Monteringsskole - nyttig å vite

Perfekte knapphull til doble stolper

Jeg er alltid på jakt etter nye teknikker. Knapper er et favorittelement og da må jo knapphull være med. Disse knapphullene passer til doble stolper, og montering av doble stolper har jeg skrevet om tidligere her.

Knapphullet finnes som betalbar online tutorial her.

For den som ikke ønsker å betale finnes det et gratis alternativ i form av en kjempefin bloggpost på engelsk. Det er den jeg har brukt for å lære meg denne metoden.  

Først markerer jeg hvor knapphullene skal være, med maskemarkører.

Maskene i mellom maskemarkørene blir til knapphull. Oppskriften sier 3 masker til knapphull, men jeg har justert antallet til 2 masker siden dette er romslige knapphull.

De 2 knapphullsmaskene strikkes med restegarn i kontrastfarge.

Så flyttes disse kontrastmaskene over til venstre pinne igjen.

Maskene strikkes enda en gang med garnet som stolpen strikkes med. 

Slik ser det ut på rettsiden når alle knapphullene er plassert og strikket med kontrastfarge. Jeg har brukt en lang tråd til alle knapphullene, men anbefaler vel egentlig å bruke korte trådrester i samme tykkelse som stolpegarnet. Det er også en fordel å bruke et glatt bomullsgarn, i stedet for et bustete ullgarn som henger seg fast i alt.

Vrangsiden ser slik ut. 

Slik ser det som skal bli knapphullet ut, på vrangsiden. 

Strikk frem til masken som er første maske i knapphullet. Kutt strikkegarnet til en ende på ca 15 cm. Begynn med nytt garn etter knapphullet.

Plukk opp 3 vrange maskebuene og sett disse inn på en hjelpepinne.

Første maskebue såvidt inne på pinnen...

Og alle 3 maskene på pinnen. Altså maskeantall til knapphull + 1 maske.

Sy så maskesting fra høyre strikkepinne til hjelpepinne, og deretter til 2 masker på venstre pinne. 

Jeg syns egentlig at det var godt å sy over pekefingeren, for da ser jeg hva som blir gjort. 2 hele masker i midten er sydd, samt at sytråden er festet i maskene i siden på kanpphullet. Dette for at det ikke skal bli hull i sidene.

Rettsiden ser nå slik ut. 

Og sånn ser stolpen ut på innsiden. Ganske avskrekkende med alle trådendene. Maskestingene er her litt slarkete.

Stram maskestingene.

Plukk opp 2 vrange maskebuer og sett dem inn på pinnen. (Samme maskeantall som knapphullet)

Strikk så disse 2 maskene vrang.

Strikk så videre til til baksiden av stolpen har likt antall pinner som fremsiden av stolpen. Fell av. 

Slik skal nå knapphullet se ut. Knytt solid sammen endene på innsiden av stolpene. La det henge ca 5 cm trådstubber igjen, som gjemmes inne i stolpene til slutt. 

Plukk ut restegarnet.

Knapphullet fra rettsiden. Herlig å se hvordan maskene fortsetter over kanten av knapphullet. 

Vrangsiden av stolpen er like fin.

Så har jeg avsluttet med å sy fast den doble stolpen til innsiden av kofta med små jevne kastesting. Damp og voilà! Perfekte knapphull til mine doble yndlingsstolper!

#koftemontering #knapphull #strikkeknapphull 

Lik strikkepikens facebookside og bli jevnlig oppdatert på kreative sysler og gode tips!

12 fine kommentarer

Isabel Martinez

08.04.2015 kl.21:51

Hei! Jeg må bare si at du har en så utrolig fin blogg! Wow! Stå på videre! Jeg hadde blitt veldig glad hvis du kommenterte min blogg også! Ha en fin kveld videre, og kos deg masse! Klem

strikkepiken

08.04.2015 kl.22:00

Isabel Martinez: Takk :) Finfin kveld ønskes i retur :)

Maria

11.04.2015 kl.21:34

Genialt, dette skal jeg absolutt prøve!

strikkepiken

13.04.2015 kl.12:33

Maria: Gjør gjerne det :)

Kristine

14.04.2015 kl.20:37

En nyoppdaget blogg for meg. Her var det mye fint. Så utrolig dyktig du er.

Jeg har fått masse inspirasjon til min Fanakofte som jeg har tenkt på i lang tid nå.

Tror jeg går for vrangbord oppe og nede, men så var det å velge farge da :-)

strikkepiken

14.04.2015 kl.22:13

Kristine: Så koselig at du fant veien hit da :) Takk for gode ord :)

Fanakofta er så utrolig mye mer variert og individuell ut en de fleste vet om. Så her er det bare å så seg løs med virkemidler :)

Bjørg Myrland

19.04.2015 kl.23:18

Tusen takk for flott instruksjon på knapphull. Har fulgt din instruksjon, og knapphullene ble kjempefine.😊😉

strikkepiken

19.04.2015 kl.23:46

Bjørg Myrland: Så BRA! :D Knapphullene er ny favoritt her i huset også :) Var litt spent på om jeg forklarte hele prosessen bra nok, for det ble så mye bilder at det nesten gikk i surr... :P

fjellgeitbundingen

08.05.2015 kl.09:41

Hei, måtte inn å se hva du hadde gjort siden sist jeg var her. Og slike flott knappehull lar jeg meg virkelig imponere over. Flott Fanakofte også det skal sies. Tenker du burde jobbet med kursing i håndarbeid, så flink som du er. Jeg ville iallefall gjerne kommet på kurs hos deg. Må jo være tilfredstillende å finne penere og penere løsninger. Det er iallefall ikke ting med småskavanker som sendes ut fra deg ;) Du gjør håndarbeid til en perfeksjon, og ting blir både penere og får god holdbarhet, men disse knappehullene ser ganske så mye mer avanserte og tidkrevende ut enn de vanlige litt slumsete hullene :D

strikkepiken

08.05.2015 kl.11:51

fjellgeitbundingen: Så gøy at du titter innom og tusen takk for en kjempefin kommentar! <3

Jeg hadde egentlig planer om å bli lærer. Men så lang kom jeg ikke. Men bruker heller min "undervisnings-bit" her. Et helt ok kompromiss :)

Det er lenge siden det har gått sport i å finne løsninger som er helt ideelt for nettopp det prosjektet jeg holdet på med. Og siden det er så mange ulike prosjekter er det masse spennende teknikker som går gjennom. Jeg har ikke bruk for ekstremsport, jeg er strikkenerd :P

Knapphull til doble stolper må jo syes sammen uansett, og da er faktisk ikke dette så mye mer tidkrevende. Men det tar litt tid før fremgangsmåten sitter i hodet, i rett rekkefølge. Resultatet blir mye finere :)

Takk igjen for gode ord :)

Vestfolddame

27.08.2016 kl.21:49

Hei igjen. Laget i dag dobbelt stolpe etter anvisning fra bloggen din. Den ble kjempefin. Men disse knapphullene da, de er da altfor vanskelig for meg? Leser og leser det du har skrevet, og kikker på bildene, men finnes det en enklere måte å gjøre dette på? Unnskyld maset mitt.

strikkepiken

28.08.2016 kl.09:26

Hei og så flott å høre at du har lyktes med stolpene! :)

Hvis du ikke skjønner så mye av bloggposten om disse knapphullene, kan det jo tyde på at de er for vanskelige akkurat nå. Jeg vet ikke om det finnes en enklere måte å lage nettopp disse knapphullene på, men det finnes enklere måter å lage andre knapphull på.

Bare se her: http://m.strikkepiken.blogg.no/1392050988_hvordan_strikke_knapp.html

Da må du felle til knapphull på fremsiden av stolpen og på belegget. Deretter må du sy sammen, rundt knapphullene til slutt etter stolpen er sydd ned.

Lykke til ;)