Slitesterke herresokker i ull (med gratis oppskrift)

Jeg kommer fra en familie som har lange tradisjoner innenfor håndarbeid. I og med at kvinnene i familien min er så kunskapsrike og nevenyttige har det ført til at mennene har blitt kresne på hva dem vil ha og spesielt når det kommer til ullsokker.

- Mamma har hele tiden understreket viktigheten av garnvalg, passe stramt opplegg, lange og forsterkede hæler for god passform og slitestyrke.

- Pappa vil ha sokkene et godt stykke opp over leggen og at sokkene skal sitte godt og tett på foten.

- Bestefar har alltid fortalt hvor viktig det er med gode ullklær som har plass til luftlommer, som dermed holder ekstra godt på varmen til mannfolk som er ute i skog og mark. Som har både "opp og ned", som han kaller det, helt fram til tærne. (Dette er hans måte å refere til rett og vrang, med en mangel på faguttrykk.)

Jeg har lyttet og lært og nå har jeg sammenfattet en oppskrift der jeg prøver å i møte komme alle disse ønskene. 

Oppskrift på slitesterke herresokker

Strømpepinner/liten rundpinne nr. 3,5

150 g sokkegarn med 80% ull og 20% nylon i tykkelsen 50 g = 100 m

Forsterkningsgarn

Maskemarkører 

Les gjennom hele oppskrifter før du begynner, siden det er flere ting som skjer på samme tid.

Legg opp 56 masker (14 m på hver pinne). Se video under for og lær en ny og svært elastisk oppleggsmetode. 

Strikk 18 cm vrangbord med 2 rett og 2 vrang. (Dette blir mer elastisk en bare 1 r og 1 vr)  Sett av 30 masker til hæl. Strikk i teknikken forsterket hæl, med sokkegarn og forsterkningsgarn, i 8 cm.

Forsterket hæl er mer slitesterk en en vanlig hæl og strikkes slik:

På retten: * Løft første m rett av, 1 r *

På vrangen: *Strikk alle m vrang* 

Maskene som løftes av kommer til å stikke litt ut når man ser dem fra retten. Fortsett med å løfte av og strikke samme maskene som tidligere, samtidig som det felles til hæl. Sett merke før det felles til hæl.

Fell så av til hæl på følgende måte, fra retten:

Strikk til det er 10 m igjen på pinnen (fortsatt med tenikken forsterket hæl, med forsterkningsgarn) på pinnen og strikk 2 m sammen, snu. Ta føste maske løst av. Strikk til det er 10 m på pinnen og strikk  2 m vrang sammen, snu.

Ta første maske løst av, strikk til det er 9 m på pinnen og strikk  2 m sammen, snu. Ta første maske løst av, strikke til det er 9 m på pinnen og strikk 2 m vrang sammen. Fortsett slik med en mindre maske for hver gang til det ikke er flere masker igjen å felle. Klipp av forsterkningsgarnet. Plukk opp 14 masker i hver side av hælen. Totalt 66 m.

Fortsett da med forsterket såle. Nå strikkes hver andre omgang alle maskene rett, og neste pinne *løft første m rett av, 1 r*. SAMTIDIG som det skal felles 1 m i hver side av hælen, på annen hver pinne 3 ganger, til maskeantallet er 60. 

Siden ikke alle maskene strikkes på den forsterkede sålen, blir den kortere en resten av sokken. For å unngå at sålen drar seg bakover, har jeg strikket forkortede pinner hver 2 cm. Mål fra der maskene ble plukket opp etter hælen. Sett merker for hver forkortede pinne.

Forkortede pinner strikkes slik:

*løft første m rett av, 1 r* over de 20 maskene som utgjør sålen. Snu strikketøyet og strikk vrangt, fra vrangen, over de 20 såle-maskene. Strikk så tilbake igjen på retten slik *løft første m rett av, 1 r*. Strikk vidre i 2 cm og gjenta.

For å unngå hull i strikketøyet når forkortede pinner strikkes, er dette en fin teknikk å bruke.

Fortsett med 2 vr og 2 r opp på foten, over 26 m, strikk glattstrikk over 10 m i hver side og forsterket såle over de 20 maskene under foten. Det kan være lurt å være litt strategisk når det kommer til maskefordelingen på pinnene. Jeg har 26 masker (opp på foten) som strikkes 2 vrang og 2 rett, 10 m glattstrikk i hver side og 20 masker under foten som strikkes som forsterket såle. Dette gjør det enklere å holde styr på hvilke masker som skal strikkes i forskjellige teknikker. 

Strikk til sokken måler halve skostørrelsen (f. eks. str. 42 = 21 cm) fra det røde merke på hælen. Fordel så maskene på pinnene slik at det blir like mange masker over og under foten, så fordeles dette til 15 m på alle 4 pinnene. 

Det felles til tå i hver side og fellingen måler 5 cm totalt: 

Strikk de 2 første maskene vridd rett sammen på høyre side av sokken og 2 rett sammen på venstre. Det felles 4 m rett for hver omg, 2 i hver side. Strikk til det er 12 masker igjen, klipp tråden og dra gjennom. Fest alle tråder.

Nå håper jeg bare at dem faller i smak!

25 fine kommentarer

Greta

25.03.2013 kl.18:55

Så flink du er . Flotte og gode sokker. God påske til deg

strikkepiken

25.03.2013 kl.18:57

Greta: Ligger en del arbeid i det paret der, ja :) veit ikke om dem er så flotte, men gode er dem :) God påske til deg også :)

Fru Stussli

25.03.2013 kl.19:09

:-O

Jeg drømmer om å kunne strikke sånne! Legger link til siden din i håndarbeidmappa og leter den frem igjen når motet til å sette i gang kommer :-)

Ha en strålende påskeuke!

strikkepiken

25.03.2013 kl.19:31

Bente og Lars O: Det er ikke så vanskelig å strikke sokker :) dette er sokker med litt ekstra på, men som er fult overkommelige å strikke. Trenger du hjelp, så rop ut :)

Flott påske til deg og dine også :)

Fru Stussli

25.03.2013 kl.19:41

Tusen takk! Da hører du nok fra meg når motet kommer :-D

strikkepiken

25.03.2013 kl.19:45

Bente og Lars O: Ikke noe problem! :) Skal hjelpe deg så godt jeg kan. Jeg syns forresten at det er veldig gøy å lære bort det jeg kan :)

Julie

25.03.2013 kl.20:13

Så pent strikket! Så flink du er! God påske :)

strikkepiken

25.03.2013 kl.20:16

Julie: Takk for det :) God påske til deg og dine :)

Aune Olly Kittang

26.03.2013 kl.23:21

Kjempeflotte sokker. Kjekt at du deler!

strikkepiken

26.03.2013 kl.23:53

Aune Olly Kittang: Takk for det :)

Line

10.09.2013 kl.23:10

Kjempefine "læsta"/sokkeoppskrift du har her! Akkurat som bestemor strikket :) Men nå som jeg skal lære å strikke, så er hun jo ikke med oss lengre, desverre! Syntes det har vært enkelt å følge oppskriften din for en helt grønn nybegynner som meg. Men nå er jeg stoppet litt opp. Får liksom ikke maskeantallet til å stemme på foten. Jeg har 26 m over, 11 m på hver side og 12 m i sålen (=60 m). Men jeg ser at du har 26+10x2+20=66 m. Dette har kanskje ikke så mye å si, men 12 m i sålen blir vel i praksis en smal sokk...? Har du noe tips til hvordag jeg kan løse floken min?

Igjen må jeg takke for en verdifull videreføring av god strikketradisjon! :))

strikkepiken

10.09.2013 kl.23:48

Line: Takk for for en hyggelig kommentar :)

Jeg mistenker at du har plukket opp for få masker på siden av hælen. Her plukkes det opp 14 masker og IKKE 11. Det er viktig å plukke opp disse maskene, for senere å felle dem der foten får mindre omkrets. Slik følger sokken formen til foten og den blir ikke for trang eller for løs noen steder,

12 masker i teknikken forsterket såle, blir for smalt til å dekke alle slitepunktene på sokken. Da henter du 4 ekstra masker på hver side av hælen (av de 14 opplukkede sidemaskene på hver side). Så strikker du teknikken forsterket såle over disse 20 m. (4 + 12 + 4 =20 m) Når maskene er fordelt på pinnene 26 + 10 + 20 +10, så kan du begynne å felle 1m x 3 ganger (på annenhver pinne) på hver side, av disse 10 sidemaskene.

Vet ikke om dette ble noe enklere... For det er ganske mye som skjer på en gang, men når koden på sokkene er knekt er dette veldig greit å få til :) Men sånn er det vel med alt man kan, da er det enkelt... :P

Spør for all del igjen om du ikke ble noe klokere :)

Line

12.09.2013 kl.21:12

Tusen takk! Nå skjønner jeg hvor jeg har gjort feil.. Jeg hadde ikke hentet 4 masker på hver side til sålen, og da blir det straks mer logisk :) Da er det bare å gå på med friskt mot igjen! Neste prosjekt: lære seg "forkortede pinner" :)

Det skal bli noen par sokker før de blir like fine som dine ;) Og min stakkar samboer blir nå å få noen svært slitesterke sokker han ikke kan bytte ut med det første :) Hehehe...

strikkepiken

12.09.2013 kl.23:15

Line: Spennende! :) Youtube og garnstudio har masse fine instruksjonsvideoer :) Øvelse gjør mester, og sokker er en grei ting å øve seg på. De skal man ha UNDER foten og sokker er alltid noen som har bruk for. Mange fluer i en smekk :)

Annthe

07.10.2013 kl.16:20

Prøver meg på disse nå, ser veldig fine ut! Har gjort noen endringer siden mannen min er ganske stor... Skostørrelse 50/51 og dertil kraftige legger. Doblet (!) maskeantallet og bruker pinner i str. 3 for å få passe omkrets til leggen, så spørsmålet mitt er; skal jeg fortsette å doble maskeantallet i oppskriften? Er ikke så flink til å strikke, men så store ullsokker får man ikke kjøpt i butikk :p Hjelp! :)

strikkepiken

07.10.2013 kl.16:28

Annthe: Så gøy :) Jeg vil tro det å doble maskeantallet er i overkant mange. Du skriver at du bruker pinner nr. 3, men du sier ingenting om hvilket garn du bruker. Tror du nesten bare på prøve deg fram. Jeg har strikket denne oppskriften til en som har str. 46 i sko, med tykke legger og kraftig fot, og det har fungert helt fint. Jeg har laget samme type oppskrift i damestørrelse og der legger jeg opp 4 masker MINDRE til leggen, bare for å sette ting litt i perspektiv :)

Annthe

07.10.2013 kl.17:22

Takk for raskt svar! Jeg bruker 100% ull i samme tykkelse som du anbefaler :) Tok det jeg hadde for hånden igår når jeg fikk mot nok til å starte, har ikke strikket en eneste sokk før i hele mitt liv... Har du noen tips til hvordan jeg bør gå frem videre?

strikkepiken

09.10.2013 kl.12:50

Annthe: Ok :) en sokk må være den første :) Du må bare prøve deg fram, og prøv OFTE det du strikker på han som skal ha sokkene :)

heidi Aas

20.11.2013 kl.18:09

Flotte sokker. Selv strikker jeg også mye, bl.a. sokker, men i forhold til deg så liker jeg veldig godt romslige vrangborder. Disse strikker jeg som oftest i glattstrikk. Garnet jeg sverger til er Hosuband. Dette er et garn fra Island som er VELDIG slitesterkt. Pinne nr 3,5 er best her også.

Etter å ha sett på dine sokker, så tror jeg nok at dette mønsteret må prøves :).

strikkepiken

20.11.2013 kl.18:34

heidi Aas: Takk for det :) Smak og behag, er jo kjekt med at folk liker litt forskjellig. Det garnet har jeg ikke hørt ut, men må kanskje sjekke det ut :)

Ja, det er bare å sette i gang. Det finnes en oppskrift på damesokker også, om oppskriften skulle falle i smak. :)

Randi Jølsund

01.02.2014 kl.23:24

Så godt du forklarer hvordan strikke forsterket hæl og såle- tusen takk !

strikkepiken

02.02.2014 kl.01:12

Randi Jølsund: Takk for det :) Er gøy å dele kunnskap :)

Marie

13.02.2014 kl.12:46

Denne skal prøves på nedre sokkepar!

Hvor får man tak i forsterkningsgarn?

strikkepiken

13.02.2014 kl.13:29

Marie: Så fint! :D jeg har en oppskrift til damer også, om det skulle være aktuelt :)

Forsterkningsgarn i nylon/polyamid får du på garnbutikken. Koster vel ca 20 kr for et lite nøste :)

Marie

15.02.2014 kl.00:06

Ja, det var damesokken jeg tenkte å prøve meg på :-)

Forsterkningsgarn har jeg spurt etter i alle garnbutikk jeg har vært innom de siste uken, men ingen har. Og Google finner kun utsalg av annet Regia garn. Noen tips?

strikkepiken

15.02.2014 kl.00:38

Marie: Så bra! :)

Hm... Dette hørtes rart ut... Har du sjekka nettbutikkene som selger garn? :) Eventuelt kanskje forhøre deg på strikkesida på facebook, om du er der? Kan jo hende at det er noen fra "ditt område" som vet hvor sånt er å få kjøpt i nærheten av deg :)

Kjempefint om du kommenterer :)

strikkepiken

strikkepiken

26, Rana