T-skjorte med V-hals og strikkeknapper

Det er kjekt å veksle mellom strikking og søm litt. Men selv om jeg syr så er det vanskelig å legge strikkinga helt på hylla.

Det hele begynte med en noen råtøffe knapper med strikkemønster, og de bare hylte og skrek for å bli med meg hjem. Og etter slik innsats ble de belønnet med å flytte inn hos meg. Jeg hadde ingen planer om hva jeg skulle bruke dem til, men jeg fant fort ut dem ble kjempefine på svart tøy.

Og da jeg fant en t-skjortemønster som skulle ha tre knapper og i tillegg v-hals, falt jeg for denne varianten. Mønsteret har jeg kjøpt på stofstedet.dk. Knappene har jeg kjøpt på min lokale garnbutikk, men jeg fant dem også på nett her. Jeg har også sett disse knappene i mange garnbutikker. 

Jeg har ingen tidligere erfaring med mønstrene til det danske merket Onion, men de virker veldig oversiktlige og greie. Jeg liker veldig godt at mønsterdelene ikke går på kryss og tvers over hverandre og er tydelige å tegne av. Det følger også med greie forklaringer på hvordan mønsteret tilpasses til dine mål, og sømrekkefølge da. 

Jeg måtte flytte midjen opp 4,5 cm og tilsvarende forlenge toppen. Jeg er kort i overkroppen, med høy midje, så dette er et velkjent problem. Det er det som er så fint med å sy selv, da blir alt plassert på riktigplass i forhold til meg. 

Halskanten ble litt slarkete og jeg mistenker at den er et par centimeter for lang, selv om jeg har gjort slik mønsteret beskrev. Dette vises spesielt i nakken. Og jeg syns skjorta ble litt vel trang rundt magen, til tross for at jeg sydde så langt ut i sømrommet som mulig.

Skal jeg sy en til så blir det strammere halskant og ha en størrelse større på underdelen. Skjorta er fult brukbar, men den trenger noen justeringer for å bli perfekt. Men et helt ok prøveprosjekt.

Jeg syns utringningen ble i overkant avlørende, så jeg flyttet knappene litt lengre opp for å holde skjorten mer igjen. En veldig grei  og enkel tilpasning å gjøre siden skjorta ikke har knapphull og knappene bare er satt på som pynt og kan ikke knappes opp. Men det er knappene som holder fronten sammen, fordi knappesømmen går gjennom frontstykket både på høyre og venstre side. 

Under bysten har jeg sydd 3 sømmer på hver side. Overtråden er vanlig svart sytråd og undertråden har jeg brukt tynn svart elastikk. Dette har jeg gjort for å få litt mer fasong på t-skjorta. 

Det finnes to alternativer for kanten nede, buet eller rett. Jeg  valgte den med bue. Det er riktignok ikke en veldig tydelig bue, men dette er en detalj jeg ikke har i klesskapet fra før av. 

Alt trengs ikke å utdypes…

4 kommentarer

Siste innlegg