Klassisk Fanakofte next!

Jeg har strikket ganske mange Fanakofter, men det fine med denne kofta er at den finnes i så mange varianter at den aldri blir helt den samme likevel. Men nå er det en klassisk Fanakofte som blir neste prosjekt. Rett i fasongen og med isydde armer, i primærsnittfasong.

Teksten på skiltet stemte litt for godt på meg til at det kunne bli igjen i butikken… Skiltet er fra Lea Interiør AS.

Og det er norsk ull som gjelder. Valget har falt på gode gamle Peer Gynt fra Sandnesgarn, i fargene hvit 1002 og gråmelert 1042. Oppskriften finnes i Klassikere Tema 15 voksen og det er modell nr. 24 jeg skal strikke.

Et trivelig og trygt prosjekt å gå løs på!

14 kommentarer
    1. En klassisk Fana blir aldri feil, og det er så bra. Jeg liker at det er slik, det er tradisjon som blir en del av vår kultur.
      Jeg har en 60 år gammel Fana, strikket av min mor. Den er like fin, men det hvite er blitt noe gult…Tror den er strikket i Triplex. Peer Gynt brukte jeg i Sognekofta som jeg strikket i sommer. Det var et herlig garn, du kan glede deg.
      Den teksten blir et kompliment hos deg. 😃 Ha en fin ny uke.

    2. Det er så fint med disse klassiske koftene. En blir jo aldri lei de 🙂
      Kjempeflott skilt som ville ha passet her i heimen også 😉

    3. Liv: Kulturarv og tradisjon er noe som har blitt veldig viktig for meg. Jeg har fått høre mer enn en gang at jeg er “veldig norsk”. 🙂

      Jeg har strikket en Mariuskofte til gubben i Peer Gynt tidligere, men blir bare mer og mer begeistret for garnet. Har hørt mange historier om som er strikket i Peer Gynt og som er like fine etter nesten 50 år. Hvis ikke dette er bærekraftig produksjon av klær, så vet ikke jeg.

      Jo, takk. Men nå vet i det minste folk hvorfor det ser ut slik som det gjør hjemme. Alltid mange prosjekter på gang og alltid en oppvask på etterskudd 😛

      En flott uke ønskes tilbake 🙂

    4. Anonym: Ja, jeg har blitt veldig glad i disse norske mønstrene. Spennende å prøve mange ulike fargekombinasjoner!

      Haha! Tror vi er ganske mange som skulle ha hatt slike skilt… I hvert fall i min kreative omgangskrets 🙂

    5. Fana er så fin! Jeg har fryktelig lyst til å strikke en jeg også, men som rundfellet genser. Men akkurat nå må jeg strikke på Arne&Carlos sin Genser med hjerter (Strikk fra Setesdal), bare som kofte.
      Det skiltet der, DET var snasent altså!

    6. Sarah: Viktig å ha mål, så Fana kan du jo ta senere 😉

      Den har jeg ikke sett? Har skrevet noen innlegg om denne hjertegenseren fra Setesdal? 🙂

      Skiltet passer nok til ganske mange, ja 😛

    7. Jeg synes fana-mønsteret er kjempefint! Har strikket en selv, og jeg er veldig fornøyd med den. Det var veldig fine farger du har valgt! Gleder meg til å se resultatet ditt 🙂

    8. Frøken Angell: Helt enig 🙂 Ja, var litt spent på om det ble i duseste laget, men syns den blir veldig fin egentlig. Kommer oppdateringer etterhvert! 🙂

    9. Nei, jeg har ikke skrevet noe om den. Men hvis du googler “Arne&Carlos strikk fra setesdal genser”, vil den komme opp på bildene. Deres er rød, og har vanlig setesdalmønster, men med en hjertebord. Den er lekker, altså!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg