Mariuskofte med “Channel Island”-opplegg

Det går fremover på Mariuskofta til samboeren.

Armene er ferdige og jeg er godt i gang med mønsteret på selve bolen.

Nye maskemerker fra Hongkong, til den nette sum av 11 kr inkl. frakt. Lenge leve ebay, sier jeg bare. Dette er de beste markørene jeg har kommet over, dem sitter der dem skal, veier lite og er enkle å ha med å gjøre. Etter minimalt med bruk fant jeg ut at dem er i hardplast og knekker lett som bare det. Jeg har erstattet disse med samme type markører fra det veletablerte strikkemerket PONY og disse liker jeg veldig godt!

Før jeg begynte på dette prosjektet satt jeg meg ned for å se i ei bok jeg har om forskjellige oppleggs- og avfellingsmetoder. For når jeg går løs på et så svært prosjekt som dette, vil jeg at alt skal bli så bra som mulig, helt ned i minste detaltj.

Jeg kom frem til at oppleggsmetoden ved navn Channel Island cast on var en passende måte å legge opp på. Den er riktignok litt tid- og arbeidskrevende, men den er jo bare en dråpe i havet med tanke på selve arbeidsmengden i selve plagget. Det blir et elastisk resultat, med en fin taggekant som passer utmerket til vrangbord med 1 r og 1 vr.

Tidligere har jeg ikke tenkt så mye rundt det med opplegg til strikkeprosjekter. Den metoden mamma har lært meg, og som jeg har brukt siden jeg var liten, har jo fungert. Men jeg liker å ha noe å strekke meg etter og er alltid på jakt etter å lære noe nytt. (Det er lenge siden jeg konkluderte meg at jeg er en skikkelig strikke-nerd…) Dette er jo et litt ukjent, men dog ikke mindre spennende, felt.

Spennende å lære noe nytt! Eller hva…?


#channelislandcaston #elastiskopplegg #yndlingsopplegg

Lik strikkepikens facebookside og få jevnlig innspill fra den kreative verdenen!  

10 kommentarer
    1. Greta: Takk for det 🙂 Må egentlig si meg enig, men jeg konstaterer at nå er det så godt som bare drittarbeid igjen (monteringa). Det skal holde hardt å få den ferdig til jul…

    2. Da har du ikke mye igjen på koften! Samboeren din er heldig. Jeg legger også opp maskene slik jeg har lært av mor, har ikke vurdert en annen metode en gang.. 😉 Men den oppleggskanten din så veldig fin ut!

    3. Birgitte: Jeg gleder meg til å bli ferdig 🙂 Vet ikke om han blir så heldig mens jeg monterer den, i og med at jeg ikke liker å montere… 😛
      Jeg har tidligere skrevet litt om boka “cast on, bind off” og kan absolutt anbefale den! Den er et veldig godt utgangspunkt for å finne videoer på youtube. (nå har boka bilder og gode forklaringer så en skal fint greie seg med bare den) http://strikkepiken.blogg.no/1344884905_lenge_leve_biblioteke.html

    4. utrolig kul kant, detta må jeg prøve å lære meg 🙂 du er altså så flink, gøy å se på alt det du lager 🙂

    5. jeg er alltid på utkikk etter nye ting å lære når det gjelder strikking, så jeg skal prøve denne måten å legge opp på neste gang det passer seg 🙂

    6. Brukte denne for første gang på en Telemarkskofte jeg holder på med nå, og det ble veldig fint! Da jeg så den trodde jeg at den skulle være vanskeligere å legge opp enn den var.. 🙂 . Også er det kjekt at det blir to og to samtidig, for meg som syns at å legge opp masker er gørrkjedelig.

    7. Julie: Så kjekt! Jeg har også brukt denne teknikken på telemarkskofta mi med rundfelling 🙂

      Jeg har funnet mange måter å legge opp på og prøver å variere på dette, for jeg må si meg enig i at det er lite spennende å legge opp masker 😛 Men slik blir det litt mer gøy, at de legges opp i par hjelper også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg