Strikke mønster med 2 tråder på venstre pekefinger

Jeg har lenge beundret damene på min lokale strikkekafé som strikker mønster med begge fargene på en og samme finger. Og i kjent Pippi-stil går jeg løs på noe jeg slettes ikke kan, men gjerne vil få til.

Medaljekoften min med raglanfelling er et utmerket prosjekt til å mestre denne teknikken på, i og med alle omgangene strikkes med mønster i to farger. Med et slikt ambisiøst prosjekt, syns jeg rett og slett fremdriften ble for sakte å strikke med bunnfargen på venstre pekefinger og kaste med den petrolfargede tråden med høyrehånden. 

Da er det mye raskere å strikke med begge trådene på en og samme finger.
Kjempekjekt å slipp å henge opp trådene på baksiden, i lange sprang i mønsteret. Her er det bare å hente mønstertråden på andre siden av bunnfargen, altså under og ikke over som normalt. Så var den biten også under kontroll!

I tillegg til denne metoden har jeg et annet tips til å enklere strikke med to farger. Det er å lage en garnkake på nøstemaskin med begge fargene. Da er det enklere å unngå at det blir floker og knuter i garnet. Les mer om dette tipset her.

Jeg har også skrevet om mønsterstrikk frem og tilbake.

Jeg hadde litt startproblemer med å få det jevnt, men det har vel sin forklaring at det var vanskelig å holde like fast i begge trådene til en hver tid. Det er heldigvis mye som ordner seg ved damping…

 Men øvelse gjør mester, og det har jeg planer om å bli!


 

#medalje #kofteboken #mønsterstrikk #StrandedContinentalKnitting

Lik Strikkepikens facebookside og få flere strikketips!

16 kommentarer
    1. fjellgeitbundingen: Takk 🙂 Nå er den ikke heeeelt ferdig, og jeg har planer om å finne på noe kreative sprell på monteringa. Det kommer selvfølgelig etterhvert 🙂

    2. Det var en utrolig vakker kofte. Går det virkelig fortere med to tråder på en finger? Det må jeg prøve, men jeg synes det er så lett å kaste med ene tråden. Særlig når det ikke er lange avstander der man må tulle rundt tråd bak andre tråd. 🙂 Men jeg skal prøve. 🙂

    3. Dette var nye opplysninger for meg! Jeg har alltid strikka med to tråder på en finger, aldri lært noe annet enn det. Det må da være fryktelig med pludring å kaste på med den ene tråden? Jeg pleier å legge trådene med litt stort mellomrom på fingeren, pluss at jeg holder fast tråd nummer en med langefingeren og tråd nummer to med ringefingeren. Men begge trådene ligger på samme finger med mellomrom som jeg skrev.
      Kofta var veldig fin, fargene var superflotte!

    4. Tone: Takk 🙂

      Jeg syns det og jeg syns jeg får mer flyt i arbeidet. Men det tar litt tid å bli komfortabel med denne teknikken, så det er lurt å øve i små porsjoner 🙂

    5. Sarah: Takk takk 🙂

      Ja, det er litt styr å kaste den ene tråden, det blir så hakkete å arbeide sånn. Jeg syns det er nok å legge begge trådene over pekefingeren med litt mellomrom, og ferdig med det. Jeg har prøvd andre teknikker med trådene over andre fingre i tillegg, men det var ikke noe for meg 😛

    6. Så langt du har kommet på koften! Det å ha begge trådene på samme finger gjør strikkingen mer effektiv ja, spesielt når det ikke er så lange sprang mellom fargeskiftene 🙂 Jeg skal nå starte på en kofte som hele veien strikkes med 3 og 4 tråder, skal bli spennende å se hvor effektiv den strikkingen blir….

    7. Birgitte: Ja, mener den blir bra 🙂 Det har gått veldig fint med 2 tråder hele veien, 3-4 blir i en annen klasse 🙂 Men jeg har ingen tvil om du får det bra til 😉

    8. Veldig fin kofte:)
      Har aldri vært inne på bloggen din før så måtte jo sjekke de andre innleggene.Du er jo utrolig flink!
      Kommer nok til å lese den oftere nå.
      Selv har jeg alltid strikket med alle trådene på en finger visste ikke at det gikk an å strikke på andre måter!

    9. Vigdis: Takk og takk, og så hyggelig at du fant veien inn hit! 🙂

      Da er du av den heldige typen, veldig greit å lære seg den beste metoden først for da trenger du ikke de andre som er mindre effektive 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg