Hvordan få fine økninger som heller mot høyre og venstre?

Det finnes økinger som heller mot høyre og venstre. Og en kan fint klare seg med en av dem, men når det finnes to varianter liker jeg å benytte meg av dem for det høyner produktet bittelite grann. 
Hva vil denne typen økinger være fint å bruke til?
  • Ermer på kofter som strikkes nedenfra og opp.
  • Etter felt innsving i livet og maskeantallet skal økes ut igjen. 
  • Raglangensere/jakker som strikkes ovenfra og ned.
  • Øking til tomler. 
Det finnes sikker masse flere bruksområder. Jeg har tidligere skrevet en tilsvarende bloggpost om Hvordan få fine fellinger som heller mot høyre og venstre?

Staci fra very pink knits er en av mine favorittkanaler på youtube. Hun har svar på veldig mye!

Å øke på denne måten blir nesten usynlig. Her har jeg økt to masker, en på hver side av den petrolfargede midtmaska under på armen. Jeg peker mot den økte maska som heller mot høyre.


Bildet er hentet her.
Illustrasjon av hvordan den økingen som lener mot høyre lages.

Her peker jeg på den økte maska som heller mot venstre. Denne varianten av økingen er det jeg kjenner som vanlig måte å øke på, og det er varianten jeg har brukt i mange år. 


Bildet er hentet her.
Illustrasjon av  hvordan den økingen som lener mot venstre lages.


Bildene er fra medaljekofta mi. Oppskrifta finnes i kofteboken.
Slik dukker nye masker opp nesten fra intet, og det er jo sånne detaljer jeg liker å nerde over!



#øke #fineøkinger #økemothøyre #økemotvenstre #M1

Lik strikkepikens facebookside og få flere tips og kreative innspill!
12 kommentarer
    1. Du strikker bare så vakkert. Sjeldent vakkert. Kjempetips. Har alltid vridd samme vei, jeg. Aldri for gammel til å lære noe nytt. 🙂

    2. Tone: Takk og takk 🙂

      Ja, jeg har også vridd samme vei i mange år, og klart meg fint med det. Men dette er jo en enkel ting som bidrar til et bedre resultat. Og da er det jo verdt det 😉

      Ja, heldigvis for det! 😛

    3. Hei! har lest din blogg lenge og såklart var det her jeg fant løsninga på et problem jeg lenge har slitt med; få fine økninger i mønster på armen. Dette virker som en helt super teknikk, både med vridninger og midtmaska. MEN!! jeg forsøkte og strikke midtmaske. problemet var da at jeg måtte tvinne med bunnfarga rundt omganger i andre farger. Resultatet ble at midtmaska ble forferdelig ujevn oppigjennom.. hvordan hadde du løst det i mønster med mange farger? droppa mdtmaske?

    4. Hei og så flott at du finner teknikker du kan bruke!

      Når du tvinner/henger opp garnet, hvor gjør du det? Jeg bruker å unngå maska før øking, økt maske, midtmaske, økt maske og maska etter øking. Dette funker for meg 😉

    5. Hei, hei. Først må jeg få lov å si at jeg beundrer ditt arbeid. Jeg lærer mye om strikking ved å titte på dine forslag.
      Jeg ville spørre deg om du har noe å erfaringer med å tegne av mønster eks en jakke? Jeg har forelsket meg i en strikket jakke, men det finnes ikke mønster på den, så da må jeg studere bildet. Vet du om det er et “program” på Internett som kan brukes? Synes å ha hørt om noe sånt, men er ikke sikker.
      Fint om du kan gi meg en tilbakemelding. Mvh

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg