Lite blogging, mye strikking

For tiden så har det ikke blitt så mye blogging. Av den hyggelige grunnen av at tiden er okkupert med strikking. Men etter den søte kløe, kommer som kjent den sure svie… I skrivende stund har smertefulle armer og fingre krangla seg til strikkefri, i noen dager. Da hjelper det lite at jeg holder som regel på med flere prosjekter på en gang, for å få litt variasjon fra både prosjekter og pinner. September i år er intet unntak. Her går det i mariusgenser og fanakofte. 

Arm nr. 2 er straks klar til å settes inn på rundpinnen til bolen. Så rundfelling og mariusmønster er ikke langt unna. “Rusket” som er på genseren er kattepels, som jeg selvfølgelig skal ta meg bryet med å fjerne når genseren er ferdig. Sånn er det når det ene familiemedlemmet er en koselig liten pus som begynner å forberede seg til vinterkulden. 

Fana-kofta går det fremover med i rasende fart. Det er godt å være kommet så langt at jeg kan slå fast at den blir veldig fin. Ikke så mange omgangene igjen før jeg kan felle av ved halsen. Jeg krysser fingrene for at monteringa går bra, nå som jeg elegant har lurt meg unna å sy i armene med å heller gå for rundfelling, på dette prosjektet også. 

Høsten er en fin tid med en vakker fargepallet. Jeg lar meg derimot ikke imponere av temperaturene ute som ligger i underkant av 10 grader på sitt varmeste, på dagtid. Verre skal det nok bli, så jeg har like godt begynt å glede meg til neste sommer. I mellomtiden er jeg glad for at jeg kan strikke, slik at jeg og mine holder seg varme når kvikksølvet kryper nedover gradestokken. 

8 kommentarer
    1. InNorth: Takk for det 😀

      Fanakofta er veldig fin, ja! Har funnet en bok på biblioteket om historien og mange varianter på den kofta. Det skal jeg skrive om senere 🙂

    2. har du strikka mønsteret frem og tilbake så du slipper å klippe opp fremme? sernydelig ut kofta og Mariusen blir nok kjempedigg når den er ferdig også. god bedring med armane

    3. Så flink du e 🙂 Eg holl på me ei puta på 40×40 me mariusmønster.D e første gang eg strekk mønster, så d bi arti. E ikke kommet så langt enno, men bynn nok på mønstere i morra 🙂 Neste bi en mariusgenser. Har aldri strikket genser før, så d bi nok vældi spennanes. Gled meg t å få se når du e færdi me din genser 🙂 God bedring!

    4. gretashobby: Det er nok de 5 vrange “klippemaskene” du ser. Jeg må nok frem med symaskin og saksa snart. Det er virkelig skummelt å klippe i strikkeplagg! Heldigvis skal stolpene strikkes motsatt vei av stripene, så det blir noen få og lange pinner. Heldigvis blir det bare en søm på vrangen pr, stolpe. Takk for det! Trengs virkelig. Jeg lever ikke lenge uten strikketøyet, DET er helt sikkert!

    5. Marita: Takk for det! Så gøy at du fant veien inn hit! 🙂
      Vi må alle begynne en plass, og pute er jo en fin måte å gjøre seg kjent med mønsterstrikk og øve seg til du skal gå i gang med genseren! Veldig gøy å prøve seg på noe nytt. Takk for det! Jeg lever ikke lenge uten strikking. 😛

    6. Hei.
      Jeg tråler nettet rundt for å finne oppskrift på Fanakofte med rundfelling, men uten hell. Hvor har du funnet din?
      Den ser veldig fin ut, og jeg skulle så veldig gjerne hatt mønster. Håper du kan hjelpes meg 🙂

    7. Trude: Jeg har skrevet litt om dette i en tidligere bloggpost. http://strikkepiken.blogg.no/1346940474_fanakofte_neste.html Jeg har ikke funnet oppskrift helt lik den jeg strikker på nå, men jeg har tatt utgangspunkt i 2 forskjellige oppskrifter og improvisert meg videre. Oppskriftene er hentet fra sandnesgarn sine hefter “tema 15 voksne klassikkere” og “1011 til fjelds”
      http://www.sandnesgarn.no/hefter/norsk/1011-til-fjells-9041011
      http://www.sandnesgarn.no/hefter/norsk/tema-15-voksne-klassikere-904tema15
      Så jeg har egentlig bare tatt genseren og lagt til 5 vrange klippemasker foran + 1 r maske for å få mønsteret til å gå opp. Så har jeg laget vrangbord nede, rundt armene og rundt halsen. Stolpen er i glattstrikk slik som på orginalkofta. Skal snart skrive en bloggpost om den ferdige kofta. Så følg med! 🙂 Spør meg gjerne hvis du lurer på noe mer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg