Hvordan strikke halvpatent?

Halvpatent er en ny teknikk for mitt vedkommende. Jeg har aldri helt skjønt vitsen, fordi jeg syns det ligner så mye på vanlig vrangbord. Men nå holder jeg på å strikke en Higgins herrejakke og der skal majoriteten av jakka være halvpatent, så jeg benytter denne muligheten til å lære noe nytt.

Nederst på jakka er det vanlig vrangbord med 1 rett og 1 vrang. Selv om de ser nokså like ut er dem samtidig ikke det. Halvpatent er videre i bredden og er ikke fult så kompakt. Teksturen er luftig og fin, så her blir det mange luftlommer som er alfa og omega for å lage et varmeeffektivt plagg. 

3o_nMdS2rtA

Sandnesgarn har video på denne teknikken strikket frem og tilbake, som er veldig greit forklart. Jeg foretrekker å ha vrange masker for kantmasker, slik blir kantene finere. 

Når det kommer til strikke halvpatent i runden så er det litt annerledes. I stedet for å strikke rette masker på pinne nr. 2 fra vrangsiden, må dette byttes ut med vrange masker fra rettsiden på pinne nr. 2. Ut over det ser de og er identisk.

Baksiden blir litt annerledes, men også veldig fin. Her vises det mer tydelig hvor den vanlige vrangborden ender. 

En veldig grei teknikk å kunne. Jeg mistenker at vanlig vrangbord kan byttes ut med halvpatent på kanter på kofter, for dem som ikke liker å stramme kanter. For som regel vil kofter pose seg rett etter ribbekanten og det er ikke spesielt flatterende på kofter som benyttes åpne. Kanskje dette er en løsning på det problemet? 

Spennende med nye innputt i alle fall!


#halvpatentstrikking #shakerribKnitting


Lik strikkepikens facebookside og få flere tips og kreativt påfyll!
16 kommentarer
    1. fjellgeitbundingen: Syns plagget kjennes veldig deilig ut. Til og med samboeren har vært bortpå å kjent på det og lurt litt på om han også må ønske seg en slik jakke 😛

      Ikke noe vanskelig teknikk, men det går det ikke så fort 🙂

    2. blir litt forvirret, for i den oppskriften jeg har der står det 1 rett og 1 vrang på pinne en, på pinne 2 der skal jeg strikke 1 rett i undermasken så en vrang. å er det så mange andre forklaringer p¨å nettet. blir det rett å bare gjøre det slik det står i min oppskrift. 🙂

    3. Oddbjørg Fløistad: Hei 🙂 Dette høres ikke riktig ut i mine ører. Det kan ikke være en annen type i patentstrikk-familien? Hvem har skrevet oppskriften din?

    4. det er Hanneli i samarbeid med sandnesgarn, ser ut for at det er mange måter å strikke halvpatent på. Her er det en pinne med vrangbord så strikker man pinne 1 med en maske i den undermasken så en vrang, neste omg er det en rett og en vrang, liott forvirrende når det er så mange måter å gjøre det på. 🙂

    5. Hei. det er Hanneli i samarbeid med sandnesgarn. hvorfor må det finnes så mange forskjellige metoder ??

    6. Oddbjørg Fløistad: Aha! Men den videoen jeg har posta er Sandnesgarn sin egen video, så slik er det iallefall mulig å gjøre det 🙂

      Må si meg enig med deg, forvirrende med så mange alternativer!

    7. Hei, her er jeg igjen, nå handler det om økning på ermet, leste din forklaring, men skjønte ikke helt. strikker du 3 masker i den vrange masken, som er markeringsmasken. for slik som du hadde økt så det jo fint ut.

    8. Forvirret over min oppskrift i halvpatent! Det er Hanneli og Sandnesgarn. Halvpatent står forklart ok, 1. pinne og 2. pinne. Men hva gjør jeg når det skal strikkes rundt?
      Takknemlig for forklaring
      Rikke, nybegynner

    9. Hei, og takk for flott forklaring. Skal prøve meg på halvpatent for første gang, men er usikker på Sandnes garn sin forklaring i forbindelse med rundstrikk.
      Her er hva oppskriften sier;
      Patentmaske er 1 rett i underliggende maske.
      HALVPATENT:
      1. Pinne/omgang: strikk *patentmaske, 1 vrang*, gjenta fra *-*.
      2. Pinne/omgang: Strikk *1 rett, 1 vrang*, gjenta fra *-*.
      Har selv strikket mye helpatent, så konseptet er ikke helt ukjent, men syns vel at din fremgangsmåte ser bedre ut. Om jeg gjør som deg, lureriet på om jeg får problemer lengre opp på genseren i forhold til økninger og fellinger. Har du noe råd om hva jeg bør velge. Setter pris på en rask tilbakemelding slik at jeg kan komme meg videre med denne genseren som egen bursdagsgave. Send gjerne en privat Mail til den oppgitte Mail adressen.
      Ha en fin søndag og på forhånd takk
      Mvh. Anne

    10. Anne: Hei. Jeg har ingen erfaring med halvpatent ut over dette prosjektet mitt. Vet det det er flere måter å strikke halvpatent på, så her må du nesten bare prøve deg frem.

      Titt gjerne innom bloggposten min om hvordan jeg øker på halvpatent:
      http://strikkepiken.blogg.no/1449236274_hvordan_f_fine_kinger.html

      Og feller:
      http://strikkepiken.blogg.no/1457017732_hvordan_f_fine_fellin.html

      Og feller av:
      http://strikkepiken.blogg.no/1457447930_hvordan_felle_av_halv.html

      Lykke til 🙂

    11. Hei!
      Trenger hjelp på å ta opp noen masker, hvor jeg har strikket vrangt der jeg skulle strikke rett.
      Har ingen erfaring på halvpatent, mitt første prosjekt.
      Håper på hjelp!
      På forhånd takk for hjelpen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg