Halsforming på kofte uten felling, søm og klipping – men med forkortede pinner

I tillegg til knappestolper og ermesømmer så krever primærsnittkofter også halsforming.

Dette kan gjøres på flere måter:

Maskene kan felles av slik det ofte står i oppskriftene, men da blir kanten litt hakkete med trappetrinn. Fellekanten vil kjennes langs halskanten og plagget vil miste noe elastisitet her.

En annen variant er å strikke videre som opp langs hele kofta og sy med tette symaskinsting og klippe ut buen til hals, og deretter plukke opp maskene og strikke halskant. Dette er ikke en foretrukket metode for min del, siden jeg syns buen er vanskelig å få fin. Dessuten klippes det jo ut garn og strikkearbeid, noe jeg syns blir litt å sløse. Halskanten blir heller ikke elastisk på denne måten. 

Det tredje alternativet er å sette masker til side og bruke disse som fundament i halskanten. For å unngå trappetrinn slynges tråden rundt nabomasken, slik blir det en fin og jevn skråning. Dette er varianten liker å bruke.

Her skulle det felles 8, 3, 3, 2, 2, 2, 1, 1, på hver side av klippemaskene. I stedet for å felle har jeg brukt samme antall masker som jeg har satt til side på en ekstra rundpinne, for hver gang jeg snur. 

Maskene i nakken er heller ikke felt av og står live for å bli brukt i halskanten. Opp langs skuldrene må jeg plukke opp masker. 

Videoen her viser klart og tydelig teknikken. 

Her vises det gått at jeg har snudd inne i en pinne og slynget tråden rundt siste maske på forrige pinne. Dette for å få den fine formen på halskanten.

Jeg brukte grått garn til halskant. Med det garnet har jeg da strikket over alle maskene og strikket opp alle slyngtrådene ved vendingene. Jeg har også skrevet om hvordan sy dobbel halskant i glattstrikk med usynlig søm.

Jeg liker denne metoden best!

#koftemontering #strikkehalskant #halsforming #halsringing

Lik strikkepikens facebookside og få flere tips!