Bøvertun med rundfelling/rundøking i finull

Bøvertun med rund bærestykke er ferdig og den ble riktig så sprek! Kofta er strikker ovenfra og ned, så dette er den første møtet jeg har med den varianten. Den har sine fordeler og bakdeler, som alt annet. 

Kofta kan monteres før armene er strikket. Jeg monterer når jeg har et klart hode, og det er ikke alltid det klaffer med at kofta er ferdig. Lengden på armene og bolen kan justeres enkelt helt til slutt, noe som er supert for unger som er i vekst. Ribbekanten på armene kan enkelt byttes ut om dem skulle bli utslitt. 

Kofta er stor og drasse på, for hele kofta blir med på tur, selv om jeg skal bare strikke på en arm. Jeg syns også dette var svært uvant å begynne i andre enden og følte meg litt på dypt vann, siden det var vanskelig å få noen visuell bekreftelse på hvor jeg var på vei. 

Jeg er ikke fullstendig frelst angående at dette er den beste måten å strikke kofter på, men en veldig grei metode å kunne. 

Oppskriften er fra Kofteboken og garnet er Finullgarn fra Rauma i fargene hvit nr. 400 og rosa nr 4686. Dette er et garn jeg tidligere bare har hatt positive erfaringer med, men nå ble jeg veldig plaget med at garnet var fryktelig ujevnt spunnet med mange tynne partier. Dette førte til en del utfordringer. Det var flere områder på tråden som bare måtte kasseres og klippes vekk, spleises sammen igjen for så å strikkes videre. 

Jeg sendte en mail til Rauma og klagde på dette og fikk dermed 4 nye nøster i posten som plaster på såret. Jeg fikk også en beklagelse og en forklaring, de hadde problemer med dette i fjor sommer, men mente dette skulle være ordnet opp i når. Jeg har snakket med ulike Husflidsbutikker som forhandler av garnet, og de mener at det er alltid slik garnet har vært, og skal være… Hadde det ikke vært for at jeg har kjøpt inn garn til flere kofteprosjekter allerede, hadde jeg nok gått for et annet garn. 

Jeg har strikket på pinner nr. 2,5 og nr. 3. Tøff som jeg var (eller trodde jeg var…) gikk jeg for pinnetykkelsen som var anbefalt i oppskrifta, senere oppdaget jeg at strikkefastheten min var helt på bærtur og at jeg brukt 31 masker pr 10 cm i stedet for 27… Heldigvis hadde jeg valgt en litt romslig størrelse, så jeg hentet meg inn igjen der, men kofta er litt fast og stiv etter min smak. Helt fult brukbar og alt det der, men ideelt sett hadde vært å bruke pinner nr. 3,5 og sikkert en koftestørrelse mindre.

Kofta fikk seg også en tur i vanskemaskinen på 30 grader, før den ble tatt i bruk. Dette var strengt tatt ikke nødvendig, men jeg hadde hørt at garnet skulle bli mykere etter vask, og det stemte jo. Kofta oppleves som en del tettere etter vask, og jeg kan tenke meg at dette er den kofta det blåser minst gjennom av repertoaret mitt.

Jeg har en bloggpost om Hvordan vaske og ta vare på ullplagg?

Kofta er rett i bolen, uten innsving i livet. Men fargevalget bidrar sterkt til femininet!

Jeg har brukt oppleggsmetoden channel island cast on, som er min favoritt til vrangborder med 1 rett og 1 vrang. 

Når jeg strikker kofter med rundfelling eller raglanfelling på tradisjonelt vis, nedenfra og opp, bruker jeg maskesting til å sy sammen hullet under armene. Det hadde nok fungert her også, men jeg fant på noe mye enklere og finere for å få fine sammenføyninger under armene på kofter/gensere som er strikket ovenfra og ned.

Kjolen inni har jeg sydd selv, les mer om den her.

For å gjøre det enklere å strikke med to farger og for å slippe unna med rot og knuter, har jeg brukt nøstemaskinen min og nøstet en nøste med 2 farger. Les mer om hvorfor dette er lurt her.

Jeg har spyttspleiset sammen nye nøster for å unngå å feste tråder og festet tråder på vrangbord og ribbestrikk.

I stedet for å strikke horisontale enkle stolper slik som det var foreslått i oppskriften, gikk jeg for doble knappestolper. Hvorfor er jeg så glad i disse doble stolpene…? Jeg liker best å strikke med og ha på meg plagg i tynt garn, og da syns jeg enkle stolper blir for spinkle og lite solide.

Dette er helt klart en sak som handler om personlige preferanser. Dessuten hjelper det på at jeg har funnet en metoden perfekte knapphull til doble stolper, som jeg også har brukt her. Detaljer en noe jeg er veldig opphengt i, og da er det fint å legge til en rille inntil mønsterstrikket på kofta og bruke en rille til brettekant. Jeg er også meget fornøyd med knappevalget mitt!

For å få fine fellinger, i stedet for økinger, ned langs armen har jeg brukt fellinger som heller mot høyre og venstre.

En av de få flotte sommerdagene vi har hatt i år, og siden temperaturen ikke har vært den høyeste kommer en ny kofte i litt sommrete farger godt med!


 

#kofteboken #bøvertun #ovenfraogned #rundfelling #rundøkning

Lik strikkepikens facebookside og bli jevnlig oppdatert med nye innlegg!

32 kommentarer
    1. Tone: Mange mange takk 🙂

      Ja, hører det er flere som sliter med finulla, både på koftegruppa og strikkesida. Kjempekjedelig, for garnet er i utgangspunktet både fint, holdbart, godt utvalg av farger og er norsk ull. Så ønsker virkelig å like dette garnet!

      Takk for det, skal bringe det videre til “fotografen” (gubben)! 🙂
      Jeg fant tidlig ut at det var blomstereng jeg ville ha til bakgrunn, så da var det bare å vente til blomstene kom og håpe på fint vær samtidig. Og det klaffa jo 🙂

    2. Nydelig kofte og masse gode tips underveis.
      Jeg er nyfrelst ang dette garnet og har ikke opplevd det med tykkelsen i de nøstene jeg brukte til en 10 år genser. Pia mi som har den elsker den og har bodd i den siden i vinter. Rett på huden gjerne og hun klør av ull til vanlig. Velger nok finull til min bøvertun når den dagen kommer.

    3. Monica GH: Takk 🙂

      Ja, syns heller ikke dette garnet klør spesielt. Men jeg er mest sensitiv i halsområdet.

      Bare husk å sjekke strikkefastheten, så skal nok dette gå bra 😉

    4. Koften din ble kjempefin! Det var flaks med strikkefasthet og størrelse, syns passformen var veldig fin på deg 🙂 Kjedelig når man må krangle med garnet underveis. Fint at du fikk et lite plaster på såret. Jeg har ikke brukt finullgarnet så mye, så har ikke noe erfaringer med det, men får inntrykk av at det er veldig populært hos andre strikkere. Det var forresten fint med matchende kjole til! Og en nydelig bakgrunn du hadde på fotoshooten 🙂

    5. Birgitte: Takk 🙂 Ja, jeg prøvde den underveis så jeg visste at den kom til å passe. Men sjekka egentlig strikkefastheten helt til slutt. Sånn skal det definitivt ikke gjøres…

      Jeg sitter også igjen med det inntrykket. Finullgarn er jo virkelig en av våre norske klassikere 🙂

      Takk 🙂 Den rosa kjolen er en av mine favorittkjoler! Vi la ned en del energi i fotoshooten. Det er litt gøy å være kreativ med bildetakingen og ikke bare strikkinga 😛

    6. Fantastisk flott kofte 🙂 Virkelig nydelige detaljer, selv om jeg ikke er så glad i rosa, så synes jeg du ble kjempe flott i denne. Herlig knappevalg og fine knappestolper. Må nok finlese litt på bloggen din, you tube med mer før neste kofte skal ordnes..

    7. fjellgeitbundingen: Takk <3 jeg hadde veldig behov for å finne på noe sprell og da ble det rosa 😛

      Ja, du må gjerne lese her inne 🙂 Og er det noe du lurer på, du bare trenger litt moralsk støtte eller et spark bak så skrik ut 😉

    8. Gratulerer så mye med nok en nydelig kofte! Dine håndarbeidsferdigheter er imponerende. Og til stor inspirasjon for mange andre (inkl meg selv!) 🙂
      Jeg skal lage doble stolper på min fargerike kofte, men gruer meg veldig. Har lest dine instruksjoner mange ganger, men det ser vanskelig ut.
      Men når jeg ser din flotte bøvertun, så blir jeg veldig motivert.
      Fortsatt god sommer, fra Stine:-D

    9. Stine S: Takk og takk 🙂 Veldig kjekt å være en inspirasjon for andre 🙂

      De doble stolpene er, etter min mening, de enkleste du kan lage. Disse trenger du minst erfaring for å få et bra resultat. Det er lurt å sjekke dette med strikkefasthet opp mot hverandre, siden maskene plukkes opp motsatt vei til disse stolpene. Viktig at stolpene ikke blir lengre enn kofta, for da vil de bue utover. Er det noe spesielt du syns er vanskelig med denne metoden? Kanskje jeg kan forklare nærmere 🙂

      Fortsatt god sommer ønskes selvfølgelig i retur 🙂

    10. Takk for det! :-))
      For det første er jeg redd for å sy For stramme maskinsømmer slik at kofta trekker seg sammen (men her må jeg antakelig finne riktig innstilling på min maskin). For det andre har jeg ingen retningslinjer i oppskriften på hvor mange masker jeg skal plukke opp. For det tredje er det noe med de ‘perfekte knapphullene’ som jeg ikke helt forstår (noe med den bakre delen). Men kanskje jeg bør bruke den “gamle metoden” din som egner seg bedre for nybegynnere?
      Hilsen fra Stine.

    11. Stine S: Hr du stinglengden på 1,5 vil kofta dras gjennom symaskinen. Kortere stinglengde enn dette opplever jeg at det liksom syes på et og samme sted, men med 1,5 blir det fremdrift selv om stingene blir nokså korte og sikrer at det ikke rakner. Jeg har ikke opplevd at maskinsømmene blir for stramme. Men jeg holder i kofta både foran og bak nåla, og geleider den gjennom symaskinen, men jeg syr.

      Hvilken kofte er det du strikker? Hvilket garn og pinner bruker du? 🙂

      De “perfekte knapphullene til doble stolper” er definitivt ikke de enkleste. Jeg har flere kofter med vanlige knapphull, og det fungerer utmerket. Så jeg vil absolutt prøve dette i første omgang. Kanskje du må sette disse ambisjonen av på listen “du vil prøve neste gang” 😉

      Og er du i tvil, strikke en liten prøvelapp. Sy sømmene før klipping på denne, klipp og plukk opp maskene. Så vil du forhåpentligvis finne svar og sikkert lære mye 🙂

    12. Nydelig Bøvertun! Du har inspirert meg med rundstrikket Telemarkskofte, som jeg nettopp har fått garnet til, og skal begynne med straks en Nancygenser er ferdig. Og nå fikk jeg jammen meg lyst å strikke Bøvertun også;) i en eller annen skikkelig sprek farge! Jakken din var rett og slett lekker!!

    13. Kjempefin kofte. Strikker nå på bøvertun med rundfelling syns det er vanskelig/nytt og uvant å strikke fra halsen og ned. Måtte du justere maskeantallet ved hver mønsterbord? Får det ikke til,ellers

    14. Kari Haustveit: Takk 🙂 Ja, det er helt klart uvant. Jeg hadde ikke problemer med å få maskeantallet til å stemme, så jeg har ikke justert noe på maskeantallet. 🙂

    15. Hei!Så NYDELIG kofta di blei i rosa,du kler den godt!!Veldig gøy å se den ferdig😊Jeg har også hatt problemer med mønster border og maskeantallet som ikke stemmer,har måtte justere det selv for at mønsteret skal bli riktig.Jeg tror det kommer an på hvilken størrelse man strikker…De som har strikket prøvemodellen i boka har visst strikket noen mindre størrelser enn meg (small antakelig ),jeg har xl…og den blir for stor,ettersom jeg måtte legge til noen masker for å få “roseborden”riktig.Men kommer til å bruke kofta selv om den blir stor,den er så fin ,strikker den da bare litt lengre tenker jeg😃

    16. Line Moy: Hei og takk! Jeg liker farger! 😀

      Jeg strikket selv str. L og jeg mistenker at den kofta som er avbilda er str. M. Den er ikke større en det, for det stemmer ikke med mønsterdiagrammet i boka. Det kan godt være at oppskriften inneholder litt “rusk” i større størrelser.

      Hvilket garn har du strikket den i? Det kan hjelpe å vaske den, og ikke strekke den så veldig ut i fasong når den skal tørke. Men fin og varm er den sikkert uansett og du kan sikker fint bruke den 😉

    17. Den var knalfin og flott farge valg.Ble ikke mindre fristet av denne koften etter å ha lest bloggposten din nå 😉
      Likte godt de forbedringene/endringen du har gjort med koften. Får se om jeg også etter hvert strikker denne og tar nok med noen av tipsene dine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg