Hvordan få fine skuldersømmer på kofter?

Jeg har som kjent strikket på en klassisk fanakofte den siste tiden. Det har vært en gylden mulighet til å prøvd ut flere ting og teknikker. Nå er det skuldersømmen jeg har forsket på. Jeg har tidligere skrevet om hvordan jeg syr ensfargede skuldersømmer og det kommer frem i dette innlegget

Har kofta mye mønster liker jeg best å sy skuldersømmen med mønsterfargen, for å skape en kontrast og stramme opp uttrykket. Kofter som har mye mønster, er umulig å få til å stemme med mønsteret for her vil det uansett bli et avvik på en halv maske, så da er det bedre å gjøre noe helt annet. Lus er derimot en annen sak!

Ideen oppsto mens jeg strikket, og jeg tenkte at jeg ikke ville ha to like mønster-rapporter etter hverandre. (f.eks. 2 grå eller 2 hvite striper sydd sammen med maskesting på skuldrene.) Derfor var hypotesen at jeg skulle dele opp en stripe i 2 og sy den midterste omgangen. (fanastriper har 2 ensfargede omganger, 1 omgang med lus og 2 ensfargede omganger)

 

Dette var planen min i begynnelsen, og jeg ville sjekke ute om det gikk an å sy maskesting med 2 farger. Det gjorde det ikke. Så da måtte jeg finne på noe nytt, både mer komplisert og enkelt på en gang. 

 

 

Videoen viser hvordan sy maskesting med en farge.

Siden plan A gikk i vasken måtte jeg finne på noe annet. Diagrammet over vise hvordan jeg gikk til verks. 

Jeg strikker rundt første omgang i fanastripa. Så delte jeg opp maskene til for- og bakstykket. Forstykket ble satt på vent og ble ikke strikket mer på. Bakstykket strikket jeg en vrang ensfarget pinne tilbake og deretter en rett pinne til med lus. Så sydde jeg sammen pinnen med lus sammen mot de ene omgangen med hvit som var strikket rundt på fremstykket, med en hvit tråd. 

Maskesting er helt klart den fineste og mest usynlig måten å sy skuldersømmer på, men ikke den sterkeste. (Her kan 3 needle bind off være et alternativ, men den er ikke like fin.) Det kan være lurt å sy et bånd under skuldersømmene helt til slutt. dette bidrar til at skuldersømmene blir mer holdbare og ikke siger, dette er tross alt et kritisk punkt som skal holde hele vekta til kofta mer enn en vei.

Sånn ble skuldrene. Resultatet ble det samme som jeg opprinnelig hadde tenkt, mens veien ble til mens jeg gikk. Nå vil jeg presisere at det på ingen måte er nødvendig å gå så grundig til verks, men er det perfeksjon det jaktes på er dette en bra innfallsvinkel. Og er ting mulig, så vil jeg jo gjerne kunne dem… Meget fornøyd ble jeg også!


#skuldersøm #koftemontering #kofter

Lik strikkepikens facebookside da vel! 

10 kommentarer
    1. Utrolig nøye med alt du gjør. Blir så imponert når jeg ser koftene dine 🙂 Tenker at du burde gitt ut en bok med alle de flotte tipsene du deler med oss 🙂

    2. Nicoline: Takk for en flott kommentar og så kjekt at du lar deg imponere 🙂

      Ingen bok-planer enda, men ingen vet hva fremtiden vil bringe, heldigvis 🙂

    3. Hei! Takk for tips, dette skal jeg prøve. Jeg lurte på om du feller av maskene på vanlig vis før delene maskes sammen i toppen?…altså i skuldrene. Har ikke montert kofte før og har snart en fanakofte klar for montering. 🙂

    4. Dette er definitivt en av favorittene mine! Det blir så pent. Når jeg ser andre gensere ikke bruker denne metoden får jeg nesten litt vondt i magen. Hehe.
      Jeg stemmer også for en bok 😀 Bruker mange av dine teknikker. Å kunne hatt alle samlet i en bok hadde jo vært fantstisk, selv om bloggen din er ett flott hjelpemiddel. Enkelt å søke opp, og enkelt å finne frem til.
      Takk for at du deler teknikkene dine 🙂

    5. Frida: Så flott å høre! 🙂 Jeg skjønner hva du mener, vet godt hva jeg selv foretrekker og prøver, noen ganger hard, å ikke bry meg hva andre gjør… 😛

      Haha! Så flott å høre at de er flere som ønsker bok 😀 Fortsatt ingen konkrete planer, så vi får se 🙂

      Supert å høre at du trives her inne <3

    6. Hei på deg:-)
      Da har jeg masket sammen mine første skuldre på en fanakofte, og det ble kjempefint takket være denne instruksen din. Tusen hjertelig takk. Nå skal jeg sy på ermene etter en av det andre instruksjonsfilmene dine:-)

    7. Så lur du er! Men det er ikke alltid at mønsteret har ensfargete rader innimellom. For veldig mange år siden strikket jeg en genser med “diamantrutemønster” med to farger. (Inni hver rute var det åttebladsroser). Da jeg skulle maske sammen på skuldrene brukte jeg to nåler, en for hver farge og sydde sammen slik at sammensyingen dannet den midterste raden i stjernemønstret. Det var litt plundrete, men ble veldig pent. Og etterpå gjorde jeg det samme med armene. Dessverre er dette så lenge siden at jeg ikke har noe bilde…, men genseren finnes ennå, bare ikke hjemme her hos meg.

    8. Brit Schjelderup: Hei og takk for en hyggelig kommentar!

      Dine tips er notert, og jeg skal så absolutt teste dem ut ved en senere anledning! Takk for at du deler dine oppdagelser 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg