Lange damestrømper i Fabel

Strømper har jeg faktisk ikke strikket før, selv om jeg er bekjent med ullsokker i alle mulige varianter. Men det er en første gang for alt, så da hoppet jeg like gjerne ut i!

Jeg har tidligere skrevet om dette prosjektet her.

Jeg fant en oppskrift på strømper som går opp til kneet fra Garnstudio, men siden disse ikke var lange nok. Jeg brukt den som utgangspunkt for nederste delen av strømpene. I tillegg har jeg puttet på teknikker som jeg har erfart gjør seg godt på håndstrikka sokker.

Jeg har brukt garnet Fabel uni colour grå nr. 200. Jeg har i hovedsak brukt pinner nr. 2,5, men brukt nr. 2 til hælflappene.

75 cm er ingen liten prestasjon med så tynne pinner og garn. For her snakker vi nesten ullbukse altså! 

Jeg har strikket vrangbord med 2 rette og 2 vrange øverst. Dette for at det er en svært elastisk kant. Jeg har så laget en hullrad som kan benyttes til å ha bånd eller strikk i for å holde strømpene ekstra godt på plass, eller bare som et dekorativt element. Jeg har så gått over til 4 rette og 7 vrange, som skal ende opp med 3 rette og 3 vrange et stykke under kneet. 

Når maskeantallet stemmer med 3 rette og 3 vrange, skal det felles masker midt bak, etterhvert som leggen smalner nedover. Dette kommer i utgangspunktet i konflikt med vrangborden. Dette har jeg løst på en snedig måte, med å felle 1 maske på hver side av de 3 rette maskene som går midt bak langs hele strømpen, med 2 cm intervaller. 

Praktiske løsninger som samtidig fremhever fasongen av damelegger. Det blir ganske flott egentlig!

Hælflappene har jeg strikket med teknikken forsterket hæl, som jeg også bruker i mine slitesterke damesokker. Dette er en av mine favoritt-teknikker når det kommer til sokker. Jeg har i tillegg byttet til pinner nr. 2 til hælene for å få strikkefastheten litt tettere og tåle mer bruk. 

Jeg har strikket vrangbord helt ned til tærne. Dette sørger for at strømpene sitter godt på foten, uansett om foten er smal eller bred. Her er strømpene på mine tynne små føtter i str. 36. Hun som skal ha dem er nok litt bredere og lengre, men det skal fungere fint likevel!

Enkelte ting ser rimelig snåle ut uten noen inni… 



#ullstrømper #damestrømper #langestrømper

Lik strikkepikens facebookside og bli oppdatert om nye innlegg!

8 kommentarer
    1. Disse ble utrolig fine! Jeg må ha en stilongs og vurderer faktisk å strikke den, og nå tror jeg at jeg skal våge meg utpå, når jeg ser hvor fine dine strømper ble. Men p nr 2,5 da gitt….

    2. Fruemmel: Takk 🙂 Ja, det er en tålmodighetsprøve. Veldig greit å ha noe mer spennende parallelt å bytte med. Heldigvis begynner en jo med det høyeste maskeantallet, også minker det jo gradvis 🙂

    3. For et imponerende stykke arbeid! Gratis med langstømpene! 😀 Vil du lage oppskrift?
      Så utrolig dyktig du er som både syr og strikker plaggene dine selv, og ikke minst alt det tilbehøret og stæsjet en trenger i en kvinnegarderobe. *respekt*
      Hilsen Stine c”,)

    4. Stine S: Takk og takk 😀

      Jeg har ingen planer om å lage oppskrift nei. Disse er strikket etter mål på hun som skulle ha dem. Hun hadde kraftige lår og skrådde brått inn over knærne.
      Jeg sjekka først at strikkefastheten stemte med hva som sto i oppskriften, så brukte jeg den som en del av regnestykket for å lage maskeantall til centimetermålet jeg hadde fått. Så skrådde jeg maskeantallet ned til den største strømpestørrelsen og fortsatte i ribbestrikk 🙂

      Ja, stash er en helt egen kategori og her setter bare fantasien grenser. En må bare prøve og feile så er en hyggelig bi-effekt at en blir dyktig 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg