Turkise perlepulsvarmere

Jeg bruker en god del tid på Pintrest og der kom jeg over et bilde av pulsvarmere med perler på. Jeg har hentet inspirasjon fra dette bildet og laget en oppskrift. Garnet jeg har brukt er Inca Alpakka fra Rauma i fargen turkis, nr. 008. 

Tidligere har jeg strikket et lilla par pulsvarmere i et annet mønster og det har jeg skrevet om herSlike pulsvarmere strikkes i rillestrikk og perlene legges mellom maskene, på vrangsiden. 

Ferdige mål: Lengde 13 cm og omkrets 15 cm (barnestørrelse)

Alapkkagarn 50 g = 175 m

700 stk 3 mm perler i sølv (ca 40 g)

24 stk 3 mm perler i gunpowder

Strømpepinner nr. 2 og en liten rundpinne nr. 2

Sytråd og nål til perlene

 

Strikkefasthet: 27 masker/60 pinner = 10 cm rillestrikk

Tre på perlene slik:

(39 sølv, 1 mørk, 5 sølv, 1 mørk, 36 sølv, 1 mørk, 6 sølv) x 4 = 1 pulsvarmer

Legg opp 36 m med midlertidig opplegg, og begynn rett på mønsteret. Strikk radene (1-20) x 3 og deretter 1-19. Fell av med 3 needle bind off på siden der det ikke er perler.

For å få pulsvarmere som som passer til en større omkrets, kan det strikkes et mønsterdiagram 1-2 gang til. Hver mønsterrapport måler ca 3,75 cm. Husk å beregne ekstra perler til dette. 

Jeg syns disse ble riktig så snertene! Men jeg må innrømme at det var i overkant spennende å strikke med perler i to farger, for å se at det stemmer med plasseringa i mønsterdiagrammet. Mine kalkulasjoner skulle vise seg å stemme godt. Og et passer jo bra!


#Perlepulsvarmere #IncaAlpakka #Rillestrikk #Pulsvarmere

Lik også strikkepikens facebookside!

17 kommentarer
    1. Også matchende neglelakk også, vettu! Her snakker vi gjennomført 🙂 Pulsvarmerne ble kjempefine! Skjønner at det var nervepirrende om du hadde tredd perlene riktig, ja. Har strikket pulsvarmere med perler, men aldri prøvd meg med to farger. Skal man ha to (eller flere) farger, så må jo perlene være helt riktig tredd.

    2. Fru Stussli: Taaakk <3 Neida, var ikke så skrekkelig mye jobb. I tillegg til strikking er jeg glad i diagrammer og matte 🙂 For å få perlene på rett plass begynte jeg bakerst på diagrammet og telte meg fremover.

      Det er ganske så stas å være helten til "fruen" 🙂

    3. Ann: Takk 🙂 Ja, det er ikke noe problem å lage egne mønstre. Bruk ruteark, på samme måte som til strikking med 2 (eller flere) farger. Skal du bruke perler i flere farger, så begynn å tell bakerst på diagrammet og tell deg fremover. Viktig å tre perlene motsatt rekkefølge av hva du strikker. Lykke til 🙂

    4. Hallo igjen, måtte bare takke masse for de fine kommentarene fra deg på bloggen min. Varmer godt med noen tilbakemeldinger i blant 🙂

    5. Tusen takk for oppskrifta! Disse skal jeg prøve(:
      Tenk så lite som skal til, med perler og matchende neglelakk, så har man et særegent tilbehør som er skreddersydd for garderoben. Så morro!!

    6. Stine: Ja, gjør gjerne det! 🙂

      Jeg er glad i matchende tilbehør. Smykker, ringer, negler, sjal, strømpebukser og pulsvarmere, er glad i alt sammen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg