Happy-Go-Lucky boot socks i lys grå, lilla og rød

Til jul fikk jeg boka Sock Knitting Master Class. En gylden anledning for å teste ut en av oppskriftene var en 13-årsdag, i slutten av januar. Boka inneholder masse fine flette- og hullmønster, men jeg kom frem til at disse ble litt for voksne til bursdags-tenåringen. Derimot et tett mønster i spreke farger burde passe bra!

For å få inspirasjon til fargevalg (for jeg likte IKKE de duse fargene i oppskrifta) tok jeg turen til strikke- og heklesamfunnet Ravelry. Der søkte jeg opp Happy-Go-Lucky Boot Socks og bladde gjennom andre sine fargevalg til sokkene. Garnvalget falt på strømpegarnet Silja i fargene lys grå nr. 303, lilla nr. 336 og rød nr. 304. Pinnene jeg brukte var på 3 mm.

Rute/boble-mønsteret er strikket med en farge i gangen, instruksjonene er litt kompliserte, men selve strikkinga er enkel. Mønsteret strikkes over 8 omganger. Jeg mistenker at dette er et greit prosjekt for dem som er engstelige for å strikke mønser med flere farger.

Kruset er strikket i et falsk flettemønster, over 2 runder. Kjempefint til krus på sokker, votter og kanskje gensere?

1. omg. *2 rett og 2 vrang* 

2. omg. *strikk 2 rett sm, hold m på venstre pinne, strikk 1 m r fra 1. m av de 2. 2 vrang*

Hælflappen er strikket med nesten samme teknikk som kruset, pluss masker som går i motsatt retning. Litt knøvlete å få til, og enda verre å forklare, men helt overkommelig å strikke. Men det krever en god porsjon konsentrasjon!

Selv om jeg hadde bestemt meg for å strikke sokkene helt etter oppskrifta ble det ikke slik. De røde hælene ble strikket lengre for bedre passform. Og fellinga i sidene til tærne, ble byttet ut til fordel for stjernefellinge. Som gir en smalere felling til tærne. 

Jeg endte opp med å like disse sokkene så godt at jeg tror det blir et identisk par på meg også!

#sockknittingmastercalss #happygoluckybootsocks #siljagarn #strikking

16 fine kommentarer

jorun

20.02.2014 kl.21:22

Takk for hyggelig hilsen i bloggen! Og beklager at jeg ikke tittet nøye nok på oppskriften. Var helt sikker på at kaktusen var strikket! Den er helt herlig! Den skal lages!

Oppskriften din kommer på bloggen http://365 saker du kan sticka.se også! Jeg samler og deler gratis oppskrifter for denne bloggen også! Kommer til å titte oftere innom hos deg! Du har en fin blogg med bra bilder og forklaringer!

Ha en super kveld og helg !

Strikkepiken

20.02.2014 kl.21:26

jorun: Oy! Tusen takk for gode ord <3

Du er hjertelig velkommen innom når det måtte passe :)

Fru Stussli

20.02.2014 kl.22:58

Kuleste strikkesokkene jeg har sett :-DDD

Flinkeste strikkeguruen jeg vet også!!

Annepålandet

21.02.2014 kl.00:53

Morsomme sokker - og fine farger!

fjellgeitbundingen

21.02.2014 kl.09:10

Hei, så flotte sokker du har laget :)

Ellen Kristin

21.02.2014 kl.13:10

Flotte sokker i fine farger. Heldig 13 åring som får disse i gave :)

Strikkepiken

21.02.2014 kl.21:58

Fru Stussli: Tror aldri jeg kommer til å bli helt voksen jeg :P gøy med farger, teknikker og prøve noe nytt! Om du leter litt rundt på nett finner du nok flere flinke strikkeguruer, men veldig kjekt at du syns så godt om meg :) Må liksom lese dine kommentarer noen ganger ekstra, siden jeg blir så glad for dem :P Da varer dem lengre :P

Strikkepiken

21.02.2014 kl.21:58

Annepålandet: Takk :) Ja, de ble ganske spreke og morsomme å strikke :)

Strikkepiken

21.02.2014 kl.22:00

fjellgeitbundingen: Takk takk :) artig å eksperimentere litt :)

Strikkepiken

21.02.2014 kl.22:01

Ellen Kristin: Takk takk :) morsomt å gi bort spesielle gaver :)

Hookvalley

27.02.2014 kl.21:14

De ble kjempefine :)

Strikkepiken

27.02.2014 kl.21:24

Hookvalley: Takk takk :)

Gulsem

27.02.2014 kl.21:54

så fine de ble

Strikkepiken

27.02.2014 kl.22:06

Gulsem: Takk for det :)

Huldr

11.03.2014 kl.23:33

Kjempetøffe sokker!

Strikkepiken

12.03.2014 kl.00:51

THuldr: Takk takk :)