Tynne Mariussokker

Selv om det finnes oppskrifter på mye fint, så er det ofte jeg leser gjennom dem og er uenig i mange ting. Da komponerer jeg gjerne noe selv og plukker det beste fra forskjellige steder og sette sammen til noe lurt. Erfaring kommer etter mye øving, refleksjoner og observante blikk. Det er det beste supertrikset jeg har i utstyrskurven.

Oppleggsmetoden jeg har brukt går under navnet Channel Island Cast On. Dette er min soleklare favorittmetode å legge opp strikketøy som starter med 1 rett og 1 vrangmaske. Jeg har brukt denne metoden i flere av mine prosjekter, og det er å finne her

Sokkene er i all hovedsak strikket i garnet Silja, en hvit rest med Sisu og litt rød babyull. Garnkvaliteten er sånn i cirka den sammen og da fant jeg ut at dem kunne kombineres. Sokkene er strikket på pinner nr. 3. Jeg la opp 72 masker til leggen, siden en Mariusmønsterrapport strekker seg over 18 masker (18 m x 4 ganger = 72 m), det skulle vise seg å bli helt passe til en helt ordinær damelegg. 

Sokkene er strikket med teknikken forsterket hæl og forsterket såle. Jeg har tidligere skrevet bloggposter om nettopp denne metoden og det er å finne her. Jeg har også kostet på forsterningsgarn i polyamid i hælen, sammen med hovedgarnet. Tåfellingen har jeg konsentrert i sidene, slik at denne typen såle kan fortsette helt frem til tærne. 

Et unikt par sokker som etter hvert skal få ny eier!


 

#mariusmønster #mariussokker #strikking #norsktradisjon

16 kommentarer
    1. Så flotte lester <3
      Min mor strikket marius-knestrømper til datteren min i fjor. De er strikket i tynt garn med forsterkninger i hæl. Sammen med strikkekortbukser er disse kule ullbukser som hun synes er helt greit å bruke som erstattning for den litt u-kule ullbuksa 🙂
      Min var her forresten i forrige uke og da viste hun meg å strikke hæl, så det skal jeg jo prøve meg på når jeg bare blir ferdig med genseren i xxl 😛 Altså til påske....
      Ha en strålende mandag strikkegurudama 😉

    2. Fine sokker! Trodde aldri jeg skulle si at sokker er kjekt å strikke. Men jamen er det blitt sånn etter at jeg ble blogg-leser. Rart med den smitte-effekten. :)) Jeg har også strikket noen par i Sisu og ca. tykkelse Sisu. Viser seg at de fleste synest det er passelig tykkelse å bruke i sko.
      Takk for tips om forsterket såle, jeg har stoppet med hælen. Smart!
      Ha en fin ny uke.

    3. flotte sokker. Eg gjør som deg av og til og andre ganger følger eg slavisk oppskrifta. vel nesten da. Det spørs kva ein meiner med slavisk. Arne og Carlos strømpene var meininga å følge heilt slavisk og eg gjorde det bortsett fra litt av fagevalget. Ville prøve anna hæl og tåfelling enn det eg vanligvis bruker. Min egen favoritthæl kjem eg til å gå rett tilbake til. Tåfellinga skal eg tenke på.
      Når eg ahr bestillinger så prøver eg å følge oppskrifta så sant ikkje anna er avtalt. Men når eg lager ting for å lage det, så har eg fått masse ideer og så bruker eg hodet. (varierende hell siden hodet er mitt). Men det er gøyest det. Ha ei flott ny uke

    4. gretashobby: Takk for det 🙂 Ja, du har jo erfaring i massevis, så litt kunstneriske friheter burde da ikke være noe problem 🙂 Skal innom deg og sjekke ut sokkene du snakker om. Flott ny uke til deg også 🙂

    5. Fru Stussli: Stryk det som ikke passer. Veldig kjekt å strikke selv, heller ha noen i familien, som kan lage akkurat det som ønskes. Er jo kjempefint å finne frem til lange strømper i stedet for ullbukse 🙂

      Haha! Viktig med mål og visjoner vet du 🙂

      I dag skal faktisk strikkegurudamen på strikkekafe, så jeg regner med at det blir en bra mandag 🙂 Flott mandag til deg også 🙂 Spør for all del om du trenger hjelp til genseren du holder på med 🙂

    6. Det er første gang jeg ser forsterket såle,har tenkt på det selv men det har ikke gått an med den type hæl jeg har strikket! Ser nå at det går utmerket med annen hæl,så idag har jeg lært noe nytt!

    7. Hei! Det vet jeg rett og slett ikke fordi jeg har ikke noen gensere eller kofter i Sisu. Men som med alt annet spiller strikkefastheten inn.

      Men det selges, strikkes og lages store mengder oppskrifter til garnet Sisu, så jeg regner med at det skulle gå bra. Jeg kan ikke si å ha registrert noen slike problemer inne på diverse strikkegrupper inne på Facebook. Garn jeg vet kan sige er alpakka og merinoull, spesielt med løs strikkefasthet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg