Hvordan felle av halvpatent og andre mønstre?

Jeg er i sluttfasen på jakken jeg har holdt på med en stund, Higgins jakke i halvpatent, og skal felle av denne før jeg kan begynne med monteringen. 
 
Denne jakken har bydd flere utfordringer og jeg har måtte se nærmere på teknikker jeg vanligvis ikke bruker så ofte og integrert dem i halvpatent. Jeg har funnet ut hvordan få fine økinger på halvpatent og ribb? og hvordan få fine fellinger på halvpatent og ribb? 
 
 
Halvpatent strikkes over to omganger, en fra rettsiden og en fra vrangsiden. Jeg har her strikket begge disse omgangene og skal felle fra rettsiden. 
 
 
Jeg fant en video på hvordan felle av helpatent, det jeg strikker på er riktignok halvpatent, men de to variantene er ikke så veldig ulike. Prinsippet er det samme, strikk etablert mønster og fell av med å legge maskene over hverandre fra høyre mot venstre. 


 

Strikk halvpatent. Stikk pinnen ned i masken under den som er på pinnen.

Og strikk den.

 
Det er nå to masker på høyre pinne. 
 
Trekk den første masken fra høyre pinne over den andre masken.

Det gjennstår nå en maske på høyre pinne. De vrange maskene strikkes som hele tiden vrangt, også når de felles. Fortsett slik med halvpatent over alle maskene og fell. Til slutt klippes tråden av og trekkes gjennom den siste masken. 

Slik blir kanten når jakken er felt av. Det er viktig å ha fokus på å ikke strikke for stamt eller løst. Fellekanten heller ikke til noen side, og er sånn sett veldig nøytral og se på.
 

Det var avfelling av halvpatent. Men jeg ønsker å tenke litt videre rundt dette med å felle av ulike typer teksturstrikk. 
 

blNnmLp_EUM

Sånn i teorien skal det være mulig å strikke mange ulike mønstre og felle av samtidig. Om dette ikke skulle gi et ønskelig resultat, kan det å strikke en rille og felle av på vanlig måte, et alternativ for å omgå problemet. Det har jeg gjort i mine pulsvaremere i daisy-stitch. Dette lager en fin kant til hekle alle slags lekre blondekanter. Eller så kan en strikke en rille og avslutte med en dekorativ avfelling, som f.eks. picot-avfelling slik som jeg har gjort i mine pulsvarmere med rutemønster i blå alpakka.
 

Når det kommer til ribbestrikk har jeg en annen preferanse enn å felle rett over rett og vrang over vrang, slik videoen over viser. Da foretrekker jeg å bruke Tubular bind off, dette er en avfelling som lager en fin kant der mønsteret fortsetter fra retten og over til vrangen. Dette er riktignok en litt mer tidkrevende metode å felle av på, men det blir veldig flott! Spesielt blir det med matchende oppleggskant som Italian tubular cast on, eller Channel Island cast on som også er veldig fin til 1 rett og 1 vrang. Et eksempel på hvordan jeg har brukt denne avfellingsmetoden og førstnevnte oppleggsmetode er pulsvaremere med fiskehalemønster og Stjerneruter fra Kofteboken. Dette skal også være mulig med vrangborder i 2 rette og 2 vrange, men det har jeg ikke rukket å prøve ut enda, men det skal jeg etterhvert! 

Det er altså ingen fasitt, men mye handler om personlige preferanser og dem finner en frem til med å prøve ut nye ting!


#bindoffinpattern #fellav

Lik strikkepikens facebookside og bli jevnlig oppdatert med flere strikketeknikker, koftetips og kreative syssler!

2 kommentarer
    1. Hei fra Vancouver.
      Du er fantastisk flink til å strikke. Jeg har lært mye av deg, enda jeg har strikket i snart 60 år!!!!!
      Det er detaljene du bryr deg om som gjør den store forskjellen. Takk skal du ha. Elisabeth

    2. Elisabeth: Helt fra Vancouver, ja! Så kjekt å høre at du trives så godt her inne på bloggen min og at du finner både nytte og glede her 🙂 Detaljer er helt klart viktig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg