Hvordan strikke knapphull?

lage knapphull er som oftest en naturlig del av det lage jakke. Det finnes flere varianter, men dette er til n, den metoden jeg liker best til enkle stolper. Dette knapphullet kan ogs brukes til doble stolper, men m knapphullene p frem- og bakstykket syes sammen.

Jeg har ogs skrevet om perfekte knapphull til doble stolper, disse er riktignok litt mer arbeidskrevende, men de blir riktig s flotte!

Youtube er en god venn som kan svare p det meste. Knapphullet her strikkes p en pinne og har forsterkninger i begge sider.

Min erfaring er at dette knapphullet krever flere masker en vanlige knapphull. I oppskrifta kofta var det anbefalt felle knapphull over 3 masker til 20 mm knapp. Jeg felte over 4 masker. Her er det lurt prve seg frem.Ryddige og fine knapphull med ekstra forsterkning i sidene, jeg liker snt!

#strikkeknapphull #knapphull #forsterkedeknapphull

Lik strikkepikens facebookside og f flere tips!

20 fine kommentarer

Unn Leirvg

24.04.2014 kl.07:22

Viktig med solide knapphull. Kvalitet ligger i detaljene, er det noen som sier! :)

Fru Stussli

24.04.2014 kl.07:31

KUUULT!

Tusen takk for tips. Blogginnlegget er n lagret og jeg trenger ikke hoppe over oppskrifter med knappehull mer. Dette tror jeg at jeg kan klare helt selv!

Ha en strlende dag lille strikkegeni <3

Ann-Elin

24.04.2014 kl.12:19

Takk! Dette trenger jeg snart!

strikkogtov

24.04.2014 kl.20:17

Dette var kjempesmart. :)

Strikkepiken

24.04.2014 kl.22:27

Unn Leirvg: Kunne ikke vrt mer enig :)

Strikkepiken

24.04.2014 kl.22:31

Fru Stussli: S BRA! :D

Dagen har vrt helt strlende med skyfri himmel og sol i dag :) Hper du har hatt en bra dag ogs :)

Strikkepiken

24.04.2014 kl.22:31

Ann: S bra! :)

Strikkepiken

24.04.2014 kl.22:33

strikkogtov: Ja, ikke sant? :)

Birgitte

24.04.2014 kl.22:55

S lurt! Takk for tips :)

Strikkepiken

24.04.2014 kl.23:19

Birgitte: Bra det falt i smak :)

Bodil

29.04.2014 kl.22:07

Hei. Jeg har kost meg med titte rundt p bloggen din, her var det virkelig mange fine ting, og mange gode tips og ideer. Kommer nok tilbake en annen gang :-)

Strikkepiken

29.04.2014 kl.22:34

Bodil: Hei og for en fin kommentar f! :) Du er hjertelig velkommen innom nr det mtte passe :)

Livsverden

08.05.2014 kl.15:35

S lurt :) takk for tipset :)

Strikkepiken

08.05.2014 kl.15:36

Livsverden: Ja, dette er en ny favoritt her i huset .)

Torill

09.05.2014 kl.12:53

Tenk at jeg har lest hndarbeidsblogger s lenge uten sett din fr n! S flink du er!

Jeg har nettopp begynt p mitt livs strste strikkeprosjekt, mariuskofte til meg selv, og italian tubular er jo fantastisk! Kommer til bruke det p mye etter jeg forhpentligvis engang blir ferdig med kofta:)

Jeg vurderer sy p et pent bnd p baksiden over srkanten vel stolpene. Jeg takler heller ikke at slike er synlige:) tror du det vil bli for lite elastisk med tid og bruk?

Strikkepiken

11.05.2014 kl.14:57

Torill: S gy at du dumpet innom n da :)

Jeg har ingen erfaring med sy bnd over klippekanten, p baksiden, s det er vanskelig svare p. Men jeg har blitt anbefalt det av flere, s har inntrykk av at dette er en mye brukt metode. Tror dette er snakk om personlige preferanser. Jeg strikket belegg fordi jeg hadde ekstra garn og ikke noe bnd som passet. :) Lykke til :)

Johanne Dhlie Saltnes

06.09.2014 kl.17:08

Takk for genial oppskrift p knappehull! Denne skal brukes fra n av :)

Strikkepiken

06.09.2014 kl.21:02

Johanne Dhlie Saltnes: S bra det falt i smak :) Jeg bruker kun denne metoden n <3

Katrine

08.09.2016 kl.07:57

Hei, for en fantastisk metode 😃lurte p om du har et tips til hvordan jeg kan strikke denne nr knappestolpen er to rett og to vrang?

Katrine

Strikkepiken

08.09.2016 kl.14:34

Katrine: Hei :) dette er veldig greie allroundere! Hm, dette med 2 rett og 2 vrang er litt vrient. Alts det lar seg fint gjre med denne metoden, men hvor store knapper og knapphull du har avgjr om det blir symmetrisk.

M du felle oddetall (1, 3, 5, 7 m) vil det jo ikke bli symmetrisk p 2 rette og 2 vrange. Knapphullene vil fortsatt bli like funksjonelle, dog kanskje se litt skeive ut. S her m du bare prve deg frem og se hva som er viktig for deg. Kanskje strikk en liten prvelapp?

Feller du partall (2, 4, 6 m) vil det bli lettere f plasseringen p 2 rett og 2 vrang finere, men da m du kanskje g for strre eller mindre knapper.

Ikke en ideel lsning, men det beste jeg kan tenke p i farten. :)