Montering av kofte med enkle stolper og i sydde armer

Her skriver jeg om om hvordan jeg monterte årets største julegave. Samboeren min hadde nemlig ønska seg Mariuskofte til jul. Den skulle ikke være helt etter oppskrifta, så X O X O ble bytta ut med noter jeg tegna selv. Godt gammeldags rutepapir, blyant, kalkulator og strikkeoppskrift i skjønn forening, for å få det nye mønsteret til å passe inn i orginalmønsteret. Hodene ble strikket og halsene til notene ble brodert på etter hvert. Kofta ble ferdig til jul, med et nødskrik.

Inga er veldig glad i å sove opp på det jeg måtte holde på med… Men hvem kan vel motstå slike pelskledde små hjerteknusere…?



Så til selve monteringa av strikkejakka. Det er svært kjekt å ha et stort bord med godt lys.

I tillegg til enkle stolper som strikkes horisontalt har jeg skrevet om:

Det felles knapphull på alle variantene, jeg bruker varianten forsterkede knapphull. Halsforming har jeg ikke tatt for meg i dette innlegget med det har jeg skrevet om her

Jeg begynner alltid med å sy sømmene midt framme. Disse syr jeg med kontrastfarge og med korte små rettsømssting. Jeg syr 3 sømmer på hver side, totalt 6 sømmer, med plass til å klippe mellom. Vær obs på at du syr helt ned og helt opp i kofta, slik at det ikke kan rakne ut noen tråder! 

Legg så en avis/papplate/skjærefjøl mellom for- og bakstykket, så er det umulig å hekte saksa fast i trådene på bakstykket og klippe feil. Klipp så mellom sømmene. 

Når det kommer til armene er det lurt å ha maskene på bakstykket på en rundpinne og framstykkene på egne pinner. Slik blir arbeidet liggende flatt og det blir lettere å se hva du gjør. Endestykker kan være kjekt å ha for hånden, så maskene ikke glir av pinnene. 

Når det skal syes og klippes til armene er det er det viktig å måle nøye. I utganspunktet skal armen og hullet være like stort. Men det må tas med i beregninga at det skal syes maskesting på skuldrene, noe som bidrar til å øke armehullet med en omgang/noen millimeter. (se bildet under) Det blir penere å klippe et ermehull som er en smule mindre og ha en litt større arm, enn motsatt. Skulle armshullet bli alt for lite kan jo dette rettes opp med å sy en ny runde og klippe ermehullet litt større. Klipp heller for lite enn for mye. 

Det viktig å sy rette maskinsømmer mellom maskene, for det blir finest når ermene skal syes i for hånd senere. Ergo ikke sy en bølgete søm som berører flere masker, da blir resultatet skeivt og hakkete selv om du syr aldri så pent når armene skal settes i.

Jeg har satt av 2 hele masker til å klippe i til hver arm. (se bilde over) Sy godt flere ganger frem og tilbake der armehullet slutter.  

Sy maskesting på skuldrene. Jeg har skrevet et innlegg som går i dybden rundt temaet skuldersømmer. Det er å lese om her. Det er viktig å sy denne sømmen passe stram, altså ikke for løs og ikke for stram. Når du sliter med å se hva som er strikket og hva som er sydd, behersker du denne teknikken. Det kan være lurt å øve på en prøvelapp, om dette er nytt.

Her er listene ferdig strikket. Listene bør strikkes litt kortere en kofta, slik at det ikke blir “slark” i fronten. Når jeg sier dette vil jeg legge til, det er lettere å strekke noe som er langt og smalt enda lengre, en å strekke noe som er langt og bredt. Altså ikke strekk stolpene nevneverdig ved damping.

Damp delene før de nåles sammen. Jeg fikk et tips om å bruke sikkerhetsnåler, i stedet for kanppenåler, noe som ble en god løsning. Knappenålene har en tendens til å forsvinne inn i strikketøyet og plagget kan ikke flyttes noe særlig på mens monteringa pågår. Alt dette er nå en saga blott, nå kan det strikkes hals og syes stolper om hverande, en perfekt løsning for den uorganiserte strikker som liker å holde på med alt på en gang.

Når jeg monterer slike kofter syr jeg alltid listene fra retten. Da har jeg til en hver tid kontroll på hvordan det ser ut. Her har jeg brukt kastesting, men jeg har i ettertid lagt min elsk på madrasssting.

Når denne sømmen er ferdig på retten, damper jeg for å se at jeg bli helt fornøyd. Da damper jeg også belegget den retningen det skal ligge. 

Her har jeg nåelt fast belegget på vrangsiden og syr med små kastesting. Pass på at belegget ikke blir dratt for langt inn på kofta, dette vil vises på rettsiden og resultatet blir mye mer klumpete. Det er viktig at sømmene på innsiden ikke blir for slakke eller for stramme. Sjekk hele tiden på rettsiden.

Når armene skal settes i er det lurt å markere hva som er midt under armen og midt over armen, både på arm og på kofte. Begynn med feste armen på disse to punktene med sikkerhetsnåler og sett flere nåler mellom disse punktene etter hvert. Da unngår du at armen vrir seg eller forskyver seg. Jeg justerer flere ganger. Godt forarbeid er viktig for å sikre en fin søm. Jeg begynner helst å sy fra skulderpunktet og syr så ned på hver side og avslutter midt under armen. Det er fult mulig og gjøre det motsatt vei, men det er viktig at det syes i hver retning. Ellers kan armen nok en gang vri seg. 

Her er et uskarpt bilde av hvilken teknikk jeg bruker når armene skal syes i. Jeg har skrevet mer om hvordan å sy i erme her.

En kjedelig ting jeg erfarte etter at jeg hadde sydd armene i var at armehullet ble for trangt til han som skulle ha jakka. Men siden dette var en delvis hemmelig julegave, følte jeg at jeg ikke kunne be mottaker om å prøve den. I ettertid hadde jeg håpet jeg hadde gjort det. 

Dermed måtte jeg sprette ut armene, rekke opp øverste del av armene og øke brått ut hele 8 masker ekstra. Fra nå av skal alle strikkeplagg prøves når armhullene er klipt!

Nål fast belegget og sy fast. Jeg har valgt å sy fast med blå tråd, som er hovedfargen på kofta. Skulle noe av beleggsømmen skimtes på rettsiden vil den ikke være like synlig som om jeg skulle brukt rød tråd, mot det blå og hvite.

Slik ble det ferdige resultatet fra innsiden. Midt under armen har jeg økt ut 6 ekstra masker for å få belegget til å bli videre enn selve armen. Dette for at belegget ikke skal stramme fra innsiden. Jeg husker at jeg lærte på skolen at belegg og for må være større enn selve plagget. Egentlig høres det veldig rart ut, men det stemmer helt klart i praksis. 

Nå har du det du trenger for å montere egen kofte og genser. Lykke til!


#mariuskofte #monteringavstrikkejakke #norsktradisjon #strikking

Lik Strikkepikens facebookside da vel!

21 kommentarer
    1. Så flink du er. Både til å montere det og til å dokumentere det. Er så imponert. Har vel sagt det før men eg mener det også. kjempeflott sluttprodukt og så ahr du lært mye sjølv også. Skal gå inn att å lese innlegget ditt når eg kjem emg så alngt att eg skal prøve emg på å montere sjølv

    2. Greta: Takk for det 🙂 Har montert kofter før, men følte at det var først nå jeg virkelig fikk fart på sakene. Det kommer bilde av ferdige kofta etterhvert 🙂 Jeg syns det er viktig å lære seg å montere pent, for ikke å gjøre skam på strikkejobben forut 😉 Ja, gjør gjerne det 🙂 Fint å kunne bidra med erfaringer 🙂

    3. strikkogmer: Ja, ikke sant? 🙂 Gøy å lage noe helt spesielt til en som er helt spesiell 🙂

      Det er faktisk ikke så fryktelig skummelt å klippe i strikketøy. Bare sy godt og følg rådene mine, så skal det ganske mye til for at det kan gå feil 🙂 Det er gøy å mestre nye ting 😉

    4. Artig med noter på koften. Og ser at du også øker belegget under ermene..jeg syns det er veldig rart at det ikke står i strikkeoppskriftene jeg. Jeg øker også i halsbelegget når jeg må ha det i halsen, og ikke dobbel vrangbord i halsen gjør du?

    5. Guro Eriksen: Jeg savnet selv en god forklaring på hvordan dette gjøres, da jeg begynte å montere for noen år siden, så nå når jeg vet det er det fint å kunne dele det med andre 🙂 må jo skrive ned alle “supertriksene” mine, slik at jeg ikke glemmer dem selv… 😛 Så bra at arbeidet mitt blir satt pris på 🙂

    6. Trulte H: Ja, ikke sant? 🙂 Det kommer mer fullstendige bilder av kofta etterhvert 🙂

      Jeg må si meg enig i at jeg synes det er fryktelig merkelig at det ikke står i oppskriftene.

      Jeg har strikket dobbel vrangbord i halsen, uten å øke ut noe mer. Strikker du glattstikk med økninger som belegg? Har jeg forstått riktig? Hva er eventuelt fordelen med det? 🙂

    7. I halsen hvis det skal være belegg og ikke dobbel vrangbrod så øker jeg på belegget i halsen…Jeg har strikket to gensere bl.a som er “kuttet” rett over på en måte, og for at de ikke skal rulle…så lager jeg belegg på innersiden av genseren…Se på selbugenseren min Kauni som jeg la ut for en stund siden…(er ikke så flink til å forklare) På dobbelvrang bord i halsen øker jeg ikke på innersiden. 🙂 Driver jo mest med frihåndsstrikk jeg. 🙂

    8. Hei! Så fint det er med internett! Jeg har en garnbutikk her i Tyskland og der blir det selvfølgelig ikke strikket norske kofter. Men etter at jeg begynte med en fast strikkegruppe har fire damer våget seg… Tja, for ikke å komme ut å kjøre strikket jeg ei kofte til meg selv i fort fart som prøveobjekt og da ble jeg veldig glad når jeg fant denne utmerkede bloggen! Tusen takk for de flotte bilde-illustrasjonene!

    9. Hei igjen!
      I de norske oppskriftene står det at en skal strikke frem og tilbake for å lage halsutringningen. Det er veldig vanskelig for nybegynnere å få dette til. Så jeg lar “mine elever” her i Tyskland heller strikke mønsteret rett opp og så gjøre slik vi gjorde før i tiden: sy en hjelpetråd slik utringningen skal bli ( ca. 7 cm midt på foran) og så sy to sømmer langs tråden og deretter klippe vekk det overflødige. Etterpå tar jeg da opp maskene langs halsen, strikker 6 omganger en vridd rett, en vrang, deretter en omgang rette masker som brettekant og etterpå glattstrikk til belegg. Slik blir det ikke sånn en tykk halslinning.
      Ha en god høst og kos dere med å strikke. Mitt motto: å strikke er yoga for sjelen!

    10. Grete Andresen: Hei igjen. Jeg må si at jeg har vært innom begge typene du beskriver. Personlig liker jeg best og felle til halsringing, så sant mønsteret er någenlunde enkelt. Men dette er en smaksak og det fungerer å gjøre det på begge måtene.

      Takk det samme! Stas å ha utenlandske lesere 🙂

    11. Har da montert min første kofte – her var det god hjelp å få! Tusen takk for gode og tydelige beskrivelser!

    12. Takk for oppskrift, denne kommer godt med når jeg skal montere fanakoften min. Men jeg har ikke strikket belegget rundt, men frem og tilbake – da vil det ikke stramme!

    13. Hei, takk for gode råd, som kommer godt med når jeg strikker min første kofte. Når det gjelder armer har jeg tenkt og sy maskesting mellom bak og forstykket. Jeg er veldig usikker når det gjelder om hva som er greiest og gjøre, kan jeg maske sammen bak og forstykket før jeg syr maskinsømmer rundt armene? Jeg klipper opp armene når jeg har sydd maskinsømmene.

    14. Hei
      jeg er nybegynner og har kjøpt garn til å stikke kofte, men jeg klare ikke.
      kan du vær så snill og hjelp meg.Tusen hjertelig takk.
      Mvh Sima

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg