Strikkeskole - kjekt å vite

Hvordan få fine økninger som heller mot høyre og venstre?

Det finnes økinger som heller mot høyre og venstre. Og en kan fint klare seg med en av dem, men når det finnes to varianter liker jeg å benytte meg av dem for det høyner produktet bittelite grann. 

Hva vil denne typen økinger være fint å bruke til?

  • Ermer på kofter som strikkes nedenfra og opp.
  • Etter felt innsving i livet og maskeantallet skal økes ut igjen. 
  • Raglangensere/jakker som strikkes ovenfra og ned.
  • Øking til tomler. 

Det finnes sikker masse flere bruksområder. Jeg har tidligere skrevet en tilsvarende bloggpost om Hvordan få fine fellinger som heller mot høyre og venstre?

Staci fra very pink knits er en av mine favorittkanaler på youtube. Hun har svar på veldig mye!

Å øke på denne måten blir nesten usynlig. Her har jeg økt to masker, en på hver side av den petrolfargede midtmaska under på armen. Jeg peker mot den økte maska som heller mot høyre.

Bildet er hentet her.

Illustrasjon av hvordan den økingen som lener mot høyre lages.

Her peker jeg på den økte maska som heller mot venstre. Denne varianten av økingen er det jeg kjenner som vanlig måte å øke på, og det er varianten jeg har brukt i mange år. 

Bildet er hentet her.

Illustrasjon av  hvordan den økingen som lener mot venstre lages.

Bildene er fra medaljekofta mi. Oppskrifta finnes i kofteboken.

Slik dukker nye masker opp nesten fra intet, og det er jo sånne detaljer jeg liker å nerde over!

Lik strikkepikens facebookside og få flere tips og kreative innspill!

10 fine kommentarer

fjellgeitbundingen

22.07.2015 kl.22:43

Takk for tips. Og kofta ser jo nydelig ut :)

strikkogtov

22.07.2015 kl.22:53

Jeg har også lært meg denne metoden :)

Strikkepiken

22.07.2015 kl.22:58

fjellgeitbundingen: Bre å bruke i vei :) Og takk :)

Strikkepiken

22.07.2015 kl.22:59

strikkogtov: Den er ikke dum ;)

Silje Lien

23.07.2015 kl.22:48

Oi, så bra tips! Det ser jo kjempebra ut!:D

Strikkepiken

23.07.2015 kl.23:42

Silje Lien: Bra du liker det :) Jeg er ALLTID på jakt etter ting som ser bra ut ;)

Tone

24.07.2015 kl.11:12

Du strikker bare så vakkert. Sjeldent vakkert. Kjempetips. Har alltid vridd samme vei, jeg. Aldri for gammel til å lære noe nytt. :)

Strikkepiken

24.07.2015 kl.11:20

Tone: Takk og takk :)

Ja, jeg har også vridd samme vei i mange år, og klart meg fint med det. Men dette er jo en enkel ting som bidrar til et bedre resultat. Og da er det jo verdt det ;)

Ja, heldigvis for det! :P

Helene

21.07.2017 kl.17:38

Hei! har lest din blogg lenge og såklart var det her jeg fant løsninga på et problem jeg lenge har slitt med; få fine økninger i mønster på armen. Dette virker som en helt super teknikk, både med vridninger og midtmaska. MEN!! jeg forsøkte og strikke midtmaske. problemet var da at jeg måtte tvinne med bunnfarga rundt omganger i andre farger. Resultatet ble at midtmaska ble forferdelig ujevn oppigjennom.. hvordan hadde du løst det i mønster med mange farger? droppa mdtmaske?

Strikkepiken

23.07.2017 kl.16:49

Hei og så flott at du finner teknikker du kan bruke!

Når du tvinner/henger opp garnet, hvor gjør du det? Jeg bruker å unngå maska før øking, økt maske, midtmaske, økt maske og maska etter øking. Dette funker for meg ;)

30, Rana