Oddvars penseste kofte fra kofteboken neste!

Jeg har planer om å strikke enda en kofte til meg selv, og valget har falt på Oddvars peneste kofte fra kofteboken. En fiffig og feminin sak!

Jeg har for en gangs skyld bestemt meg for å bruke garnet i oppskrifta. Garnet Ask fra Hifa er et nytt bekjentskap for meg, og ble kjøpt på min tur til Tromsø på en kjempefin garnbutikk. 

Jeg er veldig spent på å prøve dette garnet etter at jeg hadde store problemer med finullgarnet fra RaumaBøvertunkofta mi. Dette er et godt alternativ i 100% norsk ull. Garnet kjennes litt mer luftigere enn finulla. 

Jeg har valgt fargene melert stålgrå nr. 6550 og mørk blågrå nr. 6104. Kalde farger uten gule innslag. Disse fargene blir helt sikkert å passe fint til blått, som er min favorittfarge. Jeg har valgt å styre unna hvitt denne gangen, av den enkle grunn av at alle de andre 5 koftene mine har hvitt i seg. Jeg syns ofte at hvitt bør være med i de tradisjonelle koftene, men nå hadde jeg lyst å prøve noe annet.

Jeg liker veldig godt mønsteret og de isydde armene. Fasongen på bolen stemmer dårlig over ens med min egen figur, så her blir det noen endringer. Jeg er selv en timeglassfigur med høy midje, kort overkropp og lange ben. Så i stedet for at kofta skal begynne smalt og øke skrått ut opp mot bysten, har jeg planer om å lage en rett fasong uten noe fiksfakserier. 

Og med å følge oppskriften hadde det smaleste punktet på kofta korrespondert med mitt bredeste. Det er ingen god match! Så da tilpasser jeg. Armene blir nok litt smalere nederst også har jeg lyst å bytte ut vrangborden med noe blondebaserte greier. 

Egostrikk er det som er mest spennende og utfordrerne. Da kan jeg prøve, feile og herje på som jeg vil!


 

#kofteboken #oddvarspenestekofte #hifa #ask

Lik gjerne strikkepikens facebookside og få flere kreative innlegg!

 

12 kommentarer
    1. Gleder meg til å se det ferdige produktet!
      Begynte på Oddvarkofta selv i sommer, men med Holst Supersoft garn… som enten er veldig ambisiøst, eller kjempedumt av meg.
      Nå har jeg bare begynt på et erme, og så langt er alt vel. Men jeg merker meg at bolen ikke har noen særlig ideell fasong for meg heller, så jeg er spent på å se hva du finner på av tilpasninger der. 🙂

    2. Eli: Ja, jeg også 🙂

      Oy! det var tynt garn! Stemmer strikkefastheten da?

      Så bra 🙂 Jeg tenkte jeg skulle legge opp samme antall masker som det er like under armene – de 2 vrangmaskene. I størrelse M går mønsteret i øverste maskeantallet, og da går jeg for det 🙂

    3. Dette blir spennende. Gleder meg til å høre om erfaringene med garnet og se ferdig produkt. Jeg har brukt mye av garnet med Rauma til selbuvotter m.m Jeg har vært fornøyd med garnet i bruk. Synes det blir mykt og at det er slitesterkt. Synes det strikker pent også. Men er litt usikker på om det blir brukt norsk ull selv om det er norsk firma. Synes norsk er stas å bruke..

    4. fjellgeitbundingen: Ja, helt klart 🙂

      Det jeg har å utsette på finulla er at det til tider er ujevnt spunnet. Ellers syns jeg resultatet blir bra og jeg liker det i bruk :)Det er norsk ull i finulla 🙂

    5. Ja, merkelig nok så har strikkefastheten stemt så langt. Men det blir en lett og luftig kofte da! Men har fått for meg at garnet kommer til å “fluffe opp” og fylle ut mellomrommene litt etter vask. Vi får se. Jeg lærer som regel best av å feile. :p
      Det høres ut som en god plan. Ettersom jeg strikker størrelse M kan det godt hende jeg gjør det samme. 🙂

    6. Har nettopp skaffa meg Kofteboka jeg også, likte Oddvars peneste kofte veldig jeg også! Jeg har heller aldri prøvd ut Ask fra Hifa.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg