Dobbel halskant i glattstrikk med usynlig søm – på strikkekofter

Det er veldig lenge siden jeg lot det gå sport i å montere strikkeplagg så usynlig som mulig. Til min store glede finner jeg små ting som kan gjøre arbeidet mitt enda litt mer fullkommet, og det er jo kjekt! 

Nå vil jeg understreke at dette er en metode en  kunne, så dette passer bedre for den som har montert litt. Avfelte kanter som syes fast med kastesting fungere helt fint, men denne teknikken har den lekre prikken over den velkjente i’en. 

 

Jeg har sydd med en kontrastfarge for å vise hva som er sydd og hva som er strikket. Jeg bruker nål og tråd for å etterligne strukturen i strikkeplagget og syr vel i bunn og grunn maskesting. Maskene er ikke felt av og hentes direkte fra pinnen. 

Her bruker jeg den hvite linja i fargebyttet med den røde. Dette sikrer at jeg ikke syr skeivt. Dette er en rundfellingsjakke uten noe halsringing/utringing (bue ned foran på halsen), så den hvite linja vil gå langs hele halskanten.

Så syr jeg en blanding av rette og vrange maskesting. De syes som rett ned mot den røde kanten på vanlig måte, og vrange om mot den hvite linja. 

Veldig vanskelig å forklare dette med ord, men studer bildene for alle trinnene i metoden er avbildet. Og den korte forklaringen er jo at jeg etterligner det som er strikket, bare med nål og tråd. Dette gjør at kanten er noe elastisk og det ikke oppleves som en hard og stam søm.

Dette er en type søm som passer veldig godt til teknikken jeg viste på hvordan jeg former halsen på tradisjonelle kofter. Men her blir det bare en linje å forholde seg til midt bak, siden disse maskene ikke er felt av. Og der utrininga er forma/buet må det improviseres litt, men dette fungerer fint likevel. Fellesnevneren er sømmen og den kan brukes uansett koftefasong. 

Slik blir det når jeg syr med samme farge som halskanten. 

Konklusjonen er den, når sydde sting og strikkede masker ikke kan skilles fra hverandre er dette gjort riktig!


 

#koftemontering #halskant #maskesting

Lik strikkepikens facebookside og få med deg alle nye innlegg, når de postes!

8 kommentarer

Siste innlegg