Teksturerte fanaruter

Noe mange ikke vet er at den kjente og kjære kofta fra Fana egentlig kommer i mange varianter og med fine detaljer. En slik detalj som jeg er blitt meget begeistret for er de teksturerte ruten som finnes nederst på bolen og noen ganger armene. Dessverre har mye av de individuelle variantene, forsvunnet i standardiseringa av kofteoppskrifta.

I tillegg til tvinnaranden som er en annen veldig fin detalj, har jeg brukt disse rutene i min helt egen fanatrøye med rundfelling.


1. omg: *Strikk 3 m r hvit, 3 m r grå*

2-4. omg: *Strikk 3 m vr hvit, 3 m r grå*

5. omg: *strikk 3 m r grå, 3 m r hvit*

6-8. omg: *strikk 3 m r grå. 3 m vr hvit*

Gjenta disse omgangene til ønsket antall ruter i høyden.  

 

Etter en del prøving og feiling er min mening, at rutene 3 masker x 4 omganger den mest optimale størrelsen på rutene. Nå skal det sies at størrelsen på rutene er også noe som har vært stor variasjon i. Boka Fanatrøyer har diagrammer der rutestørrelsen varierer med alt fra 2 masker x 2 omganger til 4 masker x 6 omganger.

Men jeg begrunner mitt standpunkt med jeg ikke liker at rutene blir for store og når rutene blir å små blir det vanskelig å strikke dem teksturerte. Første omgang på de hvite rutene må alltid strikkes rett for å få en ren kant i fargeovergangen og da blir det blir det svært få vrange omganger i f.eks 2×2 rutene. Jeg valgte å ha rutene med vrange masker hvite, siden hvitt forstørrer. Og plutselig ser de hvite rutene like store ut som de grå, selv med første rad på ruta med rette masker. 

 

Kofta har en dobbel kant nede på armene og bolen. Her har jeg brukt midlertidig opplegg og strikket sammen belegg og framside. Denne metoden har jeg brukt på min helt egen Fanatrøye med rundfelling, det skriver jeg mer om her. Det er vel en rimelig dårlig hemmelighet at jeg er glad i detaljer… Pyttsann…!


#Fanatrøye #Fanakofte #Fana

Lik gjerne strikkepikens facebookside og bli jevnlig oppdatert med kreative prosjekter og strikketips!

6 kommentarer

Siste innlegg