Forarbeid til nytt prosjekt – Fanatrøya – med tvinnarand

Jeg er godt i gang med å komponere min helt egen Fanatrøye etter gamle orginale mønstre og teknikker. En passe utfordring og en gylden mulighet til å lære seg noe nytt. 

Boka Fanatrøyer inneholder mange mønstervariasjoner til en av norges mest populære kofter. Jeg har tidligere skrevet litt om det i forbindelse med ei anna Fanatrøye med rundfelling jeg har strikket tidligere. 

Latvian braid, tvebandstrikk eller tvinnarand, er en metode som er brukt nederst på de gamle koftene. Jeg fant heldigvis en video på youtube. 

De to nederste radene med ruter er de blå rutene strikket med vrangmasker og de hvite med glattstrikk. På de 3 radene over har jeg gjort det motsatt. Jeg har viet et helt innlegg til teksturerte Fanaruter. Jeg har også sjekka ut litt forskjellige mønstervarianter og prøvd med på en pinne med tvinnarand

 Når jeg først skal legge så mye jobb i ei kofte, er en prøvelapp en lønnsom innvestering rent arbeidsmessig, for å få et resultat som er tilfredstillende!


#tvinnarand #tvedebandsstrikk #latvianbraid

Lik strikkepikens facebookside og få flere tekniske tips og kreative inputt! 

12 kommentarer
    1. Du er no bare ikkje sann da. Det blir spennde å gølge prosjektet ditt. tolmodig her og egen evne til å fåt il alt du prøver på, det er hvertfall heilt kalrt. Lykke til

    2. Greta: Joda, jeg er i aller høyeste grad virkelig 😛 Jeg liker jo litt hjerne-trim, vet du! Min største skrekk er å stagnere og ikke ta til seg ny lærdom! Det vil jeg ikke ha noe av, dermed må slike prosjekter til 🙂 Takk for det 🙂

    3. Full av Ull: Takk for det 🙂 Ja, jeg kom over denne strikkemetoden i boka om Fanatrøya og jeg syntes umiddelbart dette var en god ide. Jeg liker at det er en litt spesiell vri på ting jeg lager 🙂

    4. Når jeg leser dette får jeg nesten lyst til å strikke. Men når jeg tenker tilbake på mine prosjekt i kunst og håndverken som mine venner aldri har glemt hvordan så ut tror jeg at jeg skal forholde meg til tegning X)
      Bra blogg! Stå på!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg