Kreasjoner med symaskina

T-skjorte med V-hals og strikkeknapper

Det er kjekt veksle mellom strikking og sm litt. Men selv om jeg syr s er det vanskelig legge strikkinga helt p hylla.

Det hele begynte med en noen rtffe knapper med strikkemnster, og de bare hylte og skrek for bli med meg hjem. Og etter slik innsats ble de belnnet med flytte inn hos meg. Jeg hadde ingen planer om hva jeg skulle bruke dem til, men jeg fant fort ut dem ble kjempefine p svart ty.

Og da jeg fant en t-skjortemnster som skulle ha tre knapper og i tillegg v-hals, falt jeg for denne varianten.Mnsteret har jeg kjpt p stofstedet.dk. Knappene har jeg kjpt p min lokale garnbutikk, men jeg fant dem ogs p nett her. Jeg har ogs sett disse knappene i mange garnbutikker.

Jeg har ingen tidligere erfaring med mnstrene til det danske merket Onion, men de virker veldig oversiktlige og greie. Jeg liker veldig godt at mnsterdelene ikke gr p kryss og tvers over hverandre og er tydelige tegne av. Det flger ogs med greie forklaringer p hvordan mnsteret tilpasses til dine ml, og smrekkeflge da.

Jeg mtte flytte midjen opp 4,5 cm og tilsvarende forlenge toppen. Jeg er kort i overkroppen, med hy midje, s dette er et velkjent problem. Det er det som er s fint med sy selv, da blir alt plassert p riktigplass i forhold til meg.

Halskanten ble litt slarkete og jeg mistenker at den er et par centimeter for lang, selv om jeg har gjort slik mnsteret beskrev. Dette vises spesielt i nakken. Og jeg syns skjorta ble litt vel trang rundt magen, til tross for at jeg sydde s langt ut i smrommet som mulig.

Skal jeg sy en til s blir det strammere halskant og ha en strrelse strre p underdelen. Skjorta er fult brukbar, men den trenger noen justeringer for bli perfekt. Men et helt ok prveprosjekt.

Jeg syns utringningen ble i overkant avlrende, s jeg flyttet knappene litt lengre opp for holde skjorten mer igjen. En veldig grei og enkel tilpasning gjre siden skjorta ikke har knapphull og knappene bare er satt p som pynt og kan ikke knappes opp. Men det er knappene som holder fronten sammen, fordi knappesmmen gr gjennom frontstykket bde p hyre og venstre side.

Under bysten har jeg sydd 3 smmer p hver side. Overtrden er vanlig svart sytrd og undertrden har jeg brukt tynn svart elastikk. Dette har jeg gjort for f litt mer fasong p t-skjorta.

Det finnes to alternativer for kanten nede, buet eller rett. Jeg valgte den med bue. Det er riktignok ikke en veldig tydelig bue, men dette er en detalj jeg ikke har i klesskapet fra fr av.

Alt trengs ikke utdypes...

4 fine kommentarer

ravn73

05.10.2015 kl.18:29

S fin!

Strikkepiken

05.10.2015 kl.18:39

ravn73: Takk :)

Oslofru

05.10.2015 kl.18:54

Jttefin!

Strikkepiken

05.10.2015 kl.18:59

Oslofru: Takk takk :)