Blå pulsvarmere med rutemønster

En av mine favorittbøker er den om Fanatrøyer. Denne boka finnes det mye spennende gamle mønsterstrikk og ensfarget teksturstrikk. Jeg har latt meg inspirere av gamle kofteermer som skal få utløp i form av pulsvarmere.

Pulsvarmere er genialt å leke seg med fancy maskekombinasjoner og teste ut nye ting. Skulle det gå rett vest er det lite å rekke opp, og skulle det bli fint, men vanskelig å strikke er pulsvarmere så små plagg som blir nokså fort ferdige likevel.

 Garnet jeg har brukt er Sandnes Mini Alpakka i fargen Kobolt nr. 5836. Pinnene er prydet med nr. 2,5.

Jeg lette rundt på youtube og fant en video som i prinsippet er samme om det jeg har begynt på. Her strikkes prøvelappen frem og tilbake, noe som er mye vanskeligere enn å strikke rundt slik jeg har gjort. Det flettes masker på hver omgang, og da er det en soleklar fordel at alle pinnene blir på retta og fremsiden.

Bunnen er vrang og de rette maskene flettes over og under hverandre i tur og orden. Mønsteret jeg holder på med er delelig på 6, 4 vrange mellom de 2 rette maskene som flyttes diagonalt på samme måte som flettestrikk.

IAco4tICRYU

Jeg må si meg enig i at det ble mye pes å bruke en flettepinne for å flytte på 1 maske i slengen, og i overkant skummelt å ta maskene av pinnen i videoen over. Så jeg fant en video fra Drops som viser hvordan strikke den nest fremste masken både foran og bak. Prinsippet er det samme, selv om den ene er en rettmaske og den andre er vrang.

Det tar litt tid å knekke koden, men det går veldig greit når jeg kom til det punktet. Mønsteret er ikke noe problem å memorere og jeg hadde ingen problemer med å holde styr på hvor jeg befant meg i mønsteret.

Selv om dette er tidkrevende teksturstrikk som krever full oppmerksomhet, er det kjekt å se resultatet skride frem. Nok en gang mye fint å finne i gamle teknikker!

 

#fanatrøyer #gamleteknikker #teksturstrikk #strikking #pulsvarmere #iknitwithcatfur

16 kommentarer

Siste innlegg