Reste-hansker med 3-farget opplegg

Jeg har fingre som tåler kulde dårlig, og votter gjør det utfordrende å håndtere både nøkler, glidelåser på vesker og andre småting. Jeg har aldri tidligere strikket hansker, så det fant jeg ut at dette var en gylden anledning til å slå flere fluer (eller andre uønskede småkryp) i en smekk.


Jeg har gjennom mange år som strikke-entusiast spart meg opp et pent lite lager av restegarn. Etter å ha funder litt og lest litt rundt, fant jeg ut at nå hadde jeg nok til å lage med en par stripete hansker i finull. Finull er et tynt garn, og jeg var redd for at hanskene skulle bli for tynne og slippe gjennom skarp uteluft, så planen var å tove hanskene for å få dem tette og tykke. Av erfaring vet jeg at finull egner seg fint til toving. Inspirasjonen til hanskenes utseende er hentet fra en fargeglad strikkejakke jeg har fra før av. 

Jeg har ei bok som heter Cast on Bind off av Leslie Ann Bestor, og den tar for seg flere måter å legge opp å felle av. Jeg har lenge fasinert meg over en oppleggsmetode med 3 farger, og nå var tiden kommet for å prøve dette ut. 

Jeg tok utgangspunkt i hanskeoppskrifta jeg fant i Strikkeboka av Gerd Fjellanger. Siden hanskene skulle toves strikka jeg etter herreoppskrifta og bytta pinnene ut med et halvt nummer større. Altså fra nr 3 til nr. 3,5. Det er en fordel at plagg som skal toves er løst strikket, da blir dem tettere til slutt.

Det ble ganske mye jobb å feste alle trådene… Heldigvis har jeg erfart at sånt er lurt å gjøre etterhver, eller hadde det nok blitt helt uoverkommelig. 

Slik så hanskene ut før toving, altså i overkant store. Jeg hadde planer å tove hanskene for hånd, for å ha fullstendig kontroll på hele prosessen, og da er god gammeldags Sunlight såpe helt topp å bruke. Oppvaskhansker er kjekt å ha så fingrene ikke får mer slitasje enn nødvendig. 

Å putte ting i vaskemaskinen kan være skummelt når det kommer til hansker. Jeg har hørt flere skrekkhistorier om sammenfiltrede fingre og hansker som aldri har blitt brukt. Jeg begynte å tove for hånd, men kom fram til at dette kom til å bli et evighetsprosjekt så jeg tok sjangsen og putta dem i vaskemaskinen på kortprogram med 40 grader, hele 3 runder. Så avslutta jeg med å tove for hånd slik at hanskene sitter som støpt.

Kvikke og humørfylte ble dem!

Slik ble oppleggskanten etter toving. I ettertid er jeg imidlertid usikker på om dette var det rette prosjektet og prøve ut denne metoden ut på, siden kanten endte opp med å bli i strammeste laget. Jeg vurderer å klippe bort hele kanten og tove klippe-kanten lett. Men jeg skal bruke hanskene litt først, slik at jeg ikke gjør noe jeg senere angrer på. 

Jeg tror også at dette er en oppleggsmetode som egner seg på glattstrikkede plagg. Learning by doing!


Jeg er langt fra redd for farger og jeg er av den oppfatningen at livet er for kort til å gå i triste fargeløse klær. Jeg har en fin blå kåpe fra før av, men den er litt damete. Det er ikke alltid jeg er i humør til å være damete og da er et par spreke hansker en ypperlig måte å gjøre et slik ytterplagg mindre formelt. 

Nå har jeg fått meg et par yndlingshansker, det er helt klart! 



#stripehansker #ullhansker #restegarn

Lik strikkepikens facebookside og få oppdatering om flere kreative krumspring!

14 kommentarer
    1. Gratuera med fint resultat, med både strikkig og toving. Eg tenkte med det same eg leste, at å tove hanskar må vera eit risikabelt prosjekt, men ser at du har tatt det forsiktig og det var heilt sikkert lurt.

    2. Dei var da kjempeherlig hansker. Kjekt med fargerike. Men for eit arbeide med trådfesting. Var nok lurt å ta det etter kvart ja. Det er noko eg sjeldene r flink til. Men av og til gjer eg det og så glad eg er når plagget er ferdigstrikka.
      Ja no har du fine hansker og dei kan du bruke til alt.

    3. Mariann: Takk for det 🙂 Nå er det riktig nok noen år siden jeg har kjøpt den såpa, men jeg mener jeg fant den på rema 1000. Om den finnes i butikkene i dag, vet jeg ikke. Men vil nesten tro det, siden den har vært uforandret i så mange år 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg