Mariusgenser med rund hals

Da var Mariusgenser nr. 3 i mål. Oppskrifta kommer fra klassiker-heftet til Sandnesgarn. Dette er en tynnere variant en orginalen og båthalsen ble erstattet med en rund hals.

Oppskrifta var beregna på garnet sisu, men det ble byttet bort til fordel for Rauma sin finull. Dette er et garn som holder seg utrolig fint over tid og virkelig er et av norges klassikere. Et bra valg for en slik genser. Dessuten var det mange fine farger å velge i slik at en ikke trenger å kompromisse på fargefronten. Jeg ble forøvrig veldig fornøyd med fargekombinasjonene.

Jeg har for lengst oppdaget viktigheten av å ta mål av dem jeg strikker til, før jeg går i gang. Og godt er det! Genseren er strikket i str. S men jeg har forlenget bolen med nesten 15 cm og armene ble i tillegg en god del lengre.

Halsen ble strikket i rødt i stedet for blått slik oppskrifta beskrev. Det ble egentlig veldig fint! 

¨

Innsiden av halsen (den er dobbel) er strikket i myk babyull i samme rødfarge som utsiden av halsen. Egentlig er babyull et superwash-behandlet garn, som oppfører seg annerledes enn ubehandlede garn som finullen, under vask. Men mamma er heldigvis en erfaren ullvasker og vet at det alltid må tas hensyn til det svakeste leddet som i denne sammenhengen blir det ubehandlete garnet. Så da er det rom for å finne på lure løsninger!

Synd at buffen henger over halsen og skjuler mye av halsen på genseren. 

Mens bror og søster styrer og tuller med fotografering sitter overoppsynsmannen eller i dette tilfellet “overoppsyns-kvinne-katten” og følger nøye med. Hun er nok litt furten for at det ikke er hun som får all oppmerksomheten. Hun prøver seg med flere sprell som dessverre ikke blir festa til kameraet. Verdens nydligte pusi er hun uansett!

Bruttern ble godt fornøyd med genseren og var kry som en hane da han kunne begynne å bruke den. Mor og søster ble også fornøyde. Nå blir det ikke mer Mariusstrikk på en god stund, for nå er jeg LEI!

Det skal bli godt å begynne på noe annet! Nemlig!


#mariusgenser #strikking #norsktradisjon #finull

12 kommentarer
    1. Den var knallfin. du kan jo det mønsteret der no du og. Men det er kjekt med variasjoner ja. Kva spennde skal du lage no da skal tru. gleder emg til å sjå det.

    2. Virkelig flott genser, og nydelig pus..:-) Og ser at mange skryter av det garnet, må se å komme meg til et sted hvor jeg kan få kjenne på det, og kanskje prøve det også. 🙂

    3. Trulte H: Takk for det 🙂 Godt å kunne gi bort noe en ble skikkelig fornøyd med 🙂

      Finull er min klassiker-favoritt 🙂 Har brukt garnet til både til håndstrikk, strikemaskin, vev og toving 🙂 Det skuffer aldri 🙂

    4. LillaManilla: Takk for det, må sies at det holdt hardt med motivasjon mot slutten 🙂 Men jeg gir meg ikke før jeg er i mål 🙂

      Strikking er for meg så mye mer enn bare pinner å garn, så rett setting og stemning rundt store prosjekter føler jeg er litt viktig 🙂 vil tross alt ikke gjøre skam på alt arbeidet som er lagt ned 🙂 Inga er søtest <3

    5. Kjempefin! Du storproduserer marius for tiden ja 🙂 Tynne ullgensere er jo så anvendelige. Mottageren ser veldi fornøyd ut, og genseren passet da perfekt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg