Montering av kofte med doble stolper

Fordelen med rundstrikkede plagg er at dem er enkle og strikke, til tross for mønster. Det som er minuset med denne metoden er at det blir mer monteringsarbeid. Tenkte jeg skulle vise hvordan jeg monterer rundstrikkede strikkejakker med dobbel stolpe/list midt framme. Denne kofta har rundfelling, så her er armene strikka sammen med bolen, ergo ingen ermesøm. Men jeg har også skrevet en bloggpost om hvordan sy i ermer på strikkejakker og – gensere?

I tillegg til montering med doble stolper har jeg skrevet om:

Det felles knapphull på alle variantene, jeg bruker varianten forsterkede knapphull. Men en favoritt som bare kan brukes til disse doble stolpene er perfekte knapphull til doble stolper

Sånn ser kofta ut før jeg begynner med monteringen. Midt framme er det strikket 5 vrange masker som skal brukes til å klippe i. Disse vil ikke vises når jakka er ferdig.

Før jeg kan begynne å klippe i genseren (som skal bli til jakke) må det syes med tette symaskinsting så ikke hele strikkeplagget rakner. Jeg har sydd totalt 6 sømmer, 3 opp på hverandre for sikkerhets skyld. Så klippes det mellom disse sømmene.

Å klippe i strikketøy føles aldri riktig, selv om det er sydd aldri så bra og tett på forhånd. Her har jeg lagt ei avis mellom for- og bakstykket. Da snyter jeg meg selv for mulighetne til å hekte saksa i mønstertrådene på innsiden av ryggen, og klippe mer en hva jeg skal. 

 

Her plukker jeg opp masker langs klippekanten, med en heklekrok, for så å føre dem over på en rundpinne. Maskestopper i slutten av pinnen er lurt å huske på. Veldig kjekt med oppskrifter som det står hvor mange masker pr. cm det skal plukkes opp. I dette tilfellet er det 13-14 masker pr. 5 cm. Her har jeg merket opp 5 cm og det er da enkelt å plukke opp riktig antall masker. Slik blir stolpene/listene på begge sidene like lange, ganske samme antall masker og ikke skeive i forhold til hverandre. 

En annen variant er å plukke opp 3 masker pr. 4 omganger. Dette synes jeg er en mer unøyaktig måte å plukke opp masker på. Men denne hyppigheten brukes på garn som er 170 løpemeter pr. 50 gram og til 100 løpemerter pr. 50 gram. Altså en litt mer allsidig formel.

Sånn ser det ut når jeg har har brettet stolpen dobbel og syr den fast på innsiden av jakka og gjemmer sårkanten. Viktig med knappenåler slik at alt holder seg på plass. Jeg er heldig som er blitt utstyrt med en gjevn håndsøm, og slike prosjekter er en god anledning til å vise den fram. 

Her er stolpen på venstre side sydd fast og er klar til knappeplassering. Jeg måler alltid med målebånd først, slik at jeg setter knappene sånn cirka der dem skal være. Så kontrollteller jeg alltid etterpå, noterer ned masker i mellom, regner ut gjennomsnittet slik at alle knappene blir plassert like langt fra hverandre og finjusterer plasseringa helt til slutt. Dette er detaljer som er viktig å være nøye med!

Når dette er gjort kan jeg strikke høyre stolpe/list og felle til knapphull i samsvar med knappeplasseringa. Selv om masketallene stemmer og alt tilsynelatende skal gå bra, er det viktig å sjekke at stripene stemmer med hverandre og eventuelt justere knapphullene en maske til eller fra. Det er også viktig å huske på å felle knapphull på både fremsiden av stolpen/lista og på belegget. 

Her har jeg gjort samme på høyre som på venstre. Knapphullene også er doble, så jeg har sydd over dem med små kastesting. Da er det viktig å passe på at knapphullene ikke blir for trange til knappene, men det er helt ok at dem er trange når kofta er ny. Dette går seg til ved bruk.

Sånn ser det ferdige resultatet ut. Stolper, knappehull og knapper er på plass.


#fana #monteringavstrikkejakke #norsktradisjon #strikking

Lik gjerne Strikkepikens facebookside og få med deg alle bloggpostene!

32 kommentarer
    1. Så flott arbeide. Skulle fått deg til å montert for meg skjønner eg:0). Skal strikke kofte eg og og må på bygda for å finne nokon som kan montere for emg. Men det må da finnes noen vil eg tro. du er kjempeflink. klemmen

    2. gretashobby: Takk takk Greta 🙂 Jeg monterer vel ikke mer enn helt strengt tatt nødvendig. Synes det er et ork å montere, men jeg er nok for sta til å gi opp. Jeg har et mål om å bli flink til dette en gang.
      Tror du ikke at du kan montere selv? Er ikke så fryktelig vanskelig, bare tidkrevende og en tålmodighetsprøve. Hvilken kofte skal du begynne med? 🙂

    3. Eg har ikkje symaskin, og skal ikkje ah nye heller. For eg elsker å sy også og ryggen toler det ikkje. Så eg må nok på bygda og finne syerske. Men det går greit. eg ahr gjort det før, så eg hadde nok kalrt det. Eg skal lage Mariuskofte

    4. Tusen takk for denne supre veiledningen!!! Nå skal jeg tørre å gå på monteringen av nystrikket genser til barnebarnet.

    5. Reidun: Så bra å kunne være til hjelp! 🙂 veldig kjekt å begynne med små plagg, da blir ikke jobben uoverkommelig og det blir heller ikke helt krise om det går feil. Bare husk å sy godt! Lykke til! 🙂

    6. Hei! Jeg må bare fortelle deg at denne bloggen gjorde at jeg turte å klippe montere og klippe opp bolen på kofta til kjæresten min. Denne kofta er tredje gang jeg strikker med mønster og jeg må si meg ganske fornøyd med resultatet! Jeg turte ikke klippe opp til armer da det var litt vanskelig å beregne størrelsen på hullet;) Heldigvis fikk jeg hjelp av svigermor dagen etterpå. Tusen takk for tips og hjelp!

    7. Hei! Dette så overraskende enkelt ut! Jeg strikket en setesdalsgenser som ble noe for trang, så planen min er å lage jakke av den i stedet for.
      Men jeg lurer på: Når du lager stolpen, hvordan gjør du i brettekanten? Strikker du en omgang rett, eller vrang, eller? Jeg har ellers vrangbort med to r/ to vr.

    8. Photobscura: Så bra å kunne inspirere 🙂

      Nå har jeg strikket litt forskjellige oppskrifter, men når strikker doble stolper så strikker jeg 1 pinne rett og 1 pinne vrang, totalt 7 pinner. Så strikkes 1 pinne rett fra vrangen for å enklere få til å brette stolpen også fortsetter du i med glattstrikk. Husk knapphull på både forsiden og belegget 🙂

    9. Hei. Et lite spørsmål: bruker du mindre pinnenummer på stolpene? Altså som man ofte gjør på vrangbordene? Jeg skal montere en jakke nå, som skal strikkes stolper lik vrangborden – 2 r og 2 vr på tvers – altså plukker opp langs klippekanten. Det står ikke noe om pinnestørrelsen å da blei æ så i tvil. Takk.

    10. Utrolig bra innlegg om montering. Har lurt en stund på dette… Men en ting; lager du to stolper? Den vanlige foran, og en annen som brettets bak? Eller er det en som brettets dobbelt?

    11. Sarah: Takk 🙂 jeg har skrevet 3 ulike innlegg med 3 ulike monteringsmetoder.

      På denne bloggposten er stolpene strikket i glattstrikk og brettet dobbelt, 1 på hver side av åpningen i fronten.

      Jeg har også strikket en kofte med enkle stolper + belegg som er strikket loddrett (altså motsatt vei av selve jakka) http://strikkepiken.blogg.no/1395861408_enkelt_belegg_til_mar.html

      En annen variant er å strikke enkle stolper og belegg samme vei som kofta er strikket. Dette krever en del mer montering en de 2 andre alternaivene. http://strikkepiken.blogg.no/1355781925_mariuskofta.html

      Ble ting litt klarere? Lykke til 🙂

    12. Så vakre plagg du strikker!
      Jeg strikker for tiden Fanakoften med rundstrikk, og jeg har kommet til sammenstrikkingen. I oppskriften min står det at lusene ikke blir over hverandre pga felling, men jeg ser du har dine lus over hverandre. Hva gjorde du da du felte? Tar imot alle råd med stor takk 🙂

    13. Elisabeth: Takk for det 🙂 jeg fulgte genseroppskriften i 1011 Til Fjells Sandnesgarnhefte og modell 20. Denne gjorde jeg om til jakke. Her felles det ragland under ermene, slik at det som eventuelt ikke stemmer, blir gjemt under her. Alle lusene skulle plasseres over hverandre.

      Vet ikke om dette var til så mye hjelp. Lykke til 🙂

    14. Flott! Tusen takk for at du har delt dette på nett, nå skal i gang å prøve meg på å klippe opp strikketøyet til jakke. Skal også prøve meg på dette å hente opp masker for å strikke en penere stolpekant. Har ikke gjort dette før så det blir gøy å prøve. Tidligere har jeg heklet en kant, men da blir ikke kanten så pen, selv etter dumping. Ønsker meg selv lykke til og takker igjen for et super innlegg.

    15. Jeg er så glad for at jeg har funnet frem til din blogg, for her er jo all hjelp jeg trenger til montering av strikkeplagg. Grei forklaring på alt, tusen takk! Selv om jeg har strikket i en hel kvinnealder, er det alltid mer å lære. Et spørsmål: Jeg strikker fanakofte i Sandnes tynn merinoull, vil du anbefale enkle eller doble knappestolper? Jeg skal plukke opp m og strikke på tvers……

    16. Ragna: Hei og så hyggelig å høre! 🙂

      Jeg velger, og anbefaler, alltid doble stolper til så tynt garn. Jeg er klar over at dette i stor grad dreier seg om smak og behag, men doble stolper er helt klart min favoritt 🙂

    17. Hei.
      Takk for fin blogg. Et lite spørsmål ang. stolper og kofte strikket i tynt garn: Jeg har strikket en lang kofte-utgave i mønster Holmenkollen. Garntype Sandnes minialpakka. Ser at du foretrekker doble stolper, men jeg tenker at det kan virke voldsomt/stivt på en kofte som er såpass lang at den rekker meg til lårene….? Ble vanskelig å forklare skriftlig ser jeg nå, men håper du skjønner hva jeg mener, og at du gidder å svare meg 🙂

    18. Vestfolddame: Hei og takk for en fin kommentar 🙂

      Hm, jeg skjønner hva du mener. Personlig tror jeg ikke dette vil bli et problem, men da er du avhengig av at du ikke plukker opp for få eller for mange masker til stolper. Blir stolpene for kort snurpes dem sammen i jakkeåpningen, og plukker du opp for mange vil jakken bue utover, så dette er verd å legge litt jobb i for å teste ut.

      Dette handler i stor grad om personlige preferanser, så prøv deg frem og se hva syns om, gjerne på en prøvelapp. Så skal det sies at alpakka er et mye slappere garn uten så mye spenst og de skal en ganske mye fastere strikkefasthet (tynnere pinner) til for at det vil virke stivt, kontra ullgarn.

      Jeg kan foreslå et annet alternativ for deg som du kan vurdere: http://strikkepiken.blogg.no/1395861408_enkelt_belegg_til_mar.html

      Og for ordens skyld, jeg svarer på alle seriøse kommentarer, noen tar bare litt lengre tid. Uansett masse lykke til! 😉

    19. Steike, denne bloggen er midt i blinken! Utrolig mange nyttige tips og flotte detaljer. Min go to-guide når jeg lurer på noe 😀
      Jeg lurer på hvilken maske du syr maskinsømmen i. Ut i fra bildene kan det se ut som du syr på den første “bobla” på vrangstrikket, kan det stemme?

    20. Hej. Jag stickar en isländsk kofta till min dotter och vill montera på en dragkedja (glidelås). Vilken teknik rekommenderar du efter att jag har klippt tröjan? Är dubbla stolpar det bästa – där man syr fast dragkedjan i bakre stolpen?
      Tack för råd 🙂
      /Sandra från Sverige

    21. Sandra: Hei Sandra! 🙂 Jeg har ingen erfaring med montering av glidelås og har dermed ingen gode råd å komme med. Har du forsøkt å google eller en runde på youtube? Søk på insert zipper into knitted garments.

      Lykke til 🙂

    22. Du er utrolig flink og god til å forklare og legge inn filmsnutter. Takk for hjelp og inspirasjon. Nå blir det doble stolper på min kofte.
      God strikking 🙂 !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg