Ny kofte – Bøvertun med rundfelling/rundøking

Nå har jeg bestemt meg for at det er på tide med litt ego-strikk, rett og slett! 

Inga er med som vanlig. Og stiller noe uvillig opp som modell. 

For selv om dette også skal bli kofte, så er det en ny oppskrift og koften skal strikkes ovenfra og ned, begge er nye erfaringer. Jeg skal også teste ut hvordan jeg liker å bruke plagg i norsk ull, for jeg har tidligere styrt unna fordi jeg mistenker at det klør. Finullgarn fra Rauma holder seg veldig fint + at jeg liker veldig godt å strikke med det. 

I tillegg kliner jeg til med noen spreke farger. Fargene jeg har valgt er hvit nr. 400 og rosa nr. 4686. Jeg er definitivt klar for vår!

Oppskriften er å hente i Kofteboken og originalen er strikket i Sandnes Mini Alpakka, som har omtrentlig samme løpemeter pr. 50 gram som finullgarn. 

Fine tinnknapper har jeg også funnet!

Selv om den lille myke fotomodellen har skjønt at hun pent skal sitte i stille når vi skal ta bildet, oppstår magien først når vi var i ferd med å pakke sammen både garn og kamera…

Poser, og esker for den saks skyld, er alltid interessant. Det lille kattekreket fyller faktisk hele 5 år i dag, noe som skal tilsvare noe sånt som 36 katteår ut fra jeg hva har hørt. Så hun begynner å bli en voksen dame, med en stor personlighet! Hun har en helt egen evne til å få meg til å le…


#kofteboken #bøvertun #rundfelling #norsk

Lik gjerne strikkepikens facebookside!

22 kommentarer
    1. Bøvertun er så fin! Jeg har heller ikke strikka noe i norsk ull, mener at det klør jeg også. Vi har også en sånn pus, Wilma (lystrer pus, hei pus, puseeeen), som digger pappesker og plastposer sånn som Inga. Katta vår er riktignok 13 år gammel nå, men er fortsatt bøllete. Det er artig med noen venner av andre arter!

    2. Sarah: Helt enig 🙂 Jeg har strikka en del i norsk ull, men det er andre en meg som har fått glede av de plaggene. Nå vil jeg glede meg selv 😛

      Katter er kroniske sånn sett… Har mange ganger lurt på hva som er så interessant med esker og poser 😛

      Jeg har ønsket meg katt hele livet, så Inga har vært sterkt etterlengtet! Og hun skuffer på ingen måte. Mye mer moro å ha katt enn hva jeg hadde forestilt meg. Håper bare jeg kan ha henne i mange år fremover 🙂

    3. Hilde: Enig med deg 🙂 jeg hadde veldig behov for å gjøre noe “annet” nå, så da blir det slik 🙂

      Inga er selvfølgelig verdens fineste 😉 Jeg er definitivt et kattemenneske som har latt meg begeistre av disse skapningene 🙂

    4. Gleder meg til å se resultatet!
      Selv har jeg akkurat hatt mitt første møte med Finullgarn. Strikket Vinternatt-vottene i Finull for ikke så lenge siden, og jobber nå med en Setesdalskofte i Finull. Er passe frelst. Maskene legger seg så pent så mønsteret virkelig kommer til sin rett.
      Spekulerer faktisk på å strikke Bøvertun med rundfelling neste jeg også. Er bare ikke helt sikker på hva slags garn jeg bør gå for. Drops har jo storstilt salg nå, men vet ikke om det blir litt for “billig” for et kofteprosjekt. Vil jo ha garn som er verdt prosjektet. Hva tror du?

    5. Eli: Så bra! 🙂

      Finullgarn er en god og gammel klassiker 🙂

      Kommer helt an på hvilket garn du tenker på. Du vil jo kunne bytte f.eks Sandnes mini alpakka med DROPS sin Alpakka. Min erfaring er at dette garnet nupper en del på meg.

      Jeg oppsummerer det slik, pris er ikke så viktig for min del. Jeg har flere kofter i billiggarn og er veldig fornøyd med det. Men skal du velge på “billighylla” gå for garn som er i 100% naturfibre, ull, alpakka eller en kombinasjon av disse. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til billiggarn som er superwashbehandlet. Har hørt flere skrekkhistorier om vask, som har resultert i plagg har blitt str. telt etterpå… Jeg har riktignok aldri opplevd dette selv, siden jeg vasker ull minimalt og satser heller på lufting 🙂

      Lykke til hva du enn går for 🙂

    6. Bøvertun er en nydelig kofte, har den på ønskelisten selv. Gleder meg til å se din ferdig, fine farger du har valgt!
      Og så har du en nydelig katt! Vi har to katter og det er så artig og trivelig å følge med på alt det rare de finner på. 🙂

    7. Tone: Ja, den er flott 🙂 Jeg er spent selv 🙂

      Jeg syns selvfølgelig at Inga er verdens nydeligste katt 🙂 katter er fantastiske dyr som finner på veldig mye morsomme sprell 🙂

    8. Sprekt fargevalg! Digger det! 🙂
      Jeg holder faktisk på med min første mønster- kofte, som også vil bestå av mye rosa. Jeg har strikket en ensfarget cardigan og en flettejakke tidligere. Det jeg “sliter” med nå, er at jeg ikke får mønsteret/maskene jevne. Det plager meg, og ofte vil jeg bare rekke opp alt sammen. Mulig jeg ikke har god nok øvelse med mønster- strikking. Har du noen gode tips, eller trøstende råd?
      /Stine

    9. Stine S: Følte for å bevege meg utenfor den berømte boksen med disse fargene 😉

      Hm. Hvordan strikker du mønster da? Jeg har bunnfargen på venstre pekefinger og mønsterfargen kaster jeg med høyre hånd. Dette er en inndeling jeg er VELDIG konsekvent på. Kan være greit å identifisere hvilken av fargene som blir ujevn.

      Så er det viktig å strekke maskene godt utover pinnen etter at dem er strikket. Her er det lurt å ha en ok størrelse på rundpinnen og ikke velge en kort en som det blir for trangt for maskene på pinnen. Med å strekke strikkingen godt utover pinnene vil trådene bli like lage på baksiden.

      Et annet tips er å strikke mønsterstrikk med et halv nummer større en resten, om det blir for stramt, eller halvt nummer mindre om det er for slakt. Ellers er det øving, øving og atter øving som teller.

      Damp, vask og strekking i fasong, er også sånne “etterpå-triks” som kan redde (nesten) et hvert prosjekt. Det blir bedre etterhvert! Øvelse gjør som regel mester 😉

    10. Tusen takk for mange gode tips! Jeg fikk noe og tenke på ja;-) Er nok litt for lite konsekvent og litt for kjapp når jeg strikker. Jeg er utrolig takknemlig for bloggen din,hvor jeg ellers finner mange gode råd.
      Gleder meg til å føle bøvertun-prosjektet ditt her i bloggen!

    11. HeiSprekt fargevalg på din Bøvertun kofte,gøy å velge litt annerledes:-)Jeg har begynt å strikke Bøvertun kofte med rundfelling i str.xl…Tror og håper at jeg har økt riktig,men får ikke mønsteret til å stemme dessverre.Skulle ønske det hadde stått hvor mange masker det blir på pinnen etter hver økning og for hver størrelse.I boka står det bare hva antall av masker det blir etter alle økninger (etter at mønster A er ferdig) Noen andre som strever med dette?Blir glad for råd og tips…Line

    12. Line Moy: Hei og takk 🙂

      Jeg hadde ikke problemer med å få mønsteret til å stemme, men jeg har sett en del innlegg på koftegruppa ang. dette. Der er det flere som etterlyser masketall etter hver øking.

      Du nesten bare telle og øke nøye. Kanskje sette en maskemarkør på hver øking? Så blir det lettere å kontrolltelle. Mønsteret skal stemme.

      Beklager å ikke ha mer tips å komme med. Uansett, lykke til 🙂

    13. Tusen takk for svar😃Jeg ser at flere også har dette problemet,lettere når det er oppgitt hva man skal ha tilsammen etter hver økning….Men får prøve å få det til😊Ellers vil jeg bare si at du lager mye nydelig,tittet litt på bloggen din i dag,du er skikkelig GOD!! Kos deg videre med strikkinga..mvh.Line

    14. Line Moy: Må si meg enig med deg der, veldig greit med tall som oppsummerer.

      Oy! Takk for det 🙂 du er hjertelig velkommen innom når du måtte ønske. Lykke til med din bøvertun 🙂

    15. Jeg elsker fargene du har valgt på denne kofta. Det ferdige resultatet ble utrolig fint 🙂 . Jeg lurer på hvor knappene er fra? Er det mulig å få tak i dem nå?

    16. Karoline: Hei og så hyggelig å høre 🙂

      Knappene er kjøpt hos min lokale Husflid og jeg har sett dem på flere garnbutikker siden. Så det er nok gode muligheter for å få tak i dem, men du må kanskje lete litt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg