Bruke opprekksgarn på nytt? – Helt klart!

Jeg har rydda gjennom hobbysakene mine i det siste, og da fant jeg en UFO i form av en nesten-ferdig vest. Den ble aldri helt ferdig og jeg ble aldri helt fornøyd. Så da har ikke dette prosjektet lenger livets rett, og garnet kan fint brukes til noe annet.

Jeg kom over denne videoen på youtube som hadde mange nyttige tips.

Nå er det sik at jeg ikke har nøstemaskin eller garnvinde, så jeg surra garnet rundt kleshengere og dyppa det i lunket vann. Så klemte jeg så mye vann ut som mulig og hengte det til tørk.
 

Etterhvert som garnet tørket nøstet jeg opp mer og mer. 

Inga er som alltid med og passer på!

Fqc0xGOI4bI

Er det derimot veldig lite garn som skal skal rettes ut er det denne metoden som gjelder. 
 

8uLiFOVmcUU

Siden dette er 100% ull som ikke er superwashbehandlet, tover garnet. Derfor har jeg tovet sammen alle opprekkstrådene til en sammenhengende tråd. Da slipper jeg å feste tråder når jeg begynner å strikke av dette garnet.
 

Her har jeg på meg fanakofta mi som jeg selv har tegnet, laget mønster på og selvfølgelig strikket. Det har jeg skrevet mer om her.

En leser kom med et tips om å surre garnet rundt en bøtte og spyle dette i dusjen, og la det tørke slik. Da er det enkelt å både nøste på tradisjonell måte eller bruke nøstemaskin på dette garnet. Dette har blitt min foretrukne metode å gjøre dette på. 

Så nå har jeg et sammenhengende nøste på 330 gram garn. Tror kanskje det på sikt blir en ny vest. Nå er garnet i det minste klart til bruk!


#opprekksgarn #gjenbruk #strikking

Lik strikkepikens facebookside og få oppdateringer med hver nye bloggpost!

 

15 kommentarer
    1. Må sei du er flink. Eg hadde nok gitt det vekk eg da. HAdde ikkje hatt tolmodighet til å gjere det. Men så er eg så heldig at eg ahr ei som gladlig tar imot både restegarn på ufoer om eg vil bli kvitt dem. Det er ein fin vest du rekket opp da, men aknskje det var feil garn.

    2. gretashobby: Takk 🙂 Har ikke noen å gi det vekk til og kan fint bruke garnet selv, så da er jo saken biff 🙂 Jeg ble aldri helt fornøyd med fasongen og kragen klødde. Dessuten har den blitt litt liten siden jeg strikka den… Tror garnet får et bedre liv som en annen type vest 🙂

    3. Det der har jeg også gjort – heldigvis med både garnvinde og nøstemaskin, så da ble jo jobben lettere. Men har noen UFOer som venter på samme behandling, så jeg får ta frem utstyret igjen snart. Kjempelurt å spit splice dem underveis, da, det tenkte ikke jeg på!

    4. Det er bra med gjenbruk. Takk for fine tips som du legger ut. Lurer på hva slags garn du har strikka Fanakofta di med. Fine farger på den også.
      Klem

    5. Mariann: Absolutt 🙂 Bra du liker det jeg skriver 🙂

      Fanakofta mi er strikka i babyull fra Sparkjøp/coop. Fargene jeg har brukt er Natur 800 og Mellomblå 826 🙂

    6. Det gjorde jeg også her om dagen etter å ha sett samme video. Har dilla på VeryPink sine videoer (typ det trumfer gullrekka hvis hun har publisert noe nytt) , hun er så klar og grundig når hun forklarer.
      Men nøstemaskin bør du få deg. Jeg liker best å strikke fra midten av nøstet, og grøsser med tanken på gigantnøstet ditt som kommer til å trille rundt. 🙂
      Nå er jeg forresten i gang med sokk nr 2 av de slitesterke damesokkene dine. Second sock syndrome slo meg ut i flere uker, men nå tror jeg kanskje jeg er på bedringens vei 😉

    7. Marie: Very Pink Knits er en av mine favoritter i tillegg til Drops 🙂

      Jeg har vurdert å få meg en slik maskin, men jeg nøster jo ikke såååå mye garn. Men kanskje jeg må vurdere på nytt 😛 Hmm… Har faktisk ikke tenkt på hvordan det blir å strikke av det kjempenøstet, men kan sikker putte det i en kurv, så det ikke ruller avgårde.

      Så kjekt at du strikker på sokkene! 😀 God bedring ønskes din vei og vi får håpe dette bare er et engangstilfelle og ingen kronisk sak 🙂

    8. Hei, takk for mange gode tips. Siden din er så godt strukturert at det er en fryd!
      Skal gi deg et tips til hvordan en enkelt kan rekke opp og få gjenbrukt garn: Jeg rekte opp en genser med merinogarn ved å nøste opp rundt ei vaskebøtte. Fukta deretter garnet noe ved å klappe på det med fuktig hånd. Kvelva bøtta og lot den stå på vaskeromsgulvet der jeg har varmekabler så det tørka ganske fort. Er heldig å ha nøsteapparat, men uansett er det da enkelt å nøste opp.

    9. Trulte: Hei og så kjekt å få tilbakemelding på at det skinner igjen om at jeg er et ordensmenneske 🙂

      Hm! Dette var smart! Takk skal du ha! 😀 😀 😀

    10. Heisann! Jeg synes ikke opptrekksgarn er så fint å strikke med, det blir så ujevnt. Har du noen tips?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg