Blonde-leggvarmere i tynn alpaca

I likhet med pulsvarmere er leggvarmere kjekke små plagg som er fine til å bygge på et antrekk på. 

Oppskriften heter intet mindre en Classic Elite Yarns Alpaca sox leg warmers og er gratis.

Oppskriften brukte pinner nr. 3,25 og et garn som 50 g = 205 m. Jeg valgte heller å bruke pinner nr. 3 og garn som 50 g = 167 m. Valget falt, ikke overraskende, på Drops Alpaca i fargen natur nr. 100. En kjekk basisfarge som passer til mye i min garderobe.

Jeg valgte å legge opp samme maskeantall, altså 90, med “Channel Island”-opplegg og strikke vrangborden vridd. Deretter felte jeg inn 12 masker og strikket mønsteret. Slik ble ikke leggvarmerne helt passelige, og ikke for romslige som de ble med 90 masker nedover hele veien.

I følge oppskriften måler leggvarmerne 51,5 cm når de er ferdige. Mine ble derimot en god del kortere, men favner om sine 32 cm. Dette både fordi jeg hadde for lite garn og fordi dette er en lengde jeg liker. 

Mønsteret var ikke spesielt vanskelig å strikke, men det krever en del konsentrasjon for å gjøre de riktige tingene på riktig plass. Etter et par rapporter er det ikke noe problem å lære seg diagrammet utenat.

Veldig tilfredsstillende å strikke disse, for resultatet vises jo ganske så med en gang, og det blir jo fint!


#ClassicEliteYarns #leggwarmers #leggvarmere #strikking #gratisoppskrift

Lik facebooksiden min da vel og få med deg alle blogginnleggene! 

19 kommentarer
    1. De var kjempefine. Jeg skal laste ned mønsteret, så får jeg se. Har etter hvert flere oppskrifter lagret på PC`n min som jeg har lyst til å prøve. Er helt enig i det du skriver om mønsterrapporter av denne typen. Man lærer seg de fort og jeg liker å strikke sånt mønster

    2. For noen fine leggvarmere. Dei likte eg. Synd dei er på englesk, men desse må eg prøve alikevel. Eg liker dei lange eg da. Men eg frys sånn på knea. Spesilet det dårlige. Skal skrive ut desse og prøve dei så snart eg får eller tar meg tid. Tror eg skal prøve dem i silja eg da. Takk for tipset. Spør deg om det er noko eg ikkje skjønner eg, er det greit?. HA ein flott søndag vennen

    3. strikkogtov: Jeg falt pladask for disse. Og jeg har leita internettet opp og ned og alle veier og da kom jeg over disse 🙂 Viktig å ha en buffer av planer så har en noe å gå løs på om en skulle bli uinspirert… 😛

    4. gretashobby: Takk 🙂 Du må bare begynne på engelskoppskrifter også lærer du etter hver. Etter at mønsteret er etablert går det som en lek! Spør i vei du og Silja vil sikkert egne seg fint 😉

      Flott søndag til deg og dine 🙂

    5. Flott de ble. Selv er jeg ikke så begeistra for å bruke leggvarmere og pulsvanter. Vil heller ha sokker og votter, men synes pulsvanter og leggvarmere kan være fint på andre. Og kanskje jeg burde endre litt på stilen min, å være litt alternativ…

    6. fjellgeitbundingen: Takk 🙂 Aha! Jeg var slik før også, men så var jeg utplassert på et teater som var iskald innvendig, der jeg skulle sy kostymer. Da dugde ikke votter for å si det slik… 😛 Så da oppdaget jeg pulsvarmerene 🙂
      Etter som jeg har blitt mer og mer voksen har jeg brukt mye skjørt og kjoler og da blir det ofte kaldt opp etter leggene. Dessuten er valgmulighetene større når det gjelder fottøy med leggvarmere 🙂

    7. Jaa, ser at det er litt mer sexy for å si det sånn. I den grad ulltøy kan være kvinnelig og sexy. Burde egentlig laget en kvinnelig ullkolleksjon etter guttens smak. Hi hi, ull er iallefall unnværlig for meg. Heller varm, enn sexy for min del. Men gjerne begge deler om mulig. Noen forslag til bekledning eller strikkeprosjekt som er begge deler?

    8. fjellgeitbundingen: Haha 😛 Det finnes faktisk mange ullmerker som er både kvinnelige og sexy, men disse er jo ofte litt dyre da. Ull er helt uunnværlig her også, og ja varme foretrekker jeg fremfor noe annet. Men jeg liker å være velkledd og varm, det er faktisk de komponentene som inspirerer meg mest 🙂
      Haha… Nå er jeg helt utenfor komforsonen min, men jeg fant en bok som het for Naughty Needles apropo sexy knitting… http://www.amazon.com/Naughty-Needles-Bedroom-Beyond-Potter/dp/B009682TTW

    9. Haha, litt morsomt at du kommer litt utenfor komfortsonen av dette. Burde kanskje beklage, men det ville bare vært halvhjerta. Ja, du har vel rett i at det er mye mer kvinnelig på markedet enn før. Må ta meg en tur å se på denne boka jeg da 🙂

    10. Hihi, flire, for jeg måtte selvfølgelig inn å se på boka. Så ikke ut som det var ull som overlot så mye til fantasien. Og spesielt varm spørs det om plaggene hadde gjort deg. Kanskje varmer disse klærene mest når de kommer av.. Skulle gjerne blad litt i boka, og det hadde vært en artig gave til andre “strikkegale”..

    11. Snasne leggingsar – men er det ei form for havskumønster dei er strikka i? Eller ein avart av dette som gjer at dei held seg fast på leggen?

    12. Ylva TT: Takk 🙂 Nei, mener ikke dette er i nærheten av havskummønster. Men det er rette og vrange masker mellom mønsterrapportene som gjør dem ganske så tøyelige. Dessuten har jeg ullstrømpebukser under, og de er ikke spesielt glatte 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg