Vask av saueskinn

Vel, nå er jeg klar over at dette ikke helt strikke-relatert, men siden det dreier seg om vask og stell av ull har jeg bestemt meg for at det er innafor å skrive en bloggpost om det likevel. Jeg har tidligere skrevet om Hvordan vaske og ta vare på ullplagg? og dette blir på en måte oppfølgeren av den.

For meg er det viktig velge gode og holdbare materialer med et tidløst preg, også vedlikeholde på hensiktsmessig måte – om det gjelder interiør eller klær.

Jeg falt pladask for dette sauebildet fra Kremmerhuset. Det passet jo usedvanlig godt til en ullentusiast som meg. Og siden jeg fikk gavekort til svigerforeldrene mine i bursdagsgave i vår, var det egentlig ikke noe å lure på!

Vask av saueskinn var nemlig en problemstilling jeg kom over når vi kom inn i nytt hus og måtte ha en ny sofa. Vi hadde nemlig 2 saueskinn, Ludde fra Ikea, som vi kjøpte for 9 år siden. Disse har vært så og si i daglig bruk siden de kom inn i husholdningen. Det var nok på tide og vaske dem for dem har sett litt pjuskete ut lenge, og dem så enda mye mer slitne ut opp mot en ny sofa…

Ull renser seg i stor grad selv, og jeg har opp gjennom årene både luftet og ristet skinnene. Et og annet snøbad har dem også fått. Dette gjennomføres med at dem legges med ullsiden godt ned i ren nysnø og snøen ristes av. Dette fungerer fint over lang tid. Men som nye har dem liksom ikke helt blitt igjen.

Men så til denne vasken da… Jeg googla litt rundt og fant sprikende råd, med alt fra at saueskinn må renses til at det fint gikk an å vaske selv for hånd og i maskin. Jeg var redd for at ulla skulle tove og skinnet bli hardt og sprøtt.

På baksiden av skinnene sto det en vaskelapp som kun anbefalte rens, mens når en søker opp Ludde i Ikea sitt sortiment er dagens vedlikeholdsråd noe endret. 

Håndvask, maks 30°C.
Kan ikke klorblekes.
Tåler ikke tørketrommel.
Kan ikke strykes.
Kjemisk rensing, normal.
Strekkes til i fasongen når den er våt; børst opp luggen når den er tørr.

Herlighet, jeg var mer enn en gang sikker på at jeg hadde tatt livet av Ludde!
 

Uten å bli så veldig mye klokere måtte jeg bare bestemme meg for en strategi. Jeg tok det sauskinnet som så mest medtatt ut og bestemte meg for at dette måtte bli prøvekaninen, og lot det stå til! (Noe før-bilde finnes dessverre ikke, for jeg tenkte ikke på å skrive bloggpost bør begge skinnene hadde vært i vaskemaskina og det første hadde gitt tilfredsstillende resultatet.)

Jeg gjorde:

  • Vasket et enkelt sauskinn på håndvaskeprogram i vaskemaskinen med Milo ullvaskemiddel på 30°C.
  • Satte på ekstra skylling og sentrifugering.
  • La skinnet med ullsiden ned på et tørkestativ, under tak ute, slik at det fikk renne av seg.
  • Strakk skinnet i fasong når det var vått og smurte kjøttsiden generøst inn med grønnsåpe. Jeg strakk også i skinnet flere ganger under tørking. Dette bidrar til å gjøre skinnet mykt. Såpa tilfører fett, noe tilsvarende som når en smører skinnsko.
  • Når skinnet var hovedsaklig blitt tørt, tok jeg deg inn og tørket det videre i en sval gang. 
  • Børste ullen med en billig kattebørste/karde fra Europris. (Dette anbefales å gjøre ute, i og med det blir en del støv av det.)
  • Ristet skinnet godt og hengte det ut til lufting igjen for å få vekk grønnsåpelukta. 

Det som ser ut til å gå igjen er: 

  • Saueskinn med ull som er lengre enn 10 cm må renses. Saueskinn med kortere ull kan vaskes for hånd eller på skånsomme program i vaskemaskinen på lav temperatur.
  • Tørketrommel er ingen god idé. Skinnen må ikke tørke for fort, da blir skinnet tørt og sprøtt.
  • Varmekabler er super fy-fy og sol skal heller ikke være bra. 
  • Fint å legge skinn ut høst og vår og la det være ute mens det tørker etter vask, selv om dette tar flere døgn. Langsom tørk er bra!
  • Strekk skinnet i flere omganger, mens det er vått. ​
  • Smør inn skinnsiden med Grønnsåpe, Lano eller annen såpe for å holde skinnet mykt og tilføre fett. 
  • Børste ulla når den er blitt tørr.

Denne plakaten kom jeg over inne i ei skapdør på vaskerommet. Den bekrefter egentlig det jeg har gjort fungerer. Granberg Garveri er Norges største garveri innenfor sau- og reinsdyrskinn. En bedrift som har holdt det gående i hele 65 år. Med så lang erfaring har dem nok flere gode råd, som er verdt å lytte til!

Så her i huset er det ikke bare Inga som har flere liv!


#vaskesaueskinn #vaskeskinn #vaskeull

Lik strikkepikens facebookside og få oppdatering om flere tekstile tips og triks!

 

2 kommentarer
    1. Så fint innlegg om vask av ullskinn. Lillebror i huset fikk et skinn da han var baby. Den har han brukt i sengen hele tiden, også nå når han nærmer seg 6. Så den har jeg vært nødt å vaske flere ganger. Jeg har vasket den i vaskemaskinen på 30 gr ullprogram med litt milo. Og latt det tørke i foran varmepumpa. Noen ganger har jeg trodd at det skulle tørke og bli stivt under (har virket slik ytterst på kanten), men det har gått seg til når vi har tatt skinnet i bruk. Skinnet er kjempefint enda i dag etter så mye bruk. Det er korthåret skinn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg