Mini-Marius til en ny verdensborger

4. januar kom det en liten gutt med navn Jakob til verden. De stolte foreldrene er et vennepar av oss. Slikt kan ikke gå upåaktet hen så jeg har funnet frem strikkepinnene og strikket et lite sett med ullklær. Ull er tross alt gull ved breddegradene her nord.

Siden faren heter Marius var valget med tanke på mønster enkelt.

 

Genserene og lua er hentet fra Sandnes Garn sitt hefte Klassikere 0-4 år tema 30 modell nr. 1, mens sokkene og vottene er egne komposisjoner. Halskanten og kanten på lua skulle ifølge oppskifta være blå. Men jeg liker det røde svært godt og syns egentlig at genseren ble blå nok. Dusken kutta jeg ut, for jeg er ingen duskedame. Når sant skal sies syns jeg det er meningsløst å klippe opp fult brukbart garn til små biter, for å lage en dusk som jeg unasett ikke finner spesielt tiltalende… 

Garnet jeg brukte er Baby Ull fra Sparkjøp i fargene jeansblå 816, naturhvit 800 og mørk rød 823. 

Strikkepinner nr. 2 og 2, 5 var størrelsen som var anbefalt. Jeg liker best når strikkefastheten er litt løs, for strikkeplagg som er stive er ikke noe gode å ha på. Derfor valgte jeg å bruke pinner nr. 2,5 og 3. For å få dette til å stemme med søttelsen strikket jeg etter maskeantallet til størrelse 6 måneder og centimetrene til 9 måneder. Slik jeg ser det ble proposjonene bra, så jeg tror dette ble en bra løsning. Jeg liker å lage barselgaver i litt stor størrelse, da er det litt å vokse i og jeg regner med at klær til de første månedene for lengst er handlet inn. Så dette settet er ment for neste vinter. 

Ikke har jeg spesielt god greie på små barn, men jeg vet at det er gøy å strikke små klær til dem!


#mariusgenser #babyklær #barselgave

28 kommentarer
    1. Godt tenkt av deg å strikke et sett som er passelig til neste år. Er jo lettere å få vist det frem når gutten kan sitte i vogna. Alt for fint til å gjemmes under dyna, helt skjønt er det!
      Fin søndag til deg.

    2. Liv: Ja, fikk skryt for å være gjennomtenkt 🙂 Regner med at slekt venner og vordende mor i babyrus har sørget for klær til den første tida uansett. Sånne små krabater skal jo mange-doble seg i størrelse likevel, så da er det kjekt å ha litt å vokse i 🙂

    3. Så nydelig babysett! og utrolig flott fargekombinasjon! 🙂
      Lurer litt på dine erfaringer med sparkjøp-garnet. Hvordan er det å strikke med Baby Ull? Kan du for eksempel anbefale det til andre plagg, voksengenser eller noe? Har du andre garn fra sparkjøp du kan anbefale? Jeg synes de har så mange fine farer, og bra pris, men er usikker på kvalitet.. Hilsen fra Stine c”,)

    4. Stine: Takk takk 🙂

      Jeg har gode erfaringer med både babyulla og strømpegarnet Silja. Jeg har flere jakker i babyull selv, bl.a. fanatrøya mi. Silja har jeg brukt i utallige par sokker, som har vart i evigheter! Jeg har strikket masse votter og tova grytekluter av Safirgarnet, men har ikke noe erfaring med dette i større plagg. Rubin-garnet har jeg en lue av og er veldig fornøyd med det, til det bruket. Ullteppegarnet har jeg strikket 2 tovede sitteunderlag av, og brukt de tynne restene til Barbie-klær på pinner nr. 2. Dette ble det også bra resultater av! 🙂

      Du kan jo høre inne på strikkesida om du er på facebook? 🙂 der er det nok mange som kan anbefale eller fraråde 🙂

    5. Tusen takk for gode tips og tilbakemeldinger!!
      Jeg har kun brukt safirgarnet til tova sokker. Det funket fint. Jeg vil teste ut babyulla, kanskje til et større plagg. Men jeg er ikke så god til å regne ut strikkefasthet, størrelse, pinnenr og masketall. Kanskje jeg finner tips her inne hos deg!?! Er ikke på facebook, så det er lite til hjelp. Men takk uansett. 🙂

    6. Stine: Bra å kunne være til hjelp 🙂

      Jeg bytter ofte ut orginalgarn i oppskrifter med garn som passer bedre med tanke på egenskaper og pris. Hovedregelen er samme antall meter pr. 50 g. (1 nøste)

      Altså Safirgarnet er ca 100 m = 50 g. Da skal du i prinsippet kunne bytte ut til et hvilket som helst annet garnmerke med de samme antall meter og gram. Når jeg sier dette er det lurt å holde seg til samme type fiber. Altså bytte ut ull mot et annet merke ull. (altså ikke ull med bomull f.eks.)

      Når det kommer til å sjekke strikkefasthet så er det lurt å teste det maskeantallet og pinnetykkelsen som står på magebåndet. Gjør du dette og prøvelappen blir MINDRE en hva som er oppgitt, gå opp et halvt nr. på pinnene. Om prøvelappen blir STØRRE enn målene som er oppgitt, velg pinner med et halvt nr. mindre. Mer en dette skal det ikke være behov for å finne ut av 🙂 Ingen regning så langt, bare telling og måling 🙂

    7. Aha. Nå skjønner jeg det – mye bedre enn det jeg har lest meg fram til hittil. Tuuusen takk!!! 🙂
      Til hvilke plagg har du brukt Baby Ull? Noe som jeg kan lese om her i bloggen? Jeg tenkte jeg skulle gjøre nøye forberedelser før jeg går i gang med et større prosjekt, og da er det kjekt og lese andres erfaringer.
      Stine c”,)

    8. Så fint sett du har strikket, jeg er også nettopp ferdig med en marius genser, den krevde riktignok litt montering så neste gang blir det med rundfelling 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg