Pulsvarmere i daisy-stitch – med oppskrift

Jeg liker å prøve ut nye garntyper og eksprimentere med nye teknikker. Lenge har jeg tenkt at jeg skulle prøve ut daisy-stitch og nå har jeg endelig fått gjort det, og det i form av et par knall rosa pulsvarmere. Jeg har tidligere skrevet om dette prosjektet her.

Du trenger:

5 strømpepinner nr. 3

50 g (= 150 m) Sandnes Mini Alpakka eller bruk et annet garn med tilsvarenende antall meter på 50 gram.

Jeg har tatt utgangspunkt i mine egne svært små damehender, som jeg mistenker er mer som barnehender å regne. (18 cm i omkrets på det bredeste, inkludert tommel.) For større hender, legg opp 4 eller 8 m mer og kjøp inn et ekstra nøste garn.

 

Legg opp 52 m. Strikk 1 omg rett. Strikk 1 omg vrang. 

Maskeantallet er til en hver tid det samme. Disse 4 omg utgjør teksturmønsteret og:

1. Strikk 1 omg rett

2. *Strikk 3 m sm som blir til 3 m, (1 m r, 1 kast, 1 m r) og 1 m vr*

3. 1 omg med rette masker

4. Strikk 1 m rett *1 m vr, 3 m sm som blir til 3 m, (1 m r, 1 kast, 1 m r)* Så blir det 2 m til overs. Strikk disse sammen med den 1. maska på omgangen. Før den første maska tilbake på pinnen den kom fra, slik at alle omganger starter med samme maske gjennom hele strikketøyet.

Gjenta dette mønsteret rundt og rundt i ca 12 cm, og avslutt med omg nr 4. Nå skal hullet til tommelen lages. Fra nå av strikkes arbeidet fram og tilbake, og omgang 1 og 3 strikkes alle maskene vrang. Legg opp 1 maske i begynnelsen og 1 maske i enden av omgangen. Strikk frem og tilbake i ca 3 cm. 

Begynn nå å strikke rundt igjen. Strikk så sammen den første og andre masken på omgangen, og nest siste og siste maske på omgangen. Strikk til stykket over tommelen måler ca 2 cm og avslutt på omg nr. 4. Avslutt med 1 omg rett. Strikk 1 omg vrang. Strikk 1 omg rett. Fell løst av. 

Hekle kant rundt 2 fm * 3 lm og hopp over 1 m 2 fm* avslutt med 1 kjm.

Hekle en omg med fastmasker rundt tommelen. Hekle så en kant med 2 fm * 3 lm og hopp over 1 m 2 fm* avslutt med 1 kjm.

Elastiske og tykke pulsvarmere som varmer godt. De er behagelige å ha på og piffer opp er hvert antrekk!


#gratisoppskrift #pulsvarmere #daisystitch #wristwarmers

Strikkepiken har egen facebookside! 

24 kommentarer

Siste innlegg