Få fine sammenføyning på hullene under armene på kofter/gensere som strikkes ovenfra og ned

Kofta mi vokser! Siden den strikkes ovenfra og ned byr det på litt andre utfordringer. 

Jeg strikker vanligvis koftene nedenfra og opp og da bruker jeg maskesting for å sy sammen hullene under armene på plagg med rundfelling. Det hadde nok fungert her også, men det ville ha blitt med en tråd i en farge, ergo den hadde blitt synlig på annenhver rute. Jeg ville ha noe som var mindre synlig enn som så. 

Slik ser det ut når jeg har satt av maskene til armen på en 40 cm rundpinne. Under armene, på bolen, er det lagt opp 16 m. Her har jeg lagt opp 5 rosa masker, 5 hvite, 5 rosa og 1 hvit.

 

Jeg har brukt metoden backwars loop cast on til dette. 

Så kommer den smarte biten. Jeg bruker en heklekrok til å plukke opp masker fra bolen. Siden omgangen begynner midt under armen, så da begynner jeg med dette midt i gapet under armen. 

Jeg er her nøye med å plukke opp maskene i fargene som passer med rutemønsteret. Jeg hekler først opp maskene og overfører dem til strikkepinnen etterpå. 

Så strikket jeg en omgang slik at jeg kommer til siste halvdel av gapet. 

Her hekler jeg opp de resterende maskene. Disse stemmer også med mønsteret. 

Den blå maskemarkøren markerer starten og slutten på omgangen. Så nå er det bare å strikke etablert mønster videre. 

Sånn ble resultatet, en nesten usynlig sammenføyning under armen!


 

#koftemontering #kofteboken #ovenraogned #strikking

Lik strikkepikens facebookside og bli jevnlig oppdatert med smarte tips og kreative sprell!

8 kommentarer

Siste innlegg