Mønsterstrikk frem og tilbake

De fleste norske oppskrifter med mønsterstrikk strikkes i runden, og det har helt klart sine fordeler. Da vil hele arbeidet bestå av rette masker og det vil være enkelt å ha oversikten til en hver tid hvor en er i mønsteret. Dette er en teknikk som krever en del mer montering om det skal bli jakke, enn om arbeidet strikkes frem og tilbake. Men i de fleste tilfeller vil dette være verdt det. Spesielt den som ikke lider av monterings- eller klippevegring.

Ingen regel uten unntak, og nå kom jeg over et slikt et… På Mariusvesten jeg har strikket på i det siste, skal mønsteret strikkes frem og tilbake. Grunnen til dette er fordi det felles ganske kraftig rundt armhullene, for å gi det endelige plagget en fin fasong, i tillegg til felling til V-hals.

Jeg vet også at en del kofter på 50-60-tallet ble strikket frem og tilbake. Så jeg like godt ut at det bare er å hoppe i det.

Jeg fulgte tipsene i videoen og syns dette fungerte veldig greit. Det er jo selvfølgelig mer pirk å strikke mønster fra vrangsiden av arbeidet og verre å til en hver tide hvite hvor en er i mønsteret. 

Mariusmønsteret er en god kandidat til å strikke slik, siden det består av tydelige diagonale mønstre og ikke noe sånt som organisk blomsterkrøll. (Som absolutt er veldig fint, men jeg tviler sterkt på at det vil egne seg til nettopp denne teknikken.)

Både fremsiden ble ren og pen og jeg er positivt overrasket over hvor jevnt resultatet egentlig ble.

For å få tips om hvordan strikke mønster med 2 tråder på venstre pekefinger? er det bare å trykke på linken. Et annet tips som kan være lurt å få med seg er hvordan strikke med 2 farger i et og samme nøste?
 

De gule maskemarkørene som kan skimtes, markerer halsringinga på vesten. Jeg har brukt samme teknikk som da jeg formet halsen uten felling, søm og klipp, men med forkortede pinner.

Nå har jeg tatt problemet med rota og lært meg dette også. Veldig greit å kunne dette, selv om jeg fortsatt foretrekker mønster i runden!


 

#mønsterstrikk #fairisle #mariusstrikk #mariusvest

Lik strikkepikens facebookside og bli oppdatert med nye innlegg og tips!

12 kommentarer
    1. Jeg synes også det er vanskelig å strikke mønster på vrangen – generelt er jeg lite glad i vrangmasker.
      Har du prøvd speilvendtstrikk/ventrehåndsstrikk (mirror knitting)? Da har du retten av arbeidet vendt mot deg hele tiden. Det er litt krøkk å lære seg, men nå kan jeg gjøre det helt uten å tenke meg om.

    2. Maria: Jeg har et ganske ok forhold til vrangmasker, heldigvis. Så dette ble ikke så mye verre. Jeg sjekka en del på youtube før jeg gikk i gang etter mirror knitting, men fant ingen med mønsterstrikk.

      Dessuten syns jeg det virket som veldig mye styr, så jeg valgte å prøve dette alternativet først. Men syns speilvendstrikk virker interessant så jeg kunne godt tenke meg å teste det ut, en annen gang 🙂 Må bare finne et fornuftig bruksområde først 🙂

    3. Hei Strikkepiken, dette er noe jeg vil prøve 🙂 Jeg må bare spørre; strikket du vrangt sånn som de viste på videoen (amerikansk måte? engelsk måte?) eller holdt du strikketøyet som vi oftest gjør i Norge med tråden på venstre hånd?

    4. Siljalainen: Jeg strikket slik videoen viste, continental style. Maskene strikkes fra vestre pinne over til høyre. Jeg har bunnfargen på venstre pekefinger og kaster mønsterfargen med høyre hånd. Håper dette var oppklarende 🙂

    5. Hei! Hvordan gjorde du det når du skulle ta med deg den tråden som ikke skal være med på mønster, på vrangen? Jeg prøver å finne videoer på forklaring på dette, men har ikke funnet noe enda. Feks de radene over og under de store XOXOXOXO.. 😊

    6. Hei! Da må du enten klippe avtråden å begynne med den på andre siden av strikketøyet, eller strikke 2 pinner rett eller 2 pinner vrang etter hverandre.

      Lurt å ha fokus på hvordan en kan unngå å klippe av tråden, for det vil til syvende og sist bli minst jobb slik. Men må man, så må man! Lykke til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg