammen under foten på venstre side. Strikk til du kommer til høyre side og fell med å strikke 2 rett sammen. De 2 første maskene på neste pinne strikkes vridd rett sammen og de 2 siste maskene på omgangen strikkes 2 rett sammen. Nå har du felt 4 m på en omgang 🙂

      Håper dette var til hjelp 🙂

    29. Hei! Så flotte sokker! Dersom jeg skal strikke denne sokken i størrelse 45, trenger jeg da bare å forlenge foten, eller må jeg legge til noen masker andre steder også? Sitter de i utgangspunktet trangt inntil leggen, eller er de litt løse?

    30. Wilma: Hei og takk 🙂 Samboeren min har str. 45 i sko og har kraftige legger og bred fot. Og disse sokkene har fungert utmerket. Men vil oppfordre deg til å prøve dem på underveis. Sokkene er veldig elastiske i leggen og skal forme seg i stor grad etter dem som har sokkene på. Lykke til 🙂

    31. Hei! Jeg prøver meg på disse sokkene nå. Så klarer jeg ikke helt å skjønne om du strikker 1rett og 1vrang under på foten. Har lest oppskriften om og om igjen å skjønner virkelig ikke hvordan undersiden av sokken fungerer.

    32. Endelig tid til å strikke sokker fin oppskrift minner på det jeg lærte på ungdomsskolen av mol gamle håndarbeidslærinne i 1970.Tusen takk.

    33. Marita: Hei 🙂 du fortsetter med teknikken forsterket hæl under foten. Ergo strikk 1 maske, ta neste maske løst av. På neste omgang strikkes alle rett. Altså ikke 1 rett og en vrang.

    34. Det skal felles 2×3 m i hver side. Betyr det at det blir igjen 7 m igjen på hver side og at fordelingen da blir 26+7+20+7=60

    35. Jeg har visst ikke dette helt klart ennå😯Har 26m over, 14 på hver side og 12 igjen til sålen. Jeg flytter over 2×4 til sålen og sitter da igjen med 10m på hver side og 20 til sålen. Stemmer? Hvor skal jeg felle de 6 m? Nede på hver side av sålen eller oppe på risten. Gjør det noe forskjell om jeg bruker rundp.?

    36. Elin: Stemmer 🙂 De 6 maskene, 3 på hver side, felles på sidene av vrangmaskene på vristen. Går helt fint å bruke rundpinne, men det er lurt å bruke i maskemarkør i begynnelsen av omgangen, så vet du hvor du begynner/slutter. Lykke til 🙂

    37. Første gang jeg strikker sokker, de blir kjempe fine!
      Jeg skjønner ikke hvordan jeg gjør forkortede pinner.
      Kan du prøve å beslkrive det litt mer detaljert?
      Blir det veldig dumt hvis jeg bare strikker uten forkortede pinner?

    38. karoline: Hei og så kjekt at du har bestemt deg for å strikke sokker!

      Det er vanskelig å beskrive forkortede pinner på en mer detaljert måte. Det vil ikke bli vellykket å strikke sokkene uten de forkortede pinnene når du strikket forsterket såle. Du kan derimot bare bytte ut den forsterkede sålen med vanlig glattstrikk, dette er noe enklere.

      Lykke til 🙂

    39. Strikker sokk etter denne oppskriften din nå – blir bra. Men er det en egen teknikk for å unngå hull i strikketøyet når en strikker forkortede pinner ?

    40. Astrid Holst: Så flott å høre 🙂

      Det blir et lite hull på venstre siden av sokken og ikke på den høyre. Hvorfor det blir slik og hva jeg kan gjøre med det har jeg ikke funnet ut av enda. Men jeg er åpen for forslag om, noen skulle ha det 🙂

    41. Hei!
      Jeg holder på nå med foten, og det str at en skal strikke halve foten (42 str er 21 cm?). Jeg forstår ikke dette helt. Skal lage til str 46, og da blir jo halve foten ca 15 cm?
      Har jeg misforstått her? 🙂

    42. Hei😊Nå har jeg strikket et par av lestene dine, og mannen ble kjempefornøyd😅👌tenkte bare å spørre om du har prøvd å tove lester med forsterket såle?det er kanskje ikke behov for det siden sålene er så tykke😅

    43. Sandra vassdal: Wow! Så flott å høre! 😀

      Nei, jeg har ikke forsøkt å tove disse. Personlig er jeg ikke så glad i tova fotplagg – syns dem har en tendens til å bli klamme også slites dem jo veldig fort.

      Men for all del, lurer du på noe så prøv deg frem og se hva du finner ut! Titt gjerne innom blogginnlegget mitt om toving av strikketøy før du eventuelt går i gang. Lykke til og gi meg gjerne tilbakemelding på hvordan det går 🙂

    44. Hei igjen, jeg skjønte det jeg spurte om tidligere, men nå skjønner jeg ikke nøyaktig hvordan fellingen skal være. Først felte jeg av på såla, men skjønner nå at det er på de 10 sidemaskene det skal felles. Skal det felles 2 masker annenhver OMGANG eller annenhver pinne? Altså skal det felles hver gang man strikker sidemaskene 3 ganger, eller skal man felle annenhver gang man kommer til de maskene? Begynner å miste motet helt 🙁 Og skal de maskene som felles være inntil sålemaskene, eller inntil vrangborden? eller på midten?

    45. Hei! Da sletter jeg den tidligere kommentaren din.

      Det skal felles 2 masker på annenhver omgang, totalt 6 masker på 6 omganger. Da felles det en maske på hver side av ribben opp på foten.

      Ble det klarere nå? 🙂 stå på og masse lykke til! Dette fikser du!!

    46. Hei!
      Jeg prøver meg på sokker for første gang, og så langt har det gått veldig bra. Nå skal jeg begynne på hælen, og lurer på hvor mange masker du har på de andre pinnene? Slik som jeg forstår det, strikker du to av pinnene (14+14) over på en pinne, pluss to masker fra den tredje =30. Du har da to pinner med 13 og 14 masker, pluss den tredje hvor hælen skal strikkes. Har jeg skjønt det helt feil?

    47. Hege: Hei! Så gøy at du prøver deg på mine sokker 🙂

      Du tar av 30 masker til hæl. I og med at du hadde 56 masker og skal bruke 30 til hæl, så sitter du igjen med 26 masker. Disse fordeler du som det passer deg til hælen er strikket. Lykke til 😉

    48. Hei!
      Jeg har aldri fått til sokker før, så har alltid gitt opp, men nå vil jeg prøve din oppskrift. ☺️
      Men…. “Sett av 30 masker til hæl. Strikk i teknikken forsterket hæl, med sokkegarn og forsterkningsgarn, i 8 cm.” Skal jeg nå begrunne å strikke med de 30,eller de jeg har igjen på pinnene….?
      Mvh Heidi

    49. Hei 🙂 så kjekt at du vil strikke mine sokker 🙂

      Du strikker hælflappen på de 30 maskene som er satt av til hæl. De resterende maskene skal det strikkes ribb over, senere.

    50. Hei, de 26 maskene over foten, skal ikke de strikkes rett hele veien? prøvd meg på noen sokker da jeg fant oppskriften din, og er fantastisk forklart. Men sokkene blir veldig posete, og ikke etter formen på foten. Noe jeg har oversett? står noen steder vri strikketøyet, skal du vri det på vrangen og stikkes lixom?
      På forhånd, takk.
      Hilsen Ilan

    51. Hei. De 26 maskene oppå foten strikkes videre med ribb 2 rett og 2 vrange, slik som begynnelsen av sokken.

      Når hælen er strikket ferdig, plukkes det opp masker. Disse maskene bør strikkes vridd på første omgang, etter at dem er plukket opp.

      Ta deg en titt på bildene av sokkene, så ser du nok hva jeg mener 😉

    52. Hei, ang slitesterke herresmykker med forsterket hæl: i staden for forkortet pinner, sålen:kan ein ikkje strikke ein omgang med kast og ein omgang med rett, ikkje snu?

    53. Propecia Discount Card Ebay Baclofen Discount Secure Pyridium Tablets On Line Wichita. Order Now Worldwide Pyridium Internet Over Night. Pyridium Secure Viagra Chino How To Buy Fedex Provera By Money Order Finasteride Sample

    54. Hello my loved one! I wish to say that this article is amazing,
      nice written and include approximately all important infos.
      I’d like to look more posts like this .

    55. Hei:) Jeg har strikket mange sokker i mitt liv, men aldri med teknikken forsterket hel og forkortede pinner. Er veldig spent på resultatet 🙂 Jeg sitter nå fast ved de forkortede pinnene, skal jeg fortsette å strikke *løft første m rett av, 1 r* på såle-maskene på hver runde til jeg har strikket 1 cm? Jeg prøvde dette, har sikkert gjort noe feil; for det som skjedde var at den masken jeg tar løst av blir veldig lang. Håper du skjønner problemet mitt, for vet ikke hvordan jeg ellers skal forklare det! Håper du fortsatt svarer, selv om det er 6 år siden du postet dette.

    56. Hei. Flott oppskrift👍 Er dette ein stor herrestørrelse i leggen? Synes leggen virker vid når eg no har lagt opp og strikka nokon cm med 56 masker. Eg skal strikke til ein ung mann med skostørrelse 43 Mvh. Eli

    57. Min svigermor strikka lester i raggsokk-garn kjøpt på Rema. Disse tovet hun for hånd etter ferdig strikk. Nå har poden på 18 kommet hjem med ett par sokker med totalt utslitt fot. Leggen er jo fin. Kan denne oppskrifta brukes også tove lestene i maskin? Eller må jeg finne frem tøvfjøla hennes? Jag kan desverre ikke spørre svigermor lengre :'( Hun gikk bort i september. Sønnen bruker 42-43 i sko.

    58. Hei, veldig fin oppskrift. Ser det er lenge siden du la ut oppskriften, men forsøker å legge igjen en kommentar likevel. Jeg prøvde å strikke disse til samboeren min, men de ble alt for brede over foten (hadde riktig antal masker). Ser i etterkant at jeg misforstod med forsterkningstråden, da jeg strikket hele sålen slik. Men dette hadde vell ikke påvirket omkretsen så masse? Så da lurere jeg på, hva tror du kan ha gått galt? Brukte 50g= 100m garn, samt pinne 3.5. Strikker du hel/ såle ribb eller glatt?

    59. Hei. Så utrolig fin oppskrift. Jeg har savnet noe slikt.

      Forsterket hæl er kjempefin, men jeg sliter med å vite fellingen.

      Finnes det mal for sokker med 48 masker? Altså 24 masker til hælen?

    60. Vielen Dank für die schöne Anleitung mit den tollen Fotos!
      Google hat mir bei der Übersetzung geholfen! 😉

      Takk for de flotte instruksjonene med de flotte bildene!
      Google hjalp meg med oversettelsen!😉

      Liebe Grüße von Filia aus Oldenburg/ Norddeutschland

      Hilsen fra Filia fra Oldenburg/ Nord-Tyskland

    61. Hei! Dette var kjempebra framgangsmåte som jeg har begynt å strikke på. Men linkene til videoene dukker ikke opp. Er det noe som hadde gått an å fikse?

      Tusen takk for at du deler kunnskapen!

    62. Eg har 14 masker på kvar pinne. Korleis gjer eg stjernetå då? Går ikkje opp med 4 masker mellom felling

    63. Hei. Jeg forsøker meg på disse sokkene nå- og knoter fælt med oppskriften. Når du skriver at vi skal ha 20 masker under foten, men det skal felles 3 ganger til masketallet er 60… så har jeg felt av sålemaskene, men får da bare 14 sålemasker å jobbe videre med. Ser du skriver det skal være 20. er det av de 10 SIDEMASKENE i glattslikk man skal felle fra?? Takk for hurtig svar her 🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg