Mine oppskrifter

Slitesterke herresokker i ull (med gratis oppskrift)

Jeg kommer fra en familie som har lange tradisjoner innenfor håndarbeid. I og med at kvinnene i familien min er så kunskapsrike og nevenyttige har det ført til at mennene har blitt kresne på hva dem vil ha og spesielt når det kommer til ullsokker.

- Mamma har hele tiden understreket viktigheten av garnvalg, passe stramt opplegg, lange og forsterkede hæler for god passform og slitestyrke.

- Pappa vil ha sokkene et godt stykke opp over leggen og at sokkene skal sitte godt og tett på foten.

- Bestefar har alltid fortalt hvor viktig det er med gode ullklær som har plass til luftlommer, som dermed holder ekstra godt på varmen til mannfolk som er ute i skog og mark. Som har både "opp og ned", som han kaller det, helt fram til tærne. (Dette er hans måte å refere til rett og vrang, med en mangel på faguttrykk.)

Jeg har lyttet og lært og nå har jeg sammenfattet en oppskrift der jeg prøver å i møte komme alle disse ønskene. 

Oppskrift på slitesterke herresokker

Strømpepinner/liten rundpinne nr. 3,5

150 g sokkegarn med 80% ull og 20% nylon i tykkelsen 50 g = 100 m

Forsterkningsgarn

Maskemarkører 

Les gjennom hele oppskrifter før du begynner, siden det er flere ting som skjer på samme tid.

Legg opp 56 masker (14 m på hver pinne). Se video under for og lær en ny og svært elastisk oppleggsmetode. 

Strikk 18 cm vrangbord med 2 rett og 2 vrang. (Dette blir mer elastisk en bare 1 r og 1 vr)  Sett av 30 masker til hæl. Strikk i teknikken forsterket hæl, med sokkegarn og forsterkningsgarn, i 8 cm.

Forsterket hæl er mer slitesterk en en vanlig hæl og strikkes slik:

På retten: * Løft første m rett av, 1 r *

På vrangen: *Strikk alle m vrang* 

Maskene som løftes av kommer til å stikke litt ut når man ser dem fra retten. Fortsett med å løfte av og strikke samme maskene som tidligere, samtidig som det felles til hæl. Sett merke før det felles til hæl.

Fell så av til hæl på følgende måte, fra retten:

Strikk til det er 10 m igjen på pinnen (fortsatt med tenikken forsterket hæl, med forsterkningsgarn) på pinnen og strikk 2 m sammen, snu. Ta føste maske løst av. Strikk til det er 10 m på pinnen og strikk  2 m vrang sammen, snu.

Ta første maske løst av, strikk til det er 9 m på pinnen og strikk  2 m sammen, snu. Ta første maske løst av, strikke til det er 9 m på pinnen og strikk 2 m vrang sammen. Fortsett slik med en mindre maske for hver gang til det ikke er flere masker igjen å felle. Klipp av forsterkningsgarnet. Plukk opp 14 masker i hver side av hælen, disse strikkes vridd rett første omgang etter opplukking. Totalt 66 m.

Fordelingen av maskene vil nå se slik ut: 26 m opp på foten, 10 masker i hver side og pinnen under foten har 20 m. (Det er 12 m igjen etter hælfellingen. I tillegg hentes det 4 masker fra hver side av hælen, av de 14 maskene som ble plukket opp og nå har blitt til 10. Underfoten-pinne vil se slik ut 4 + 12 + 4 = 20 m)

Fortsett da med forsterket såle. Nå strikkes hver andre omgang alle maskene rett, og neste pinne *løft første m rett av, 1 r*. SAMTIDIG som det skal felles 1 m i hver side av hælen, på annen hver pinne 3 ganger, til maskeantallet er 60. Maskene på høyre side av vrangpartiet felles med strikk 2 masker vridd sammen, og på venstre side 2 rett sammen. Les mer på hvordan få fine fellinger som heller mot høyre og vestre?

Siden ikke alle maskene strikkes på den forsterkede sålen, blir den kortere en resten av sokken. For å unngå at sålen drar seg bakover, har jeg strikket forkortede pinner hver 1 cm. Mål fra der maskene ble plukket opp etter hælen. Sett merker for hver forkortede pinne. På en herresokk i ca 42 bruker jeg 10-12 forkorta pinner. Dette antallet har jeg oppjustert pga erfaring jeg har fått en stund etter at jeg skrev oppskrifta. 

Forkortede pinner strikkes slik:

*løft første m rett av, 1 r* over de 20 maskene som utgjør sålen. Snu strikketøyet og strikk vrangt, fra vrangen, over de 20 såle-maskene. Strikk så tilbake igjen på retten slik *løft første m rett av, 1 r*. Strikk videre rundt i 1 cm og gjenta.

For å unngå hull i strikketøyet når forkortede pinner strikkes, er dette en fin teknikk å bruke.

Fortsett med 2 vr og 2 r opp på foten, over 26 m, strikk glattstrikk over 10 m i hver side og forsterket såle over de 20 maskene under foten. Det kan være lurt å være litt strategisk når det kommer til maskefordelingen på pinnene. Jeg har 26 masker (opp på foten) som strikkes 2 vrang og 2 rett, 10 m glattstrikk i hver side og 20 masker under foten som strikkes som forsterket såle. Dette gjør det enklere å holde styr på hvilke masker som skal strikkes i forskjellige teknikker. 

Strikk til sokken måler halve skostørrelsen (f. eks. str. 42 = 21 cm) fra det røde merke på hælen. Fordel så maskene på pinnene slik at det blir like mange masker over og under foten, så fordeles dette til 15 m på alle 4 pinnene. 

Det felles til tå i hver side og fellingen måler 5 cm totalt: 

Strikk de 2 første maskene vridd rett sammen på høyre side av sokken og 2 rett sammen på venstre. Det felles 4 m rett for hver omg, 2 i hver side. Strikk til det er 12 masker igjen, klipp tråden og dra gjennom. Fest alle tråder.

Sokkene finnes også i damestørrelse og oppskriften finnes her.

Nå håper jeg bare at dem faller i smak!

#ullsokker #raggsokker #læsta

Strikkepiken har egen facebookside, lik den da vell! 

56 fine kommentarer

Greta

25.03.2013 kl.18:55

Så flink du er . Flotte og gode sokker. God påske til deg

strikkepiken

25.03.2013 kl.18:57

Greta: Ligger en del arbeid i det paret der, ja :) veit ikke om dem er så flotte, men gode er dem :) God påske til deg også :)

Fru Stussli

25.03.2013 kl.19:09

:-O

Jeg drømmer om å kunne strikke sånne! Legger link til siden din i håndarbeidmappa og leter den frem igjen når motet til å sette i gang kommer :-)

Ha en strålende påskeuke!

strikkepiken

25.03.2013 kl.19:31

Bente og Lars O: Det er ikke så vanskelig å strikke sokker :) dette er sokker med litt ekstra på, men som er fult overkommelige å strikke. Trenger du hjelp, så rop ut :)

Flott påske til deg og dine også :)

Fru Stussli

25.03.2013 kl.19:41

Tusen takk! Da hører du nok fra meg når motet kommer :-D

strikkepiken

25.03.2013 kl.19:45

Bente og Lars O: Ikke noe problem! :) Skal hjelpe deg så godt jeg kan. Jeg syns forresten at det er veldig gøy å lære bort det jeg kan :)

Julie

25.03.2013 kl.20:13

Så pent strikket! Så flink du er! God påske :)

strikkepiken

25.03.2013 kl.20:16

Julie: Takk for det :) God påske til deg og dine :)

Aune Olly Kittang

26.03.2013 kl.23:21

Kjempeflotte sokker. Kjekt at du deler!

strikkepiken

26.03.2013 kl.23:53

Aune Olly Kittang: Takk for det :)

Line

10.09.2013 kl.23:10

Kjempefine "læsta"/sokkeoppskrift du har her! Akkurat som bestemor strikket :) Men nå som jeg skal lære å strikke, så er hun jo ikke med oss lengre, desverre! Syntes det har vært enkelt å følge oppskriften din for en helt grønn nybegynner som meg. Men nå er jeg stoppet litt opp. Får liksom ikke maskeantallet til å stemme på foten. Jeg har 26 m over, 11 m på hver side og 12 m i sålen (=60 m). Men jeg ser at du har 26+10x2+20=66 m. Dette har kanskje ikke så mye å si, men 12 m i sålen blir vel i praksis en smal sokk...? Har du noe tips til hvordag jeg kan løse floken min?

Igjen må jeg takke for en verdifull videreføring av god strikketradisjon! :))

strikkepiken

10.09.2013 kl.23:48

Line: Takk for for en hyggelig kommentar :)

Jeg mistenker at du har plukket opp for få masker på siden av hælen. Her plukkes det opp 14 masker og IKKE 11. Det er viktig å plukke opp disse maskene, for senere å felle dem der foten får mindre omkrets. Slik følger sokken formen til foten og den blir ikke for trang eller for løs noen steder,

12 masker i teknikken forsterket såle, blir for smalt til å dekke alle slitepunktene på sokken. Da henter du 4 ekstra masker på hver side av hælen (av de 14 opplukkede sidemaskene på hver side). Så strikker du teknikken forsterket såle over disse 20 m. (4 + 12 + 4 =20 m) Når maskene er fordelt på pinnene 26 + 10 + 20 +10, så kan du begynne å felle 1m x 3 ganger (på annenhver pinne) på hver side, av disse 10 sidemaskene.

Vet ikke om dette ble noe enklere... For det er ganske mye som skjer på en gang, men når koden på sokkene er knekt er dette veldig greit å få til :) Men sånn er det vel med alt man kan, da er det enkelt... :P

Spør for all del igjen om du ikke ble noe klokere :)

Line

12.09.2013 kl.21:12

Tusen takk! Nå skjønner jeg hvor jeg har gjort feil.. Jeg hadde ikke hentet 4 masker på hver side til sålen, og da blir det straks mer logisk :) Da er det bare å gå på med friskt mot igjen! Neste prosjekt: lære seg "forkortede pinner" :)

Det skal bli noen par sokker før de blir like fine som dine ;) Og min stakkar samboer blir nå å få noen svært slitesterke sokker han ikke kan bytte ut med det første :) Hehehe...

strikkepiken

12.09.2013 kl.23:15

Line: Spennende! :) Youtube og garnstudio har masse fine instruksjonsvideoer :) Øvelse gjør mester, og sokker er en grei ting å øve seg på. De skal man ha UNDER foten og sokker er alltid noen som har bruk for. Mange fluer i en smekk :)

Annthe

07.10.2013 kl.16:20

Prøver meg på disse nå, ser veldig fine ut! Har gjort noen endringer siden mannen min er ganske stor... Skostørrelse 50/51 og dertil kraftige legger. Doblet (!) maskeantallet og bruker pinner i str. 3 for å få passe omkrets til leggen, så spørsmålet mitt er; skal jeg fortsette å doble maskeantallet i oppskriften? Er ikke så flink til å strikke, men så store ullsokker får man ikke kjøpt i butikk :p Hjelp! :)

strikkepiken

07.10.2013 kl.16:28

Annthe: Så gøy :) Jeg vil tro det å doble maskeantallet er i overkant mange. Du skriver at du bruker pinner nr. 3, men du sier ingenting om hvilket garn du bruker. Tror du nesten bare på prøve deg fram. Jeg har strikket denne oppskriften til en som har str. 46 i sko, med tykke legger og kraftig fot, og det har fungert helt fint. Jeg har laget samme type oppskrift i damestørrelse og der legger jeg opp 4 masker MINDRE til leggen, bare for å sette ting litt i perspektiv :)

Annthe

07.10.2013 kl.17:22

Takk for raskt svar! Jeg bruker 100% ull i samme tykkelse som du anbefaler :) Tok det jeg hadde for hånden igår når jeg fikk mot nok til å starte, har ikke strikket en eneste sokk før i hele mitt liv... Har du noen tips til hvordan jeg bør gå frem videre?

strikkepiken

09.10.2013 kl.12:50

Annthe: Ok :) en sokk må være den første :) Du må bare prøve deg fram, og prøv OFTE det du strikker på han som skal ha sokkene :)

heidi Aas

20.11.2013 kl.18:09

Flotte sokker. Selv strikker jeg også mye, bl.a. sokker, men i forhold til deg så liker jeg veldig godt romslige vrangborder. Disse strikker jeg som oftest i glattstrikk. Garnet jeg sverger til er Hosuband. Dette er et garn fra Island som er VELDIG slitesterkt. Pinne nr 3,5 er best her også.

Etter å ha sett på dine sokker, så tror jeg nok at dette mønsteret må prøves :).

strikkepiken

20.11.2013 kl.18:34

heidi Aas: Takk for det :) Smak og behag, er jo kjekt med at folk liker litt forskjellig. Det garnet har jeg ikke hørt ut, men må kanskje sjekke det ut :)

Ja, det er bare å sette i gang. Det finnes en oppskrift på damesokker også, om oppskriften skulle falle i smak. :)

Randi Jølsund

01.02.2014 kl.23:24

Så godt du forklarer hvordan strikke forsterket hæl og såle- tusen takk !

strikkepiken

02.02.2014 kl.01:12

Randi Jølsund: Takk for det :) Er gøy å dele kunnskap :)

Marie

13.02.2014 kl.12:46

Denne skal prøves på nedre sokkepar!

Hvor får man tak i forsterkningsgarn?

strikkepiken

13.02.2014 kl.13:29

Marie: Så fint! :D jeg har en oppskrift til damer også, om det skulle være aktuelt :)

Forsterkningsgarn i nylon/polyamid får du på garnbutikken. Koster vel ca 20 kr for et lite nøste :)

Marie

15.02.2014 kl.00:06

Ja, det var damesokken jeg tenkte å prøve meg på :-)

Forsterkningsgarn har jeg spurt etter i alle garnbutikk jeg har vært innom de siste uken, men ingen har. Og Google finner kun utsalg av annet Regia garn. Noen tips?

strikkepiken

15.02.2014 kl.00:38

Marie: Så bra! :)

Hm... Dette hørtes rart ut... Har du sjekka nettbutikkene som selger garn? :) Eventuelt kanskje forhøre deg på strikkesida på facebook, om du er der? Kan jo hende at det er noen fra "ditt område" som vet hvor sånt er å få kjøpt i nærheten av deg :)

Mai Ann

22.10.2014 kl.14:33

For noen fantastisk gode sokker!!! Det var en aldeles super oppskrift, detaljert og god. Er nå i gang med neste par. Tusen takk!!

strikkepiken

22.10.2014 kl.16:27

Mai Ann: Så BRA at du liker dem! :D lykke til med neste par, selv om du sikkert ikke trenger det ;)

Vibeke Braastad

04.01.2015 kl.22:52

Hei på deg :-)

Jeg har strikket mange par sokker, men disse så veldig flotte ut. Så nå skal jeg prøve meg på noe nytt :-) Det var en veldig flott forklaring og noen nye metoder som skal prøves ut.

Takk for at du deler :-)

Mvh Vibeke

strikkepiken

04.01.2015 kl.23:12

Vibeke Braastad: Hei på deg tilbake :) Så gøy at du fant veien innom her :) Kos deg med oppskriften :)

Siv Langeland

26.03.2015 kl.23:26

Hvordan regner jeg ut helen med feks med 40 m. Takknemlig for svar. Synes helen din var så pen.

strikkepiken

26.03.2015 kl.23:50

Siv Langeland: Takk :) Du deler maskeantallet på 2. 20 masker til hæl og 20 masker opp på foten. Når det kommer til hælfelling bruker jeg å dele maskeantallet på 3 når jeg begynner å felle.

Altså strikk til det gjennstår 13 masker, strikk så 2 sammen og snu arbeidet. Strikk vrang til du har 13 masker igjen og strikk 2 vrange sammen. Fortsett med 12 igjen, 11, 10 osv. til du ikke har flere masker igjen å felle. Lykke til :)

Ole Wiersholm

13.09.2015 kl.22:23

Min mor liker å strikke. Hun ser etter lærsåler som kan syes på sokker for slitestyrke. Har du noen ideer.

Mvh,

Ojw

strikkepiken

14.09.2015 kl.11:20

Ole Wiersholm: Lærsåler fås som regel kjøpt på garnbutikker :) Ellers kan du prøve deg på ebay.com eller etsy.com. Da søker du på sueded leather soles. Håper dette er til hjelp :)

Klara Melby

11.10.2015 kl.15:04

Blir sålene mer slitesterke med denne fremgangsmåten?

strikkepiken

11.10.2015 kl.15:09

Klara Melby: Nå har jeg ikke rukket å slite i stykker et par med denne teknikken. Men den er gammel og velbrukt teknikk på hælflappene som skal øke slitestyrken, så jeg regner med at det gjelder for sålene også. Men de blir gode å gå på og varmere fordi det blir luftlommer i sålene :)

Lillian Gjerdene

22.10.2015 kl.11:32

Hei. Morsom måte å strikke sokker på, men det krever at du er for deg selv og har det rolig, i alle fall til du har kommet inn i teknikken. Mye å passe på. Blir veldig fine da. Lite spørsmål: Forsterkningstråden må vel bli med hele omg. rundt og ikke bare UNDER foten. Hadde vel litt tykt garn, så syns den ble litt klumpete

strikkepiken

22.10.2015 kl.11:39

Lillian Gjerdene: Hei :) Jeg syns det går veldig greit, men jeg har jo strikket ganske mange par og er godt inne i teknikken. Men, ja, det er mye som skjer på en gang.

Forsterkningstråden brukes bare i hælen, som strikkes fram og tilbake. Den kuttes før det begynnes med å strikke rundt.

Jeg har ikke prøvd tykkere garn til denne oppskriften, men jeg kan tenke meg til at det blir tykt.

Lillian Gjerdene

27.10.2015 kl.15:05

Hei igjen. Strever fortsatt med disse sokkene, men vil så gjerne prøve å få det riktig Sikkert noe jeg ikke skjønner men du skriver at jeg skal ha 26m oppe på foten, plukke opp 14m på hver side og 20m under foten. Dette blir jo 74m, og ikke 66m før en feller de 6m, Altså 8m for mye. Hva gjør jeg feil. Må ha det inn med teskje

strikkepiken

27.10.2015 kl.17:21

Lillian Gjerdene: Hei igjen.

Du skal ha 26 m opp på foten. Så plukker du opp 14 masker på hver side av sokken. Etter hælfellingen sitter du igjen med 12 m. Så henter du 4 masker fra sidepinnene på hver side av hælen og flyter over til "underfoten-pinnen".

Da vil det bli 26 m opp på foten, 10 m på hver side og 20 m under foten (4+12+4). Dette skulle bli 66 m og du kan nå felle dine 6 masker, 3 på hver side på annenhver pinne.

Ble det mer forståelig nå? :)

Lillian Gjerdene

27.10.2015 kl.17:46

Takk skal du ha, skal prøve etterhvert

strikkepiken

27.10.2015 kl.17:48

Lillian Gjerdene: Flott! Nå har jeg også spesifisert dette i oppskrifta :)

Torunn Bjørgan

12.11.2015 kl.21:56

Går det greit å strikke sokkene uten forsterkingsgarn?

strikkepiken

12.11.2015 kl.21:58

Torunn Bjørgan: Jeg har ikke gjort det selv, så jeg kan ikke snakke ut fra erfaring. Men jeg skulle tro at om du bruker sokke/strømpegarn som er nylonforsterket i utgansgspunktet skulle det gå greit. Du får nesten bare prøve! ;)

Marit

18.11.2015 kl.00:54

Hei! Skal man felle 4 masker hver omgang til tå? Skal man strikke to m rett sammen to ganger på ene siden og to m vridd rett sammen på andre siden? Skal man gjøre dette rett ettervrangbord? Håper du forstår hva jeg mener ;)

strikkepiken

18.11.2015 kl.13:08

Marit: Hei! Ja, det felles 4 masker, 2 i hver side, på hver omgang. Så fortsetter du med vrangbord mellom fellingene i sidene, mens du feller.

Du begynner å felle 2 vridd rett sammen under foten på venstre side. Strikk til du kommer til høyre side og fell med å strikke 2 rett sammen. De 2 første maskene på neste pinne strikkes vridd rett sammen og de 2 siste maskene på omgangen strikkes 2 rett sammen. Nå har du felt 4 m på en omgang :)

Håper dette var til hjelp :)

Marit

18.11.2015 kl.17:31

Åh, sånn ja😊 Tusen takk! Snart er første læst ferdig😊

strikkepiken

18.11.2015 kl.18:11

Marit: Så flott! :D

Wilma

18.11.2015 kl.19:21

Hei! Så flotte sokker! Dersom jeg skal strikke denne sokken i størrelse 45, trenger jeg da bare å forlenge foten, eller må jeg legge til noen masker andre steder også? Sitter de i utgangspunktet trangt inntil leggen, eller er de litt løse?

strikkepiken

18.11.2015 kl.20:31

Wilma: Hei og takk :) Samboeren min har str. 45 i sko og har kraftige legger og bred fot. Og disse sokkene har fungert utmerket. Men vil oppfordre deg til å prøve dem på underveis. Sokkene er veldig elastiske i leggen og skal forme seg i stor grad etter dem som har sokkene på. Lykke til :)

Marita

12.01.2016 kl.14:53

Hei! Jeg prøver meg på disse sokkene nå. Så klarer jeg ikke helt å skjønne om du strikker 1rett og 1vrang under på foten. Har lest oppskriften om og om igjen å skjønner virkelig ikke hvordan undersiden av sokken fungerer.

randi fossen

12.01.2016 kl.16:20

Endelig tid til å strikke sokker fin oppskrift minner på det jeg lærte på ungdomsskolen av mol gamle håndarbeidslærinne i 1970.Tusen takk.

strikkepiken

12.01.2016 kl.16:32

Marita: Hei :) du fortsetter med teknikken forsterket hæl under foten. Ergo strikk 1 maske, ta neste maske løst av. På neste omgang strikkes alle rett. Altså ikke 1 rett og en vrang.

strikkepiken

12.01.2016 kl.16:33

randi fossen: Bra du liker den :)

Elin

05.02.2016 kl.10:48

Det skal felles 2×3 m i hver side. Betyr det at det blir igjen 7 m igjen på hver side og at fordelingen da blir 26+7+20+7=60

strikkepiken

05.02.2016 kl.11:35

Elin: Ja :)