Hvordan brodere monogram eller navn på ting?

Enkelte ting er veldig greit at dem er merket med navn. Det finnes mange enkle og praktiske løsninger som er fine til sitt bruk. For tiden holder jeg på å sy julestrømper og jeg har bestemt meg for å merke disse, slik at nissen ikke pakker feil gave i feil strømpe. Det hadde jo vært nesten litt krise

Nå har jeg ingen symaskin som syr slike flotte og overdådige broderier, men jeg har nok en gang bestemt meg for å gjøre ting på gamlemåten. Siden dette strengt tatt ikke kan kalles monogram, for jeg skal brodere to hele navn, men teknikken er den samme. 

Først fant jeg meg et korstingsalftabet jeg likte (det er å finne her) og satte dette sammen til hele navn. Så har jeg brukt små rester av broderistoffet Aida, med ganske små ruter. Det er ingen hemlighet at jeg har en forkjærlighet for det som er smått og pirkete!

Bitene med Aida er troklet med svart sytråd og midten er marker. Jeg liker å bruke kontrastfarge, for da har jeg en ramme å jobbe innenfor, trådene skal jo plukkes ut når resultatet er ferdig uansett, så det har jo ingenting å si hvilken farge jeg bruker.

Så er det bare å sette i gang å brodere, gjennom Aidastoffet og gjennom bommulstøyet. Jeg liker å brodere meg ut fra midten og ut til sidene, det er enklere å telle slik. Det er veldig koselig å brodere når Inga har lagt seg i fanget mitt og maler gjevnt og trutt i en av de fineste durene som finnes!

Trekk ut trokletråden og klipp vekk overflødig broderistoff.

Så har jeg begynt å plukke bort trådene fra broderistoffet som er rundt navnet.

Neste steg er å fjerne de korteste trådene fra Aidaen, i dette tilfellet de vertikale (eller på godt norsk de loddrette trådene).

Så er det en enkel sak å dra ut de horisontale (vannrette) trådene.

Det ene navnet er ferdig, så nå er det bare å gjøre det samme med navn nr. 2.

Sånn ser det ferdige resultatet ut, riktig nok før damping.

Slik ser baksiden ut. Når det kommer til brodering av bokstaver har jeg funnet ut at det er en god ide og feste tråden for hver bokstav. Det vil synes gjennom stoffet at tråden er tatt med fra første bokstaven til den neste. Dessuten er det jo litt kjekt at baksiden ser litt ryddig ut også.

Slik overføres korstingsbroderier magisk til tynne bomullsstoff!

Minner om Strikkepikens Facebookside. Trykk liker og bli enkelt oppdatert for hvert nye blogginnlegg!

 #broderi #monogram #julestrømpe #hjemmelaget