Hvordan feste tråd på glatt- og rillestrikk?

Å feste tråder er dessverre et nødvendig onde. Men hvordan gjøre dette på en så usynlig måte som ikke endrer egenskapene til det strikkede plagget?

Her har jeg begynt på et nytt nøste og latt endene bli hengende, i påvente av festing. 

Video fra youtube ble nok en gang en redning. Her vises det hvordan feste trådene på vrangsiden av glattstrikk, men prinsippet er det samme på rillestrikk.

Sånn ser det ut på innsiden/vrangsiden etter damping. Det vises litt, men ikke all verden. 

På utsiden vises det nesten ikke i det hele tatt. Her må i det minste et trent øye og godt lys til.

Dette er en metode som egner seg til flere typer garn og er lur å ha på lager eller i strikkekurven. En annen teknikk som er lur å ha i kurven er hvordan feste tråder på vrangborder? Hvis garnet som strikkes kan toves, har jeg tidligere skrevet om hvordan slippe å feste tråder i det hele tatt. Å kunne gode teknikker bidrar til arbeidsglede og kvalitet!


 

#FesteTråder #Montering #Strikking

Lik gjerne strikkepikens facebookside og få med deg alle innlegg som blir postet!

8 kommentarer
    1. I det siste har jeg latt den nye tråden overlappe med den gamle, ca 10 m, og strikket med dobbelt garn disse maskene. Og det er kjappere og enklere enn å sy dem inn etterpå…
      Fantastisk mange bra tips du har? Jeg er veldig glad for at jeg helt tilfeldig snublet over bloggen din😀👏👏

    2. Brit Schjelderup: Hei og så hyggelig at du fant veien innom her 🙂

      Vet hvilken metode du snakker om, men jeg foretrekker denne. Men dette er jo smak å behag. Uansett interessant å høre hva andre liker og foretrekker 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg