Kjørepose til en liten prinsesse

For en liten uke siden fikk jeg en gledelig mail. En av mine trofaste lesere har blitt oldemor til en skjønn og frisk liten prinsesse. Hva har det med meg å gjøre? Jo, i høst ble jeg kontaktet med en forespørsel om jeg kunne komponere en helt spesielle kjønnsnøytral kjørepose. En spennende utfordring slipper jeg ikke fra meg, så jeg sa ja umiddelbart. 

 

Rammene jeg fikk var:

Størrelse 3 måneder.

En kjørepose med ermer og hette, med hull til belte mellom bena.

Posen skal ha åpning og knapper midt foran.

Den skal være naturhvit og kjønnsnøytral.

Garnet skal være Drops Merino Extra Fine.

Designet lager jeg selv, og jeg har frie tøyler.

Posen skal være leveringsklar i utgangen av januar.

Jeg har latt meg inspirere av de ensfargede fanatrøyene, med vrange masker som mønster. Noe mer norsk og kjønnsnøytralt en åttebladsroser er vanskelig å finne. Jeg skriver litt om det her og bildene jeg har latt meg innspirere av er i dette innlegget.

I stedet for vrangbord på armene har jeg strikket ruter. Disse er elastiske, men har en litt annen vri en den klassiske ribbestrikkinga. Videre følger jeg opp med riller og perlestrikkmønster. Stolpene har også ruter, for å hente inn igjen de samme elementene. 

Hetta ble strikket i samme rutemønsteret som på armene og stolpene. Hetta ble felt sammen med 3-needle bind off som gir en fin sammenføying både på rett og vrangsiden.
.

Bak vises åttebladsrosene bedre, selv om fellingene vises litt i overkant mye, etter min smak. For å få hetta til å sitte godt inntill halsen strikket jeg vrangbord her. Tøyelig og grei, samtidig som den er med på å gi plagget form.

 

 Jeg har brukt Judy’s magic cast on, som usynlig opplegg som kan strikkes fra begge sider, i bunnen i posen.

 Det gikk med 300 g, 6 nøster, til posen. Strikkefastheten blir fin med pinner nummer 4. Jeg har også brukt 7 treknapper med 20 mm som diameter. Et spennende og utfordrende prosjekt som det bare blir et eksemplar av. Så nå venter jeg i spenning på en MMS fra en fersk og stolt oldemor, til oldebarn nummer 5 i rekka, med en kjørepose med en baby i. Gratulerer med den lille!


#kjørepose #babystrikk #kjønnsnøytralt 

18 kommentarer
    1. Kjempefin kjørepose. Den her blir nok kjempegodt motatt. ser du bruker rundfelling oppe. kossen regner du ut kor mange og når du feller slik at det skal bli jamnt og fint. Driver å jobber med ei barenjhakke oppe i hodet. Har ikkje bestemt meg for om eg skal ha raglan eller rundfelling.Kjem an på mønstra eg skal ha. Men ahr du noen tips, tar eg gjerne imot dem. Ha ein flott dag. klem

    2. Jeg var helt trygg på at kjøreposen kom til å bli unik! Vi er SÅ fornøyde alle sammen. Skal hilse å si tusen tusen takk.
      Jeg må rette deg på et vesentlig punkt. Det er mange år siden jeg ble bestemor, så jeg har avansert til oldemor for snart ni år siden. Hehe. Dette var mitt 5. oldebarn. Så det er en godt voksen dame som følger deg på bloggen. :))
      (Lillejenta er foreløpig en “gulpeunge”, så de venter en stund med å kle henne i dressen.) Det liker jeg. 🙂
      Ha en fin dag.

    3. gretashobby: Takk 🙂 Jeg fant ei oppskrift på en liten jakke på garnstudio som jeg brukte som utgangspunkt. Dette skulle vise seg å bli nokså knøvlete… Dette er egentlig en hybrid mellom en jakke og en kjørepose, så jeg har satt sammen ulike deler jeg liker fra ulike oppskrifter. Ble litt mye å holde styr på og mye improvisering. Kommer ikke på noen supertips i farta, nei…

      Fin fin dag til deg også 🙂

    4. Liv: Så BRA! 😀 Det er så gøy når jeg kan møte forventningene til dem jeg strikker til! 🙂

      OY! Da har jeg misforstått! Beklager! Skal rette det opp meg en gang 🙂 Bra at spreke voksne damer også kommer seg på nett og kan lese blogg 🙂

      Haha… Små unger gulper vel stort sett en del har jeg skjønt.

      Her er det en nydelig dag med sol og det hele. Håper du har det like fint! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg