Tynne ullsokker med masse trøbbel

Dette skulle vise seg å bli et utfordrende prosjekt med mye sliting i håret og mye opprekking. Jeg gikk opptimistisk i gang og syntes dette ble riktig så bra, bortsett fra at strikkefastheten var i løseste laget. Jeg liker at sokker er litt faste i strikkefastheten. Jeg trakk på skuldrene og strikka videre.

Da jeg kom et godt stykke på sokken og på garnnøste begynte jeg virkelig å ergre meg over hvor voldsomt fargene skiftet. Det skulle nemlig vise seg at det fine nokså lyse blå nøstet med Delight-garn ikke ble så lyst etterhvert. Da jeg kom ned til hælen, satt jeg å lurte på hvilken tråd var den svarte og hvilken var den blå. Slik strikker ikke jeg mønster! Så jeg fant ut at jeg ble rett og slett nødt til å rekke opp… Jeg innbilter meg at dette er bedre enn å legge mye jobb i noe jeg tross alt ikke blir fornøyd med. (Selv om det er aldri så surt der og da…)

Heldigvis hadde jeg en rest med naturfarget Fabel-garn liggende, som jeg tenkte jeg kunne prøve å strikke sammen med det blå garnet. Fornøyd med en god ide, tenkte jeg at jeg like godt kunne bytte om til pinner nr. 2,5 i samme slengen og strikke etter maskeantallet til den største størrelsen. Sokkene skulle likevell ha en liten størrelse. Jeg strikket ca like langt som bildet over, i den nye fargekombinasjon, før jeg fant sokkene IKKE ble store nok.

Så da var det bare å rekke opp nok en gang. På dette tidspunktet lurte jeg på om jeg skulle legge hele prosjektet dødt, men jeg fant ut at det ble for dumt. Jeg hadde nemlig vært innom garnbuttikken og bytta garnnøstene jeg hadde hamstra på garnsalg i februar, til farger med større kontraster, til fremtidige sokkepar.

Det endte opp med at jeg måtte finne fram rutepapir og utvide mønsteret en hel del. For å kunne strikke med den pinnetykkelsen jeg likte best, og for å få sokkene store nok. Siden jeg har planer om å strikke flere par var det greit å legge litt arbeid i å få oppskriften slik jeg ville ha den.

Hælene gjorde et stort innrykk i garnnøste, dette førte til at det ble en skarp linje med en veldig kontrast da jeg skulle begynne å strikke rundt igjen. Det ble jeg ikke videre fornøyd med, men heldigvis ble sokkene nokså like. Og det hjelper litt på. Jeg syns det var litt skuffelse at så store deler av garnnøstet var tilnærmet svart, men det fungerte jo heldigvis fint med naturhvit til. Jeg er glad jeg ikke strikka videre med svart Fabel, det er helt sikkert!

Fra siden vises det godt hvorfor det ble slik. På de neste parene jeg skal strikke, tror jeg hælen blir strikket fra andre enden av nøstet eller i et annet garn. Jeg tror dette blir finere med tanke på sokkens overside, hælen er jo “litt for seg selv” uansett. Så jeg tror det vil være lurere å legge kontrasten dit. Dette er noe jeg må sjekke ut. 

Baksiden ble veldig fin da, med duse overganger. 

 

Garn jeg har brukt: 50 g Fabel natur 100 og 50 g Delight blå 03

Pinner: 2,5 mm

Den orginale oppskriften finner du her.

 

Etter mye slit og strev, er jeg sånn passe fornøyd. Men sånn er det vel når en prøver nye oppskrifter og garntyper. Bedre lykke neste gang! 

16 kommentarer
    1. Sluttresultetet vart kjempefint. Eg syns att p nr 3 er passe på fabel, Men eg strikker veldig stramt da. 2, 5 blir knøtete og lite. Du er jo så flink til å stå på å gjere om oppskriftene og få det til uansett kva problem du stæter på det. det imponerer meg bestandig. Blir nok mange flotte sokkepar fra deg fremover.

    2. Greta: Takk for det 🙂 Jeg innrømmer gjerne at jeg er både for sta og gjerrig til å la slike prosjekter ta knekken på meg. Dessuten er det jo en en gylden mulighet til å lære noe nytt.

      Jeg strikka nokså stramt før, men etter flere år med øving treffer jeg stort sett med strikkefastheten i oppskrifter. Selv om det er slik er det ikke bestandig at jeg er enig med alle oppskrifter… 😛

      Må nok ta disse sokkene litt innimellom alt annet. Ganske krevende strikk, men flere skal det bli 🙂

    3. et lurt tips du kan ta med deg, er om du orker så kan du ta en liten perle på den ene kontrasttråden, så lar du den følge med tråden hele tiden når du strikker, blir du usikker så drar du perlen opp til arbeidet, så ser du hvilken tråd den tilhører på om begge trådene skulle få lik farge på et parti. prøv det hvertfall 🙂

    4. Jeg er full av beundring for tålmodigheten og alt arbeidet du har lagt ned i sokkene! Og jammen ble de veldig fine også, og absolutt en fordel at det synes at det er mønsterstrikk. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg