Nytt kofteprosjekt på gang

Det er sjelden jeg faller pladask for ting som er strikket eller finnes oppskrift på, og sånt skulle skje skal jeg nesten av prinsipp ikke ha fargeforslaget som er vist frem. Men nå har det altså skjedd. 

Bildet er lånt fra facebook-gruppa til skribenten Maria fra Steigen.

Maria skriver: “Til alle de hyggelige og håpefulle menneskene som har tatt kontakt angående kofta på bildet: Beklager, men oppskrift har jeg dessverre ikke. Den er handlet på Steigens skattekammer av en Røde Kors bruktbutikk for mange år siden.”

Jeg har derimot klar å knekke koden og har funnet ut hvilken kofte dette er. Dette er en hybrid mellom den svært populære kofta Nancy og den mindre kjente Anna. Oppskriftene er å finne gratis inne på koftegruppa på Facebook. En kjempefin gruppe som jeg på det varmeste kan anbefale til den som måtte være interessert i norske kofter. Jeg har også tenkt å legge til litt egne elementer, som jeg ikke har sett i norske kofter før, for å få noe som er litt annet og særegent

Garnet jeg har tenkt å bruke er babyull fra Sparkjøp. Fargene jeg har valgt er natur nr. 801, mørk rød nr. 823 og gressgrønn nr. 866 

Jeg har lenge tenkt jeg skulle slanke garnlageret mitt, og siden tykkelsen og fargene på garnet passer, slår jeg flere fluer i en smekk!


#mariafrasteigen #koftestrikk #norsktradisjonesstrikk

14 kommentarer
    1. Hei! Tusen takk for link på pinterest 😉 Det var moro å se at noen andre også har fått interesse for kofta, og atpåtil fått fiksa oppskrift 🙂 Men jeg har ikke Facebook, og får dermed ikke kommet inn på koftegruppa. Har du anledning til å sende (event link) oppskriften hadde jeg blitt veldig glad 🙂

    2. Likte kofta kjempegodt men synes det er vanskelig å vite hvor mye jeg må ha av hver farge når 2 oppskrifter kombineres. Noen tips?

    3. Kjøp litt mer garn en du tror du trenger, ta vare på kvitteringen og hør om du kan få levere tilbake garnet som blir til overs når du er ferdig 🙂 eventuelt strikk noe annet av restegarnet 😉

    4. Heisann!
      I kveld ble jeg ferdig med en kofte som jeg skal gi bort i julegave. Jeg fant bloggen din sent en kveld når jeg googlet litt i forhold til strikkehjelp. Heldigvis dukket bloggen din opp og jeg fikk brukt mange av dine tips. Fra nå kommer jeg til å følge deg og forhåpentligvis vil jeg komme til å forfine teknikken min. Takk for en flott blogg!
      Nå som jeg er ferdig med en kofte kunne jeg tenke meg å begynne på neste. Jeg synes denne du presenterte her var aldeles nydelig, men jeg finner den ikke inne på facebookgruppen. Hadde du mulighet til å hjelpe meg med navn eller link?
      På forhånd takk!

    5. Henriette Louise: Hei og så hyggelig at du fant veien inn hit da! Og takk for gode ord 🙂

      Som det står i innlegget, er kofta en hybrid mellom den populære Nancykofta og den mindre kjente Annakofta. Blir du medlem i Koftegruppa kan du søke på begge koftene der. Søker du på “kofta til Maria fra Steigen” her inne på bloggen, ser du min ferdige kofta og hvilke teknikker og triks jeg har brukt på min kofte 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg