Hvordan sy i ermer på strikkejakker og -gensere?

Det er sikkert flere måter å gjøre dette på, og lenge sverget jeg til kastesting, men disse er nå byttet ut med maskesting. Dette blir mest usynlig, og er i tillegg noe elastisk. Jeg bruker denne metoden til ermesøm på tradisjonelle kofter eller mer figurnære plagg.
 

 
 
Jeg demonstrerer dette på julegaven til kjæresten som jeg skriver om her, her og her.
 
 

Jeg vet det finnes en del diskusjoner om hvor å begynne å sy, ved skuldersømmen eller midt under armen. Begge variantene har sin fordel.

Helst bør hullet til armen være mindre en selve armen, og er dette tilfellet er det en fordel å begynne under armen og sy seg opp langs hver side. Da vil det lille ekstra materiale fordeles utover eller samles på skulderen og lage en liten puff. Det er bedre enn å lage en pose under armen. 

Er armen samme størrelse som hullet til armen, er det greit å begynne på skulderen. Her finnes det ofte tråder, enten fra skuldersømmen eller fra avfelt arm som kan brukes til å sy med. Sømmene syes nå ned på hver side av armen. Det er viktig at sømmene syes hver sin vei slik at armen ikke ender opp med å bli vridd i armshullet.
 

46IUyefCkXA 

Her er en video som viser litt nøyere hvordan stingene faktisk ser ut. Og med en avrundet ermetopp slik jeg har på denne jakka, vil det til en hver tid endre seg hvilken vei maskene på bolen og armene møtes. 

Jeg mener det ble greit dette her!


#Ermesøm #SyiErme #MontereStrikkejakke

 Lik Strikkepikens facebookside og bli oppdatert med alle nye innlegg som kommer!

6 kommentarer

Siste innlegg