Monteringsskole - nyttig vite

Perfekte knapphull til doble stolper

Jeg er alltid p jakt etter nye teknikker. Knapper er et favorittelement og da m jo knapphull vre med. Disse knapphullene passer til doble stolper, og montering av doble stolper har jeg skrevet om tidligere her.

Knapphullet finnes som betalbar online tutorial her.

For den som ikke nsker betale finnes det et gratis alternativ i form av en kjempefin bloggpostp engelsk. Det er den jeg har brukt for lre meg denne metoden.

Frst markerer jeg hvor knapphullene skal vre, med maskemarkrer.

Maskene i mellom maskemarkrene blir til knapphull. Oppskriften sier 3 masker til knapphull, men jeg har justert antallet til 2 masker siden dette er romslige knapphull.

De 2 knapphullsmaskene strikkes med restegarn i kontrastfarge.

S flyttes disse kontrastmaskene over til venstre pinne igjen.

Maskene strikkes enda en gang med garnet som stolpen strikkes med.

Slik ser det ut p rettsiden nr alle knapphullene er plassert og strikket med kontrastfarge. Jeg har brukt en lang trd til alle knapphullene, men anbefaler vel egentlig bruke korte trdrester i samme tykkelse som stolpegarnet. Det er ogs en fordel bruke et glatt bomullsgarn, i stedet for et bustete ullgarn som henger seg fast i alt.

Vrangsiden ser slik ut.

Slik ser det som skal bli knapphullet ut, p vrangsiden.

Strikk frem til masken som er frste maske i knapphullet. Kutt strikkegarnet til en ende p ca 15 cm. Begynn med nytt garn etter knapphullet.

Plukk opp 3 vrange maskebuene og sett disse inn p en hjelpepinne.

Frste maskebue svidt inne p pinnen...

Og alle 3 maskene p pinnen. Alts maskeantall til knapphull + 1 maske.

Sy s maskesting fra hyre strikkepinne til hjelpepinne, og deretter til 2 masker p venstre pinne.

Jeg syns egentlig at det var godt sy over pekefingeren, for da ser jeg hva som blir gjort. 2 hele masker i midten er sydd, samt at sytrden er festet i maskene i siden p kanpphullet. Dette for at det ikke skal bli hull i sidene.

Rettsiden ser n slik ut.

Og snn ser stolpen ut p innsiden. Ganske avskrekkende med alle trdendene. Maskestingene er her litt slarkete.

Stram maskestingene.

Plukk opp 2 vrange maskebuer og sett dem inn p pinnen. (Samme maskeantall som knapphullet)

Strikk s disse 2 maskene vrang.

Strikk s videre til til baksiden av stolpen har likt antall pinner som fremsiden av stolpen. Fell av.

Slik skal n knapphullet se ut. Knytt solid sammen endene p innsiden av stolpene. La det henge ca 5 cm trdstubber igjen, som gjemmes inne i stolpene til slutt.

Plukk ut restegarnet.

Knapphullet fra rettsiden. Herlig se hvordan maskene fortsetter over kanten av knapphullet.

Vrangsiden av stolpen er like fin.

S har jeg avsluttet med sy fast den doble stolpen til innsiden av kofta med sm jevne kastesting. Damp og voil!Perfekte knapphull til mine doble yndlingsstolper!

#koftemontering #knapphull #strikkeknapphull

Lik strikkepikens facebookside og bli jevnlig oppdatert p kreative sysler og gode tips!

17 fine kommentarer

Isabel Martinez

08.04.2015 kl.21:51

Hei! Jeg m bare si at du har en s utrolig fin blogg! Wow! St p videre! Jeg hadde blitt veldig glad hvis du kommenterte min blogg ogs! Ha en fin kveld videre, og kos deg masse! Klem

Strikkepiken

08.04.2015 kl.22:00

Isabel Martinez: Takk :) Finfin kveld nskes i retur :)

Maria

11.04.2015 kl.21:34

Genialt, dette skal jeg absolutt prve!

Strikkepiken

13.04.2015 kl.12:33

Maria: Gjr gjerne det :)

Kristine

14.04.2015 kl.20:37

En nyoppdaget blogg for meg. Her var det mye fint. S utrolig dyktig du er.

Jeg har ftt masse inspirasjon til min Fanakofte som jeg har tenkt p i lang tid n.

Tror jeg gr for vrangbord oppe og nede, men s var det velge farge da :-)

Strikkepiken

14.04.2015 kl.22:13

Kristine: S koselig at du fant veien hit da :) Takk for gode ord :)

Fanakofta er s utrolig mye mer variert og individuell ut en de fleste vet om. S her er det bare s seg ls med virkemidler :)

Bjrg Myrland

19.04.2015 kl.23:18

Tusen takk for flott instruksjon p knapphull. Har fulgt din instruksjon, og knapphullene ble kjempefine.😊😉

Strikkepiken

19.04.2015 kl.23:46

Bjrg Myrland: S BRA! :D Knapphullene er ny favoritt her i huset ogs :) Var litt spent p om jeg forklarte hele prosessen bra nok, for det ble s mye bilder at det nesten gikk i surr... :P

fjellgeitbundingen

08.05.2015 kl.09:41

Hei, mtte inn se hva du hadde gjort siden sist jeg var her. Og slike flott knappehull lar jeg meg virkelig imponere over. Flott Fanakofte ogs det skal sies. Tenker du burde jobbet med kursing i hndarbeid, s flink som du er. Jeg ville iallefall gjerne kommet p kurs hos deg. M jo vre tilfredstillende finne penere og penere lsninger. Det er iallefall ikke ting med smskavanker som sendes ut fra deg ;) Du gjr hndarbeid til en perfeksjon, og ting blir bde penere og fr god holdbarhet, men disse knappehullene ser ganske s mye mer avanserte og tidkrevende ut enn de vanlige litt slumsete hullene :D

Strikkepiken

08.05.2015 kl.11:51

fjellgeitbundingen: S gy at du titter innom og tusen takk for en kjempefin kommentar! <3

Jeg hadde egentlig planer om bli lrer. Men s lang kom jeg ikke. Men bruker heller min "undervisnings-bit" her. Et helt ok kompromiss :)

Det er lenge siden det har gtt sport i finne lsninger som er helt ideelt for nettopp det prosjektet jeg holdet p med. Og siden det er s mange ulike prosjekter er det masse spennende teknikker som gr gjennom. Jeg har ikke bruk for ekstremsport, jeg er strikkenerd :P

Knapphull til doble stolper m jo syes sammen uansett, og da er faktisk ikke dette s mye mer tidkrevende. Men det tar litt tid fr fremgangsmten sitter i hodet, i rett rekkeflge. Resultatet blir mye finere :)

Takk igjen for gode ord :)

Vestfolddame

27.08.2016 kl.21:49

Hei igjen. Laget i dag dobbelt stolpe etter anvisning fra bloggen din. Den ble kjempefin. Men disse knapphullene da, de er da altfor vanskelig for meg? Leser og leser det du har skrevet, og kikker p bildene, men finnes det en enklere mte gjre dette p? Unnskyld maset mitt.

Strikkepiken

28.08.2016 kl.09:26

Hei og s flott hre at du har lyktes med stolpene! :)

Hvis du ikke skjnner s mye av bloggposten om disse knapphullene, kan det jo tyde p at de er for vanskelige akkurat n. Jeg vet ikke om det finnes en enklere mte lage nettopp disse knapphullene p, men det finnes enklere mter lage andre knapphull p.

Bare se her: http://m.strikkepiken.blogg.no/1392050988_hvordan_strikke_knapp.html

Da m du felle til knapphull p fremsiden av stolpen og p belegget. Deretter m du sy sammen, rundt knapphullene til slutt etter stolpen er sydd ned.

Lykke til ;)

Marit-Anne

21.12.2017 kl.09:44

Hei. Ser innom deg av og til for finne gode tips til strikkinga mi. Har begynt legge opp en del jakker med Channel Island cast on, det blir veldig bra. I likhet med deg, s synes jeg doble knappestolper er det fineste, men knapphullene har vrt en utfordring. Inntil n. Instruksjonsbildene dine er helt geniale, s n gjr jeg det snn som du forklarer, og det blir s fint. St p.

Strikkepiken

26.12.2017 kl.14:17

Wow! Super-tusen-takk for en fantastisk flott kommentarer <3

Sigrid

15.02.2018 kl.15:48

Takk for god beskrivelse! Det ble perfekte knapphull p doble knappestolper, p min gule og hvite fanakofte. Etter inspirasjon fra deg, ble det ogs min helt egen originale fanakofte. Alltid gy lage noe eget og nytt nr man blir fornyd!

Strikkepiken

15.02.2018 kl.16:43

Sigrid: S fantastisk flott hre! <3

Anne Luther Johansen

17.08.2018 kl.11:27

Har ikke sett bloggen din fr i dag. Har strikket masse gjennom livet, men denne metoden for doble knapphull har jeg aldri sett. Genialt! Skal prves p neste prosjekt med knapper. Og bde bildene og forklaringen din er flott. Lykke til med bloggen videre

31, Saltdal