Hvordan strikke knapphull?

Å lage knapphull er som oftest en naturlig del av det å lage jakke. Det finnes flere varianter, men dette er til nå, den metoden jeg liker best til enkle stolper. Dette knapphullet kan også brukes til doble stolper, men må knapphullene på frem- og bakstykket syes sammen. 

Jeg har også skrevet om perfekte knapphull til doble stolper, disse er riktignok litt mer arbeidskrevende, men de blir riktig så flotte!

 
Youtube er en god venn som kan svare på det meste. Knapphullet her strikkes på en pinne og har forsterkninger i begge sider. 
 
Min erfaring er at dette knapphullet krever flere masker en vanlige knapphull. I oppskrifta kofta var det anbefalt å felle knapphull over 3 masker til 20 mm knapp. Jeg felte over 4 masker. Her er det lurt å prøve seg frem. Ryddige og fine knapphull med ekstra forsterkning i sidene, jeg liker sånt!
 

#strikkeknapphull #knapphull #forsterkedeknapphull

Lik strikkepikens facebookside og få flere tips! 

25 kommentarer
    1. KUUULT!
      Tusen takk for tips. Blogginnlegget er nå lagret og jeg trenger ikke hoppe over oppskrifter med knappehull mer. Dette tror jeg at jeg kan klare helt selv!
      Ha en strålende dag lille strikkegeni <3

    2. Hei. Jeg har kost meg med å titte rundt på bloggen din, her var det virkelig mange fine ting, og mange gode tips og ideer. Kommer nok tilbake en annen gang 🙂

    3. Tenk at jeg har lest håndarbeidsblogger så lenge uten å sett din før nå! Så flink du er!
      Jeg har nettopp begynt på mitt livs største strikkeprosjekt, mariuskofte til meg selv, og italian tubular er jo fantastisk! Kommer til å bruke det på mye etter jeg forhåpentligvis engang blir ferdig med kofta:)
      Jeg vurderer å sy på et pent bånd på baksiden over sårkanten vel stolpene. Jeg takler heller ikke at slike er synlige:) tror du det vil bli for lite elastisk med tid og bruk?

    4. Torill: Så gøy at du dumpet innom nå da 🙂

      Jeg har ingen erfaring med å sy bånd over klippekanten, på baksiden, så det er vanskelig å svare på. Men jeg har blitt anbefalt det av flere, så har inntrykk av at dette er en mye brukt metode. Tror dette er snakk om personlige preferanser. Jeg strikket belegg fordi jeg hadde ekstra garn og ikke noe bånd som passet. 🙂 Lykke til 🙂

    5. Hei, for en fantastisk metode 😃lurte på om du har et tips til hvordan jeg kan strikke denne når knappestolpen er to rett og to vrang?
      Katrine

    6. Katrine: Hei 🙂 dette er veldig greie allroundere! Hm, dette med 2 rett og 2 vrang er litt vrient. Altså det lar seg fint gjøre med denne metoden, men hvor store knapper og knapphull du har avgjør om det blir symmetrisk.

      Må du felle oddetall (1, 3, 5, 7 m) vil det jo ikke bli symmetrisk på 2 rette og 2 vrange. Knapphullene vil fortsatt bli like funksjonelle, dog kanskje se litt skeive ut. Så her må du bare prøve deg frem og se hva som er viktig for deg. Kanskje strikk en liten prøvelapp?

      Feller du partall (2, 4, 6 m) vil det bli lettere å få plasseringen på 2 rett og 2 vrang finere, men da må du kanskje gå for større eller mindre knapper.

      Ikke en ideel løsning, men det beste jeg kan tenke på i farten. 🙂

      1. Dette var hjernetrim for en som ikke er så flink til å strikke. Måtte se videoen flere ganger og prøvestrikke på et lite strikketøy. Men jeg klarte det til slutt og nå har jakken til mitt barnebarn 7 fine knappehull. Tusen takk for hjelpen 👍😊

    7. Takker så mye for fin oppskrift på knapphull, de ble helt supre.
      Hilsen bestemor og grandtante som strikker til tvillinger, altså dobbelt opp av alt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg