Mine oppskrifter

Slitesterke herresokker i ull (med gratis oppskrift)

Jeg kommer fra en familie som har lange tradisjoner innenfor hndarbeid. I og med at kvinnene i familien min er s kunskapsrike og nevenyttige har det frt til at mennene har blitt kresne p hva dem vil ha og spesielt nr det kommer til ullsokker.

- Mamma har hele tiden understreket viktigheten av garnvalg, passe stramt opplegg, lange og forsterkede hler for god passform og slitestyrke.

- Pappa vil ha sokkene et godt stykke opp over leggen og at sokkene skal sitte godt og tett p foten.

- Bestefar har alltid fortalt hvor viktig det er med gode ullklr som har plass til luftlommer, som dermed holder ekstra godt p varmen til mannfolk som er ute i skog og mark. Som har bde "opp og ned", som han kaller det, helt fram til trne. (Dette er hans mte refere til rett og vrang, med en mangel p faguttrykk.)

Jeg har lyttet og lrt og n har jeg sammenfattet en oppskrift der jeg prver i mte komme alle disse nskene. 

Oppskrift p slitesterke herresokker

Strmpepinner/liten rundpinne nr. 3,5

150 g sokkegarn med 80% ull og 20% nylon i tykkelsen 50 g = 100 m

Forsterkningsgarn

Maskemarkrer 

Les gjennom hele oppskrifter fr du begynner, siden det er flere ting som skjer p samme tid.

Legg opp 56 masker (14 m p hver pinne). Se video under for og lr en ny og svrt elastisk oppleggsmetode. 

Strikk 18 cm vrangbord med 2 rett og 2 vrang. (Dette blir mer elastisk en bare 1 r og 1 vr)  Sett av 30 masker til hl. Strikk i teknikken forsterket hl, med sokkegarn og forsterkningsgarn, i 8 cm.

Forsterket hl er mer slitesterk en en vanlig hl og strikkes slik:

P retten: * Lft frste m rett av, 1 r *

P vrangen: *Strikk alle m vrang* 

Maskene som lftes av kommer til stikke litt ut nr man ser dem fra retten. Fortsett med lfte av og strikke samme maskene som tidligere, samtidig som det felles til hl. Sett merke fr det felles til hl.

Fell s av til hl p flgende mte, fra retten:

Strikk til det er 10 m igjen p pinnen (fortsatt med tenikken forsterket hl, med forsterkningsgarn) p pinnen og strikk 2 m sammen, snu. Ta fste maske lst av. Strikk til det er 10 m p pinnen og strikk  2 m vrang sammen, snu.

Ta frste maske lst av, strikk til det er 9 m p pinnen og strikk  2 m sammen, snu. Ta frste maske lst av, strikke til det er 9 m p pinnen og strikk 2 m vrang sammen. Fortsett slik med en mindre maske for hver gang til det ikke er flere masker igjen felle. Klipp av forsterkningsgarnet. Plukk opp 14 masker i hver side av hlen, disse strikkes vridd rett frste omgang etter opplukking. Totalt 66 m.

Fordelingen av maskene vil n se slik ut: 26 m opp p foten, 10 masker i hver side og pinnen under foten har 20 m. (Det er 12 m igjen etter hlfellingen. I tillegg hentes det 4 masker fra hver side av hlen, av de 14 maskene som ble plukket opp og n har blitt til 10. Underfoten-pinne vil se slik ut 4 + 12 + 4 = 20 m)

Fortsett da med forsterket sle. N strikkes hver andre omgang alle maskene rett, og neste pinne *lft frste m rett av, 1 r*. SAMTIDIG som det skal felles 1 m i hver side av hlen, p annen hver pinne 3 ganger, til maskeantallet er 60. Maskene p hyre side av vrangpartiet felles med strikk 2 masker vridd sammen, og p venstre side 2 rett sammen. Les mer p hvordan f fine fellinger som heller mot hyre og vestre?

Siden ikke alle maskene strikkes p den forsterkede slen, blir den kortere en resten av sokken. For unng at slen drar seg bakover, har jeg strikket forkortede pinner hver 1 cm. Ml fra der maskene ble plukket opp etter hlen. Sett merker for hver forkortede pinne. P en herresokk i ca 42 bruker jeg 10-12 forkorta pinner. Dette antallet har jeg oppjustert pga erfaring jeg har ftt en stund etter at jeg skrev oppskrifta. 

Forkortede pinner strikkes slik:

*lft frste m rett av, 1 r* over de 20 maskene som utgjr slen. Snu strikketyet og strikk vrangt, fra vrangen, over de 20 sle-maskene. Strikk s tilbake igjen p retten slik *lft frste m rett av, 1 r* strikk slik over alle slemaskene. Strikk videre rundt i 1 cm og gjenta.

For unng hull i strikketyet nr forkortede pinner strikkes, er dette en fin teknikk bruke.

Fortsett med 2 vr og 2 r opp p foten, over 26 m, strikk glattstrikk over 10 m i hver side og forsterket sle over de 20 maskene under foten. Det kan vre lurt vre litt strategisk nr det kommer til maskefordelingen p pinnene. Jeg har 26 masker (opp p foten) som strikkes 2 vrang og 2 rett, 10 m glattstrikk i hver side og 20 masker under foten som strikkes som forsterket sle. Dette gjr det enklere holde styr p hvilke masker som skal strikkes i forskjellige teknikker. 

Strikk til sokken mler halve skostrrelsen (f. eks. str. 42 = 21 cm) fra det rde merke p hlen. Fordel s maskene p pinnene slik at det blir like mange masker over og under foten, s fordeles dette til 15 m p alle 4 pinnene.

Det finnes 2 ulike mter felle til t p denne sokken, og hvilken metode du velger er opp til deg. Personlig liker jeg stjernet best. 

Opprinnelig tfelling: Tpartiet mler totalt 5 cm og det felles masker i hver side av sokken.

Strikk de 2 frste maskene vridd rett sammen p hyre side av sokken og 2 rett sammen p venstre. Det felles 4 m rett for hver omg, 2 i hver side. Strikk til det er 12 masker igjen, klipp trden og dra gjennom. Fest alle trder.

Bilde over er av stjernetfelling. Alle andre bilder er sokker etter opprinnelig oppskrift.

Ny stjernetfelling: Tpartiet mler ca 5 cm. Alt strikket n og videre i glattstrikk.

*Strikk 2 masker rett sammen, strikk 4 rett* gjenta ut omgangen. Strikk 4 omganger rett.
*Strikk 2 rett sammen, strikk 3 masker* gjenta ut omgangen. Strikk 3 omganger rett.
*Strikk 2 rett sammen, strikk 2 masker* gjenta ut omgangen. Strikk 2 omganger rett.
*Strikk 2 rett sammen, strikk 1 masker* gjenta ut omgangen. Strikk 1 omganger rett.
Strikk 2 og 2 masker rett sammen, ut omgangen. Klipp av trden og dra gjennom de resterende maskene. Fest alle trder.

Sokkene finnes ogs i damestrrelse og oppskriften finnes her.

N hper jeg bare at dem faller i smak!

#ullsokker #raggsokker #lsta

Strikkepiken har egen facebookside, lik den da vell! 

86 fine kommentarer

Greta

25.03.2013 kl.18:55

S flink du er . Flotte og gode sokker. God pske til deg

Strikkepiken

25.03.2013 kl.18:57

Greta: Ligger en del arbeid i det paret der, ja :) veit ikke om dem er s flotte, men gode er dem :) God pske til deg ogs :)

Fru Stussli

25.03.2013 kl.19:09

:-O

Jeg drmmer om kunne strikke snne! Legger link til siden din i hndarbeidmappa og leter den frem igjen nr motet til sette i gang kommer :-)

Ha en strlende pskeuke!

Strikkepiken

25.03.2013 kl.19:31

Bente og Lars O: Det er ikke s vanskelig strikke sokker :) dette er sokker med litt ekstra p, men som er fult overkommelige strikke. Trenger du hjelp, s rop ut :)

Flott pske til deg og dine ogs :)

Fru Stussli

25.03.2013 kl.19:41

Tusen takk! Da hrer du nok fra meg nr motet kommer :-D

Strikkepiken

25.03.2013 kl.19:45

Bente og Lars O: Ikke noe problem! :) Skal hjelpe deg s godt jeg kan. Jeg syns forresten at det er veldig gy lre bort det jeg kan :)

Julie

25.03.2013 kl.20:13

S pent strikket! S flink du er! God pske :)

Strikkepiken

25.03.2013 kl.20:16

Julie: Takk for det :) God pske til deg og dine :)

Aune Olly Kittang

26.03.2013 kl.23:21

Kjempeflotte sokker. Kjekt at du deler!

Strikkepiken

26.03.2013 kl.23:53

Aune Olly Kittang: Takk for det :)

Line

10.09.2013 kl.23:10

Kjempefine "lsta"/sokkeoppskrift du har her! Akkurat som bestemor strikket :) Men n som jeg skal lre strikke, s er hun jo ikke med oss lengre, desverre! Syntes det har vrt enkelt flge oppskriften din for en helt grnn nybegynner som meg. Men n er jeg stoppet litt opp. Fr liksom ikke maskeantallet til stemme p foten. Jeg har 26 m over, 11 m p hver side og 12 m i slen (=60 m). Men jeg ser at du har 26+10x2+20=66 m. Dette har kanskje ikke s mye si, men 12 m i slen blir vel i praksis en smal sokk...? Har du noe tips til hvordag jeg kan lse floken min?

Igjen m jeg takke for en verdifull viderefring av god strikketradisjon! :))

Strikkepiken

10.09.2013 kl.23:48

Line: Takk for for en hyggelig kommentar :)

Jeg mistenker at du har plukket opp for f masker p siden av hlen. Her plukkes det opp 14 masker og IKKE 11. Det er viktig plukke opp disse maskene, for senere felle dem der foten fr mindre omkrets. Slik flger sokken formen til foten og den blir ikke for trang eller for ls noen steder,

12 masker i teknikken forsterket sle, blir for smalt til dekke alle slitepunktene p sokken. Da henter du 4 ekstra masker p hver side av hlen (av de 14 opplukkede sidemaskene p hver side). S strikker du teknikken forsterket sle over disse 20 m. (4 + 12 + 4 =20 m) Nr maskene er fordelt p pinnene 26 + 10 + 20 +10, s kan du begynne felle 1m x 3 ganger (p annenhver pinne) p hver side, av disse 10 sidemaskene.

Vet ikke om dette ble noe enklere... For det er ganske mye som skjer p en gang, men nr koden p sokkene er knekt er dette veldig greit f til :) Men snn er det vel med alt man kan, da er det enkelt... :P

Spr for all del igjen om du ikke ble noe klokere :)

Line

12.09.2013 kl.21:12

Tusen takk! N skjnner jeg hvor jeg har gjort feil.. Jeg hadde ikke hentet 4 masker p hver side til slen, og da blir det straks mer logisk :) Da er det bare g p med friskt mot igjen! Neste prosjekt: lre seg "forkortede pinner" :)

Det skal bli noen par sokker fr de blir like fine som dine ;) Og min stakkar samboer blir n f noen svrt slitesterke sokker han ikke kan bytte ut med det frste :) Hehehe...

Strikkepiken

12.09.2013 kl.23:15

Line: Spennende! :) Youtube og garnstudio har masse fine instruksjonsvideoer :) velse gjr mester, og sokker er en grei ting ve seg p. De skal man ha UNDER foten og sokker er alltid noen som har bruk for. Mange fluer i en smekk :)

Annthe

07.10.2013 kl.16:20

Prver meg p disse n, ser veldig fine ut! Har gjort noen endringer siden mannen min er ganske stor... Skostrrelse 50/51 og dertil kraftige legger. Doblet (!) maskeantallet og bruker pinner i str. 3 for f passe omkrets til leggen, s sprsmlet mitt er; skal jeg fortsette doble maskeantallet i oppskriften? Er ikke s flink til strikke, men s store ullsokker fr man ikke kjpt i butikk :p Hjelp! :)

Strikkepiken

07.10.2013 kl.16:28

Annthe: S gy :) Jeg vil tro det doble maskeantallet er i overkant mange. Du skriver at du bruker pinner nr. 3, men du sier ingenting om hvilket garn du bruker. Tror du nesten bare p prve deg fram. Jeg har strikket denne oppskriften til en som har str. 46 i sko, med tykke legger og kraftig fot, og det har fungert helt fint. Jeg har laget samme type oppskrift i damestrrelse og der legger jeg opp 4 masker MINDRE til leggen, bare for sette ting litt i perspektiv :)

Annthe

07.10.2013 kl.17:22

Takk for raskt svar! Jeg bruker 100% ull i samme tykkelse som du anbefaler :) Tok det jeg hadde for hnden igr nr jeg fikk mot nok til starte, har ikke strikket en eneste sokk fr i hele mitt liv... Har du noen tips til hvordan jeg br g frem videre?

Strikkepiken

09.10.2013 kl.12:50

Annthe: Ok :) en sokk m vre den frste :) Du m bare prve deg fram, og prv OFTE det du strikker p han som skal ha sokkene :)

heidi Aas

20.11.2013 kl.18:09

Flotte sokker. Selv strikker jeg ogs mye, bl.a. sokker, men i forhold til deg s liker jeg veldig godt romslige vrangborder. Disse strikker jeg som oftest i glattstrikk. Garnet jeg sverger til er Hosuband. Dette er et garn fra Island som er VELDIG slitesterkt. Pinne nr 3,5 er best her ogs.

Etter ha sett p dine sokker, s tror jeg nok at dette mnsteret m prves :).

Strikkepiken

20.11.2013 kl.18:34

heidi Aas: Takk for det :) Smak og behag, er jo kjekt med at folk liker litt forskjellig. Det garnet har jeg ikke hrt ut, men m kanskje sjekke det ut :)

Ja, det er bare sette i gang. Det finnes en oppskrift p damesokker ogs, om oppskriften skulle falle i smak. :)

Randi Jlsund

01.02.2014 kl.23:24

S godt du forklarer hvordan strikke forsterket hl og sle- tusen takk !

Strikkepiken

02.02.2014 kl.01:12

Randi Jlsund: Takk for det :) Er gy dele kunnskap :)

Marie

13.02.2014 kl.12:46

Denne skal prves p nedre sokkepar!

Hvor fr man tak i forsterkningsgarn?

Strikkepiken

13.02.2014 kl.13:29

Marie: S fint! :D jeg har en oppskrift til damer ogs, om det skulle vre aktuelt :)

Forsterkningsgarn i nylon/polyamid fr du p garnbutikken. Koster vel ca 20 kr for et lite nste :)

Marie

15.02.2014 kl.00:06

Ja, det var damesokken jeg tenkte prve meg p :-)

Forsterkningsgarn har jeg spurt etter i alle garnbutikk jeg har vrt innom de siste uken, men ingen har. Og Google finner kun utsalg av annet Regia garn. Noen tips?

Strikkepiken

15.02.2014 kl.00:38

Marie: S bra! :)

Hm... Dette hrtes rart ut... Har du sjekka nettbutikkene som selger garn? :) Eventuelt kanskje forhre deg p strikkesida p facebook, om du er der? Kan jo hende at det er noen fra "ditt omrde" som vet hvor snt er f kjpt i nrheten av deg :)

Mai Ann

22.10.2014 kl.14:33

For noen fantastisk gode sokker!!! Det var en aldeles super oppskrift, detaljert og god. Er n i gang med neste par. Tusen takk!!

Strikkepiken

22.10.2014 kl.16:27

Mai Ann: S BRA at du liker dem! :D lykke til med neste par, selv om du sikkert ikke trenger det ;)

Vibeke Braastad

04.01.2015 kl.22:52

Hei p deg :-)

Jeg har strikket mange par sokker, men disse s veldig flotte ut. S n skal jeg prve meg p noe nytt :-) Det var en veldig flott forklaring og noen nye metoder som skal prves ut.

Takk for at du deler :-)

Mvh Vibeke

Strikkepiken

04.01.2015 kl.23:12

Vibeke Braastad: Hei p deg tilbake :) S gy at du fant veien innom her :) Kos deg med oppskriften :)

Siv Langeland

26.03.2015 kl.23:26

Hvordan regner jeg ut helen med feks med 40 m. Takknemlig for svar. Synes helen din var s pen.

Strikkepiken

26.03.2015 kl.23:50

Siv Langeland: Takk :) Du deler maskeantallet p 2. 20 masker til hl og 20 masker opp p foten. Nr det kommer til hlfelling bruker jeg dele maskeantallet p 3 nr jeg begynner felle.

Alts strikk til det gjennstr 13 masker, strikk s 2 sammen og snu arbeidet. Strikk vrang til du har 13 masker igjen og strikk 2 vrange sammen. Fortsett med 12 igjen, 11, 10 osv. til du ikke har flere masker igjen felle. Lykke til :)

Ole Wiersholm

13.09.2015 kl.22:23

Min mor liker strikke. Hun ser etter lrsler som kan syes p sokker for slitestyrke. Har du noen ideer.

Mvh,

Ojw

Strikkepiken

14.09.2015 kl.11:20

Ole Wiersholm: Lrsler fs som regel kjpt p garnbutikker :) Ellers kan du prve deg p ebay.com eller etsy.com. Da sker du p sueded leather soles. Hper dette er til hjelp :)

Klara Melby

11.10.2015 kl.15:04

Blir slene mer slitesterke med denne fremgangsmten?

Strikkepiken

11.10.2015 kl.15:09

Klara Melby: N har jeg ikke rukket slite i stykker et par med denne teknikken. Men den er gammel og velbrukt teknikk p hlflappene som skal ke slitestyrken, s jeg regner med at det gjelder for slene ogs. Men de blir gode g p og varmere fordi det blir luftlommer i slene :)

Lillian Gjerdene

22.10.2015 kl.11:32

Hei. Morsom mte strikke sokker p, men det krever at du er for deg selv og har det rolig, i alle fall til du har kommet inn i teknikken. Mye passe p. Blir veldig fine da. Lite sprsml: Forsterkningstrden m vel bli med hele omg. rundt og ikke bare UNDER foten. Hadde vel litt tykt garn, s syns den ble litt klumpete

Strikkepiken

22.10.2015 kl.11:39

Lillian Gjerdene: Hei :) Jeg syns det gr veldig greit, men jeg har jo strikket ganske mange par og er godt inne i teknikken. Men, ja, det er mye som skjer p en gang.

Forsterkningstrden brukes bare i hlen, som strikkes fram og tilbake. Den kuttes fr det begynnes med strikke rundt.

Jeg har ikke prvd tykkere garn til denne oppskriften, men jeg kan tenke meg til at det blir tykt.

Lillian Gjerdene

27.10.2015 kl.15:05

Hei igjen. Strever fortsatt med disse sokkene, men vil s gjerne prve f det riktig Sikkert noe jeg ikke skjnner men du skriver at jeg skal ha 26m oppe p foten, plukke opp 14m p hver side og 20m under foten. Dette blir jo 74m, og ikke 66m fr en feller de 6m, Alts 8m for mye. Hva gjr jeg feil. M ha det inn med teskje

Strikkepiken

27.10.2015 kl.17:21

Lillian Gjerdene: Hei igjen.

Du skal ha 26 m opp p foten. S plukker du opp 14 masker p hver side av sokken. Etter hlfellingen sitter du igjen med 12 m. S henter du 4 masker fra sidepinnene p hver side av hlen og flyter over til "underfoten-pinnen".

Da vil det bli 26 m opp p foten, 10 m p hver side og 20 m under foten (4+12+4). Dette skulle bli 66 m og du kan n felle dine 6 masker, 3 p hver side p annenhver pinne.

Ble det mer forstelig n? :)

Lillian Gjerdene

27.10.2015 kl.17:46

Takk skal du ha, skal prve etterhvert

Strikkepiken

27.10.2015 kl.17:48

Lillian Gjerdene: Flott! N har jeg ogs spesifisert dette i oppskrifta :)

Torunn Bjrgan

12.11.2015 kl.21:56

Gr det greit strikke sokkene uten forsterkingsgarn?

Strikkepiken

12.11.2015 kl.21:58

Torunn Bjrgan: Jeg har ikke gjort det selv, s jeg kan ikke snakke ut fra erfaring. Men jeg skulle tro at om du bruker sokke/strmpegarn som er nylonforsterket i utgansgspunktet skulle det g greit. Du fr nesten bare prve! ;)

Marit

18.11.2015 kl.00:54

Hei! Skal man felle 4 masker hver omgang til t? Skal man strikke to m rett sammen to ganger p ene siden og to m vridd rett sammen p andre siden? Skal man gjre dette rett ettervrangbord? Hper du forstr hva jeg mener ;)

Strikkepiken

18.11.2015 kl.13:08

Marit: Hei! Ja, det felles 4 masker, 2 i hver side, p hver omgang. S fortsetter du med vrangbord mellom fellingene i sidene, mens du feller.

Du begynner felle 2 vridd rett sammen under foten p venstre side. Strikk til du kommer til hyre side og fell med strikke 2 rett sammen. De 2 frste maskene p neste pinne strikkes vridd rett sammen og de 2 siste maskene p omgangen strikkes 2 rett sammen. N har du felt 4 m p en omgang :)

Hper dette var til hjelp :)

Marit

18.11.2015 kl.17:31

h, snn ja😊 Tusen takk! Snart er frste lst ferdig😊

Strikkepiken

18.11.2015 kl.18:11

Marit: S flott! :D

Wilma

18.11.2015 kl.19:21

Hei! S flotte sokker! Dersom jeg skal strikke denne sokken i strrelse 45, trenger jeg da bare forlenge foten, eller m jeg legge til noen masker andre steder ogs? Sitter de i utgangspunktet trangt inntil leggen, eller er de litt lse?

Strikkepiken

18.11.2015 kl.20:31

Wilma: Hei og takk :) Samboeren min har str. 45 i sko og har kraftige legger og bred fot. Og disse sokkene har fungert utmerket. Men vil oppfordre deg til prve dem p underveis. Sokkene er veldig elastiske i leggen og skal forme seg i stor grad etter dem som har sokkene p. Lykke til :)

Marita

12.01.2016 kl.14:53

Hei! Jeg prver meg p disse sokkene n. S klarer jeg ikke helt skjnne om du strikker 1rett og 1vrang under p foten. Har lest oppskriften om og om igjen skjnner virkelig ikke hvordan undersiden av sokken fungerer.

randi fossen

12.01.2016 kl.16:20

Endelig tid til strikke sokker fin oppskrift minner p det jeg lrte p ungdomsskolen av mol gamle hndarbeidslrinne i 1970.Tusen takk.

Strikkepiken

12.01.2016 kl.16:32

Marita: Hei :) du fortsetter med teknikken forsterket hl under foten. Ergo strikk 1 maske, ta neste maske lst av. P neste omgang strikkes alle rett. Alts ikke 1 rett og en vrang.

Strikkepiken

12.01.2016 kl.16:33

randi fossen: Bra du liker den :)

Elin

05.02.2016 kl.10:48

Det skal felles 23 m i hver side. Betyr det at det blir igjen 7 m igjen p hver side og at fordelingen da blir 26+7+20+7=60

Strikkepiken

05.02.2016 kl.11:35

Elin: Ja :)

Elin

07.02.2016 kl.16:04

Jeg har visst ikke dette helt klart enn😯Har 26m over, 14 p hver side og 12 igjen til slen. Jeg flytter over 24 til slen og sitter da igjen med 10m p hver side og 20 til slen. Stemmer? Hvor skal jeg felle de 6 m? Nede p hver side av slen eller oppe p risten. Gjr det noe forskjell om jeg bruker rundp.?

Strikkepiken

07.02.2016 kl.16:16

Elin: Stemmer :) De 6 maskene, 3 p hver side, felles p sidene av vrangmaskene p vristen. Gr helt fint bruke rundpinne, men det er lurt bruke i maskemarkr i begynnelsen av omgangen, s vet du hvor du begynner/slutter. Lykke til :)

karoline

07.03.2016 kl.15:50

Frste gang jeg strikker sokker, de blir kjempe fine!

Jeg skjnner ikke hvordan jeg gjr forkortede pinner.

Kan du prve beslkrive det litt mer detaljert?

Blir det veldig dumt hvis jeg bare strikker uten forkortede pinner?

Strikkepiken

07.03.2016 kl.16:51

karoline: Hei og s kjekt at du har bestemt deg for strikke sokker!

Det er vanskelig beskrive forkortede pinner p en mer detaljert mte. Det vil ikke bli vellykket strikke sokkene uten de forkortede pinnene nr du strikket forsterket sle. Du kan derimot bare bytte ut den forsterkede slen med vanlig glattstrikk, dette er noe enklere.

Lykke til :)

Elin

12.03.2016 kl.14:08

S super oppskrift! Tusen takk for en detaljert og grundig gjennomgang!

Strikkepiken

12.03.2016 kl.17:22

Elin: S bra at du syns det! Snt er alltid flott f tilbakemelding p :)

Astrid Holst

20.10.2016 kl.16:18

Strikker sokk etter denne oppskriften din n - blir bra. Men er det en egen teknikk for unng hull i strikketyet nr en strikker forkortede pinner ?

Strikkepiken

20.10.2016 kl.21:07

Astrid Holst: S flott hre :)

Det blir et lite hull p venstre siden av sokken og ikke p den hyre. Hvorfor det blir slik og hva jeg kan gjre med det har jeg ikke funnet ut av enda. Men jeg er pen for forslag om, noen skulle ha det :)

Kjersti

21.12.2016 kl.14:07

Hei!

Jeg holder p n med foten, og det str at en skal strikke halve foten (42 str er 21 cm?). Jeg forstr ikke dette helt. Skal lage til str 46, og da blir jo halve foten ca 15 cm?

Har jeg misforsttt her? :)

Strikkepiken

21.12.2016 kl.16:54

Kjersti: Hei! :)

46:2= 23 cm --> ergo halve skostrrelsen i cm som skal strikkes fr tfellinga.

Ble det klarere n? :)

Kjersti

21.12.2016 kl.17:45

Ja, da forstr jeg! Tenkte litt feil. Tusen takk or hjelp! :)

Sandra vassdal

13.09.2017 kl.11:03

Hei😊N har jeg strikket et par av lestene dine, og mannen ble kjempefornyd😅👌tenkte bare sprre om du har prvd tove lester med forsterket sle?det er kanskje ikke behov for det siden slene er s tykke😅

Strikkepiken

13.09.2017 kl.16:17

Sandra vassdal: Wow! S flott hre! :D

Nei, jeg har ikke forskt tove disse. Personlig er jeg ikke s glad i tova fotplagg - syns dem har en tendens til bli klamme ogs slites dem jo veldig fort.

Men for all del, lurer du p noe s prv deg frem og se hva du finner ut! Titt gjerne innom blogginnlegget mitt om toving av strikkety fr du eventuelt gr i gang. Lykke til og gi meg gjerne tilbakemelding p hvordan det gr :)

Helene

13.11.2017 kl.11:33

Hei igjen, jeg skjnte det jeg spurte om tidligere, men n skjnner jeg ikke nyaktig hvordan fellingen skal vre. Frst felte jeg av p sla, men skjnner n at det er p de 10 sidemaskene det skal felles. Skal det felles 2 masker annenhver OMGANG eller annenhver pinne? Alts skal det felles hver gang man strikker sidemaskene 3 ganger, eller skal man felle annenhver gang man kommer til de maskene? Begynner miste motet helt :( Og skal de maskene som felles vre inntil slemaskene, eller inntil vrangborden? eller p midten?

Strikkepiken

13.11.2017 kl.23:55

Hei! Da sletter jeg den tidligere kommentaren din.

Det skal felles 2 masker p annenhver omgang, totalt 6 masker p 6 omganger. Da felles det en maske p hver side av ribben opp p foten.

Ble det klarere n? :) st p og masse lykke til! Dette fikser du!!

Hege

19.11.2017 kl.17:26

Hei!

Jeg prver meg p sokker for frste gang, og s langt har det gtt veldig bra. N skal jeg begynne p hlen, og lurer p hvor mange masker du har p de andre pinnene? Slik som jeg forstr det, strikker du to av pinnene (14+14) over p en pinne, pluss to masker fra den tredje =30. Du har da to pinner med 13 og 14 masker, pluss den tredje hvor hlen skal strikkes. Har jeg skjnt det helt feil?

Strikkepiken

24.11.2017 kl.20:32

Hege: Hei! S gy at du prver deg p mine sokker :)

Du tar av 30 masker til hl. I og med at du hadde 56 masker og skal bruke 30 til hl, s sitter du igjen med 26 masker. Disse fordeler du som det passer deg til hlen er strikket. Lykke til ;)

Hege

21.11.2017 kl.23:02

Hei! Hvor langt skal jeg strikke p hlen fr jeg begynner p hlfellinga?

Strikkepiken

24.11.2017 kl.20:25

Hege: 8 cm, som det str i oppskrifta ;)

Heidi

26.12.2017 kl.11:01

Hei!

Jeg har aldri ftt til sokker fr, s har alltid gitt opp, men n vil jeg prve din oppskrift. ☺️

Men.... "Sett av 30 masker til hl. Strikk i teknikken forsterket hl, med sokkegarn og forsterkningsgarn, i 8 cm." Skal jeg n begrunne strikke med de 30,eller de jeg har igjen p pinnene....?

Mvh Heidi

Strikkepiken

26.12.2017 kl.14:15

Hei :) s kjekt at du vil strikke mine sokker :)

Du strikker hlflappen p de 30 maskene som er satt av til hl. De resterende maskene skal det strikkes ribb over, senere.

Heidi

26.12.2017 kl.11:08

Hper p raskt svar, da jeg n er ivrig p f til. 👍😁

Ilan

30.12.2017 kl.09:05

Hei, de 26 maskene over foten, skal ikke de strikkes rett hele veien? prvd meg p noen sokker da jeg fant oppskriften din, og er fantastisk forklart. Men sokkene blir veldig posete, og ikke etter formen p foten. Noe jeg har oversett? str noen steder vri strikketyet, skal du vri det p vrangen og stikkes lixom?

P forhnd, takk.

Hilsen Ilan

Strikkepiken

30.12.2017 kl.10:04

Hei. De 26 maskene opp foten strikkes videre med ribb 2 rett og 2 vrange, slik som begynnelsen av sokken.

Nr hlen er strikket ferdig, plukkes det opp masker. Disse maskene br strikkes vridd p frste omgang, etter at dem er plukket opp.

Ta deg en titt p bildene av sokkene, s ser du nok hva jeg mener ;)

Randi

14.02.2018 kl.15:22

Hei, ang slitesterke herresmykker med forsterket hl: i staden for forkortet pinner, slen:kan ein ikkje strikke ein omgang med kast og ein omgang med rett, ikkje snu?

Strikkepiken

14.02.2018 kl.15:43

Randi: Nei. Da vil slen bli for kort i forhold til resten av sokken.

06.03.2018 kl.00:11

Hei! Hvor har du kjpt de stlgreiene til ha inni sokken for holde formen?:)

Strikkepiken

07.03.2018 kl.13:37

Hei! Det er s lenge siden at det husker jeg ikke. Men ta deg et Google-sk p sockblockers wire, s vil jeg tro det dukker opp noe relevant :)

07.06.2018 kl.20:20

Hey hey s fine.... =D

Strikkepiken

19.06.2018 kl.21:10

Anonym: Mange takk! :)

31, Saltdal