Strikkeskole - kjekt å vite

Hvordan strikke knapphull?

Å lage knapphull er som oftest en naturlig del av det å lage jakke. Det finnes flere varianter, men dette er til nå, den metoden jeg liker best til enkle stolper. Dette knapphullet kan også brukes til doble stolper, men må knapphullene på frem- og bakstykket syes sammen. 

Jeg har også skrevet om perfekte knapphull til doble stolper, disse er riktignok litt mer arbeidskrevende, men de blir riktig så flotte!

Youtube er en god venn som kan svare på det meste. Knapphullet her strikkes på en pinne og har forsterkninger i begge sider. 

Min erfaring er at dette knapphullet krever flere masker en vanlige knapphull. I oppskrifta kofta var det anbefalt å felle knapphull over 3 masker til 20 mm knapp. Jeg felte over 4 masker. Her er det lurt å prøve seg frem. Ryddige og fine knapphull med ekstra forsterkning i sidene, jeg liker sånt!

#strikkeknapphull #knapphull #forsterkedeknapphull

Lik strikkepikens facebookside og få flere tips! 

20 fine kommentarer

Unn Leirvåg

24.04.2014 kl.07:22

Viktig med solide knapphull. Kvalitet ligger i detaljene, er det noen som sier! :)

Fru Stussli

24.04.2014 kl.07:31

KUUULT!

Tusen takk for tips. Blogginnlegget er nå lagret og jeg trenger ikke hoppe over oppskrifter med knappehull mer. Dette tror jeg at jeg kan klare helt selv!

Ha en strålende dag lille strikkegeni <3

Ann-Elin

24.04.2014 kl.12:19

Takk! Dette trenger jeg snart!

strikkogtov

24.04.2014 kl.20:17

Dette var kjempesmart. :)

Strikkepiken

24.04.2014 kl.22:27

Unn Leirvåg: Kunne ikke vært mer enig :)

Strikkepiken

24.04.2014 kl.22:31

Fru Stussli: Så BRA! :D

Dagen har vært helt strålende med skyfri himmel og sol i dag :) Håper du har hatt en bra dag også :)

Strikkepiken

24.04.2014 kl.22:31

Ann: Så bra! :)

Strikkepiken

24.04.2014 kl.22:33

strikkogtov: Ja, ikke sant? :)

Birgitte

24.04.2014 kl.22:55

Så lurt! Takk for tips :)

Strikkepiken

24.04.2014 kl.23:19

Birgitte: Bra det falt i smak :)

Bodil

29.04.2014 kl.22:07

Hei. Jeg har kost meg med å titte rundt på bloggen din, her var det virkelig mange fine ting, og mange gode tips og ideer. Kommer nok tilbake en annen gang :-)

Strikkepiken

29.04.2014 kl.22:34

Bodil: Hei og for en fin kommentar å få! :) Du er hjertelig velkommen innom når det måtte passe :)

Livsverden

08.05.2014 kl.15:35

Så lurt :) takk for tipset :)

Strikkepiken

08.05.2014 kl.15:36

Livsverden: Ja, dette er en ny favoritt her i huset .)

Torill

09.05.2014 kl.12:53

Tenk at jeg har lest håndarbeidsblogger så lenge uten å sett din før nå! Så flink du er!

Jeg har nettopp begynt på mitt livs største strikkeprosjekt, mariuskofte til meg selv, og italian tubular er jo fantastisk! Kommer til å bruke det på mye etter jeg forhåpentligvis engang blir ferdig med kofta:)

Jeg vurderer å sy på et pent bånd på baksiden over sårkanten vel stolpene. Jeg takler heller ikke at slike er synlige:) tror du det vil bli for lite elastisk med tid og bruk?

Strikkepiken

11.05.2014 kl.14:57

Torill: Så gøy at du dumpet innom nå da :)

Jeg har ingen erfaring med å sy bånd over klippekanten, på baksiden, så det er vanskelig å svare på. Men jeg har blitt anbefalt det av flere, så har inntrykk av at dette er en mye brukt metode. Tror dette er snakk om personlige preferanser. Jeg strikket belegg fordi jeg hadde ekstra garn og ikke noe bånd som passet. :) Lykke til :)

Johanne Døhlie Saltnes

06.09.2014 kl.17:08

Takk for genial oppskrift på knappehull! Denne skal brukes fra nå av :)

Strikkepiken

06.09.2014 kl.21:02

Johanne Døhlie Saltnes: Så bra det falt i smak :) Jeg bruker kun denne metoden nå <3

Katrine

08.09.2016 kl.07:57

Hei, for en fantastisk metode 😃lurte på om du har et tips til hvordan jeg kan strikke denne når knappestolpen er to rett og to vrang?

Katrine

Strikkepiken

08.09.2016 kl.14:34

Katrine: Hei :) dette er veldig greie allroundere! Hm, dette med 2 rett og 2 vrang er litt vrient. Altså det lar seg fint gjøre med denne metoden, men hvor store knapper og knapphull du har avgjør om det blir symmetrisk.

Må du felle oddetall (1, 3, 5, 7 m) vil det jo ikke bli symmetrisk på 2 rette og 2 vrange. Knapphullene vil fortsatt bli like funksjonelle, dog kanskje se litt skeive ut. Så her må du bare prøve deg frem og se hva som er viktig for deg. Kanskje strikk en liten prøvelapp?

Feller du partall (2, 4, 6 m) vil det bli lettere å få plasseringen på 2 rett og 2 vrang finere, men da må du kanskje gå for større eller mindre knapper.

Ikke en ideel løsning, men det beste jeg kan tenke på i farten. :)