Sokker med snørehullsfletter

En favoritt jeg har kommet tilbake til flere ganger er disse sokken fra Drops. Jeg har tidligere skrevet om dem her under overskrifta “Sokker som passer til alt”. Dette er sokker som egentlig er enkle og nøytrale, men samtidig allsidige og har det lille ekstra. Jeg har fått veldig god respons på de sokkene jeg har gitt bort til nå, så da frister det jo å strikke enda flere.

Sokkene er strikket i strømpegarnet Silja, fra Sparkjøp og Coop. Dette stemmer ikke helt med garntykkelsen i oppskrifta, men siden jeg har hatt gode erfaringer med å holde meg til pinnen som er anbefalt til garnet og heller strikke etter maskeantallet til størrelsen over. Jeg har samtidig holdt meg til centimeter-målene til den skostørrelsen jeg strikker til.

En forandring jeg har gjort fra de tre parene jeg har strikket tidligere, er at jeg har lagt til forsterkningsgarn i hælen. Hælpartiet blir en del fastere en resten av sokken, men siden dette er et vanlig slitepunkt er det bare en fordel. 

Jeg har lenge hatt boka Flettestrikking av Lynne Watterson i boksamlinga mi. Der står det hvordan det strikkes alle mulige fletter. Denne fletta her ble kaldt snørehullsfletter. Det er en teksturstrikkmetode som kommer i kategorien juksefletter. I boka står det:

Juksefletter gir en dekorativ fletteeffekt uten at du trenger å bruke en ekstra flettepinne til å flytte maskene foran eller bak arbeidt. I stedet manipuleres maskene på fremsiden av arbeidet på ulike vis, og du trenger kun to pinner for å lage design med opphøyd tekstur, som etterligner ekte fletter.

Effekten blir like fremtredende og vakker som på en ekte flette, og jukseflettene har den fordelen at de er raskere og lage. Som ved ekte fletter, er stort sett strikket med en enkel bakgrunn – stortsett vrangsiden av glattstrikk – for å fremheve flettene, og dem kan strikkes i alle garntyper. Tynne garntyper lager mer delikate, detaljerte mønstre på gensere og sjal, mens tykkere garn lager litt mer vågale teksturer som passer til røffere jakker og siste nytt innen interiør.

Juksefletter kan brukes som et gjenntagende mønster eller i felt for å rette fokus mot spesielle områder på et plagg. De kan kombineres med ekte fletter eller andre opphøyde teknikker, noe som gir ytterligere dekorative mønstermuligheter.  

Jeg har endra litt på designet til sokkene. Jeg fortsatte med (jukse)flettemønstret og vrangmaskene helt fram og inn i fellinga på tærne. Jeg droppa også heklekanten øverst, av den enkle grunn at jeg syntes den ble overflødig.


Regner med at det sikkert blir flere sokker av denne typen, på sikt. Sokker trenger jo ikke være kjedelige og stygge, for å være gode å bruke!

14 kommentarer
    1. Veldig fine sokker. Eg bruker veldig mye sånne Falske fletter. Liker å lage dem, passer til det meste og dei er dekorative. Sitter godt på foten og hånden og ja. Genialt syns eg. Veldig fine dine og Silja e det beste sokkegarnet egentlig. spes til den prisen.

    2. Kjempefine 🙂
      Skulle ønske jeg hadde mer tålmodighet til å strikke :/ Jeg har bare strikket en sokk før. Ellers var pulsvarmere med STORE pinner en slager 🙂 Det tar jo bare en halv time per, hehe.

    3. Greta: Takk for det 🙂 Må si meg veldig enig i det du skriver 🙂 God passform er veldig viktig og sikrer at det som lages, blir brukt 🙂 at prisen er grei er jo også en fordel 🙂

    4. Nydelige! Har også et par sokker i lignende juksefletter i grått, og digger dem. Pynter opp ethvert antrekk når man er hjemme eller på hytta, samtidig som de varmer godt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg