Kofta Stjerneruter neste!

Etter gode erfaringer med medaljekofta mi med raglanfelling har jeg bestemt meg for å gå løs på en enda tøffere utfordring. Mine små grå lever under stor risiko å bli blodtrimma, men det får så være. 

Også denne oppskrifta er fra kofteboka. Kofta er tradisjonell primærsnittfasong, rett med isydde armer. 

Denne kofta er delt opp i fire ulike størrelser, men med bare 2 ulike maskeantall. Så her blir strikkefastheten helt avgjørende. Derfor skal jeg bruke pinner nr. 3 til vrangbordene og nr. 3,5 til selve kofta. 

Valget har dermed falt på Pt2 fra Pt Design, en slektning av finullgarnet fra Rauma. Dette er også 100% norsk ull med godt fargeutvalg. Fargene jeg bruker er naturhvit nr. 00 og turkis nr. 28. Spreke og klare farger, fresht!

Jeg har ikke strikket i dette garnet før, men så lang minner det veldig om finull, men det er litt grovere i teksturen. 

Jeg strikker nederste del av armen på rundpinne som måler 30 cm, og jeg vil anbefale det fremfor strømpepinner/settpinner. Den oppleves litt kort å strikke med, men det er jo bare et lite stykke før jeg bytter over til 40 cm som majoriteten av armene strikkes med. Resultatet blir helt klart best av å gjøre det slik! 

Strikkingen har til og med inntatt neglene, da er en bra hekta egentlig…

8 kommentarer
    1. Tone: Ja, dette blir både spennende og utfordrende 🙂 Dessuten blir det en god del montering, som jeg går løs på med skrekkblandet fryd hver gang. Jeg er spent på hvordan dette garnet er å montere med 🙂

      Det jeg har strikket ser veldig bra ut, så jeg vil anta at Pt2 er “innafor” 🙂

      Takk 🙂 Jeg har prøvd meg på nailstamping, og jeg har funnet en ting til å nerde over 😛

    2. fjellgeitbundingen: Ja, jeg er rimelig hardbarka håndarbeidsentusiast 😛 Bra du smiler og ikke rister på hodet da!

      Det kommer selvfølgelig oppdateringer og erfaringer underveis 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg