Happy-Go-Lucky boot socks i lys grå, lilla og rød

Til jul fikk jeg boka Sock Knitting Master Class. En gylden anledning for å teste ut en av oppskriftene var en 13-årsdag, i slutten av januar. Boka inneholder masse fine flette- og hullmønster, men jeg kom frem til at disse ble litt for voksne til bursdags-tenåringen. Derimot et tett mønster i spreke farger burde passe bra!

For å få inspirasjon til fargevalg (for jeg likte IKKE de duse fargene i oppskrifta) tok jeg turen til strikke- og heklesamfunnet Ravelry. Der søkte jeg opp Happy-Go-Lucky Boot Socks og bladde gjennom andre sine fargevalg til sokkene. Garnvalget falt på strømpegarnet Silja i fargene lys grå nr. 303, lilla nr. 336 og rød nr. 304. Pinnene jeg brukte var på 3 mm.

Rute/boble-mønsteret er strikket med en farge i gangen, instruksjonene er litt kompliserte, men selve strikkinga er enkel. Mønsteret strikkes over 8 omganger. Jeg mistenker at dette er et greit prosjekt for dem som er engstelige for å strikke mønser med flere farger.

Kruset er strikket i et falsk flettemønster, over 2 runder. Kjempefint til krus på sokker, votter og kanskje gensere?

1. omg. *2 rett og 2 vrang* 

2. omg. *strikk 2 rett sm, hold m på venstre pinne, strikk 1 m r fra 1. m av de 2. 2 vrang*

Hælflappen er strikket med nesten samme teknikk som kruset, pluss masker som går i motsatt retning. Litt knøvlete å få til, og enda verre å forklare, men helt overkommelig å strikke. Men det krever en god porsjon konsentrasjon!

Selv om jeg hadde bestemt meg for å strikke sokkene helt etter oppskrifta ble det ikke slik. De røde hælene ble strikket lengre for bedre passform. Og fellinga i sidene til tærne, ble byttet ut til fordel for stjernefellinge. Som gir en smalere felling til tærne. 

Jeg endte opp med å like disse sokkene så godt at jeg tror det blir et identisk par på meg også!


#sockknittingmastercalss #happygoluckybootsocks #siljagarn #strikking

16 kommentarer

Siste innlegg